• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första turen

F

F.d. 58574

Guest
Våran första tur med Husbil ingen höjdare!

Tisdagen den 1/4 åkte vi över till Finland, vi övernattade i Nådendal. Kl 06.00 väckte min fru mig och sade att värmaren inte fungerade, det var svinkallt i bilen för det var minus ute. Det tog en bra stund för att komma på vad felet bestod av, det visade sig att en säkring hade gått. Nästa mål var Ilmajoki i närheten av Vasa där körde vi in till en bekant han visade var vi skulle parkera, vi körde förståss fast så efter många svordomar och skyfflande kom vi loss, deras gräsmatta såg ut som ett Potatisland. Därefter körde vi till Vasa där var vi i en vecka och hälsade på släkt och vänner. Den 10/4 skulle vi fortsätta till Lahtis på ett Konvent men den 8/4 tog gasen slut och det kan jag inte förstå för det första flaskan räckte i 5 nätter den andra bara i 2 nätter Och vi kunde inte fylla eller byta våra flaskor i Finland och utan gas kunde vi inte åka till Lahtis. Men det räckte inte med detta. På hemvägen 1 tim före Kapelskär fick jag ett anfall av svindel så att jag ramlade omkull, jag fick krypa till hytten och lägga mig och vila. Då var jag rädd att jag inte skulle kunna köra hem till Värmdö i mörkret det tar ca 2 tim, men jag blev bättre så det gick att köra. Sen när vi kom hem så fick jag ett anfall så jag blev blind då bar det av till Akuten har varit där i 30 tim för olika undersökningar har inte fått något svar än men är för stunden bättre men inte bra och är hemma. Det här är min första upplevelse av en Husbils resa der var ju inte precis en höjdare men jag hoppas på bättre tur framöver.
Mvh Frank

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Första turen

Hej Nyfiken!
Vilken osis ni haft. :(
Det kanske var en dålig dag att åka 1:a april!!:twitcy:
Skämt åsido, jag hoppas att du kryar på dig, och att ni ser denna första resa som en erfarenhet att ta med sig i framtiden.:spinny:

Vi gjorde delar av en camping i Norge till "potatisåker" förra sommaren.:yes:
Det var som bekant en hyffsat blöt sommar, och jag körde in på en camping för att bara stanna en natt. Vi hittade ingen plats bland de "vanliga" platserna. Det fanns dock en gräsyta där det såg hyffsat ok ut. Frågade campingvärden om man kunde stå där, och det var okej.
Jag körde ut på gräset och precis i en högersväng sjönk bilen ca 0,5 meter.:(
Det var sent på kvällen och bilen stod "hyfsta" i våg, så vi gjorde oss klara för "skönhetssömnen".
Nästa dag fick vi hjälp av en traktor och 2-3 glada Norrmän.
Jag vet inte om dom satte potatis där när vi hade åkt, men det hade varit fullt möjligt.
Det jag lärde mig av det var att aldrig lita på någon annan utan alltid kolla och känna själv om jag tror att marken bär bilen.:p
Med andra ord så händer det alltid något, men det är det som blir erfarenheter.
Hoppas att ni inte tappar sugen utan kan njuta av husbilslivet framöver.

/Thomas

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Det var en tråkig början
Jag hittade några ställen som Ni som kommer från utlandet till Finland där man kan fylla på gas

Interenergy / Presso-Center Ltd
Kirkniementie 5
08800 KIRKNIEMI (Lohja)
puh.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Nånting blev fel

Interenergy / Presso-Center Ltd
Kirkniementie 5
08800 KIRKNIEMI (Lohja)
tel. +358

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

det går ej att infoga
tel no till första +35819340451

Oy Esso Ab
Nystad
Tel +358 105574500

Oy Innogas Ab
Borgå
Tel +358 50 937564

Nu då?

F

F.d. 58574

Guest

Hej på er! Jag har inte gett upp än men jag får nog slicka mina sår först förren jag gör min nästa resa. För det första skall det få bli varmare. Jag visste nog om dom där ställen var man kan fylla tuberna men jag tyckte att det var för långt att köra dit, då var det lika bra att köra hem.Ps Jag körde förbi dig Paffw när jag körde till Karleby.
Mvh Frank

Senast redigerad av en moderator:
Toppen