• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första turen utomlands

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trosa
Jaha. Första inlägget. Första turen utomlands!

Semestern har inte ens börjat, men vi tjuvstartade och har åkt söderut 35 mil till en uppställningsplats med el och Wifi söder om Jönköping.

I veckan testar vi att jobba på distans härifrån husbilen som digitala nomader. Sen tar vi semester och lämnar Sverige ett tag.
Det blir broar genom Danmark och resa hela vägen till Normandie!
Bropass ska man visst ha för Öresundsbron. Är det något liknande för de andra danska broarna?

Finns det en sån adapter till fransk gasflaska att köpa någonstans mellan Ljungby och Malmö?

Är det något annat man borde fixa innan vi lämnar landet?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jaha. Första inlägget. Första turen utomlands!

Semestern har inte ens börjat, men vi tjuvstartade och har åkt söderut 35 mil till en uppställningsplats med el och Wifi söder om Jönköping.

I veckan testar vi att jobba på distans härifrån husbilen som digitala nomader. Sen tar vi semester och lämnar Sverige ett tag.
Det blir broar genom Danmark och resa hela vägen till Normandie!
Bropass ska man visst ha för Öresundsbron. Är det något liknande för de andra danska broarna?

Finns det en sån adapter till fransk gasflaska att köpa någonstans mellan Ljungby och Malmö?

Är det något annat man borde fixa innan vi lämnar landet?
Har du bropas så gäller det på de danska broarna samt på färjorna. Förr så gällde det även på norska bomstationer och jag tror att de gör det ff. Du behöver dock inte bropass för att åka på broarna, du kan betala med kort, jag vet inte prisskillnaden men om du bara gör ngn enstaka resa så tror jag inte det lönar sig eftersom bropass har en abbonnemangsavgift. Bropass gäller väl även på färjorna från Danmark till Tyskland, i alla fall så var det så förr.

Kolla upp Smile-kortet ibland så kör de med välkomsterbjudande när du blir medlem, ett gratiskort som Scandlines har.

I Frankrike så är det väl lag på att ha "Angle mort" dekaler eller om det bara gäller för bilar över 3,5 ton, finns att läsa om vilka regler som gäller i olika länder på ett ganska lättfattligt sätt på Ms hemsida.

Husvagns och husbilsfirmor brukar ha adaptrar. Du passerar "Bengt i Örkelljunga" en liten men välsorterad butik :)

Kör försiktigt och ha en trevlig resa.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jaha. Första inlägget. Första turen utomlands!

Semestern har inte ens börjat, men vi tjuvstartade och har åkt söderut 35 mil till en uppställningsplats med el och Wifi söder om Jönköping.

I veckan testar vi att jobba på distans härifrån husbilen som digitala nomader. Sen tar vi semester och lämnar Sverige ett tag.
Det blir broar genom Danmark och resa hela vägen till Normandie!
Bropass ska man visst ha för Öresundsbron. Är det något liknande för de andra danska broarna?

Finns det en sån adapter till fransk gasflaska att köpa någonstans mellan Ljungby och Malmö?

Är det något annat man borde fixa innan vi lämnar landet?
Glöm inte Miljödekaler; Grön för Tyskland (Dekra är snabba och bra pris) och Gul för Frankrike. De behövs om ni skall köra in i städer och större samhällen. Om ni har >3,5 tons Totalvikt så ska ni också ha den Stora gula "Angles Morts" (Dolda vilnklar och en dekal på varje sida fram samt en bak).

Vill inte skrämma er då det finns enormt mycket att se i Frankrike, Mont Saint Michel, Normandie/Bretagne, har ni säkert bokat in.

Tyvärr jagar franska poliser nu friskt för alla slags intäkter (kanske har de bonus). De bötfäller även för de som bara kör 3 km/t för fort.
Då andra regler gäller utomlands så kolla också hur fort ni får köra på de olika vägarna i varje land, "tung bil" är >3,5 ton totalvikt. Kolla också vilka dagar/tider som ni Ej får köra tung bil.

Angående Gasol (Propan är att föredra) Vi prövade fylla Gas utan att lyckas både i Tyskland och Frankrike, men i Portugal och Spanien finns många ställen som har adeptrar och fyller svenska gasflaskor..
Det är ej lagligt att fylla svenska flaskor i flera länder, så det är långt ifrån många som vill göra det. Därför installerar fler och fler "fasta" gasflaskor/tankar för att slippa problem, då de då kan köra in på massor av mackar i många länder och fylla utan problem att söka mack.

Om ni har tre-axlad husbil så bered er på Enorma kostnader för broar Och framförallt Betal-motorvägarna i Frankrike. (15 - 150 kr/mil har vi fått betala, i Class 5). Det spelar inte nån större roll om husbilen är kort eller lätt, 3-axlat kostar.

Trevlig Resa !
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Mitt tips:

Tysk miljödekal beställer du snabbt och billigt här, fick hem min på posten efter bara några dagar.

Fransmännen är inte lika snabba, beställde på deras officiella hemsida samma dag (15/5), fast inget i brevlådan ännu. Har dock fått kvitto på beställning och betalning, så den kommer väl förhoppningvis inom närmsta veckan/veckorna.

Summa summarum 10,51 € för båda dekalerna, bra mycket billigare än via tex miljödekal.se där det hade gått loss på närmare 500 kr. :msn_thumbup:
 
Senast redigerad av en moderator:

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trosa
Oj vad många bra tips, tack!

Attans, det här med dekalerna. Vi har ju redan åkt hemifrån och kommer inte kunna få hem magiska klistermärken som fixar dieselutsläppen

Men om jag förstått rätt kan jag alltså undvika städer och istället spendera semesterpengarna i områden som inte hatar såna som mig? Eller gäller något av det för hela Tyskland eller Frankrike?

OBS, inget av eventuell uppfattad sarkasm är riktad mot någon här på forumet!

Oj, nej vi är precis under 3500 kg och fyra hjul. Men vikten är rejält tight om inte lite över vad som står i paprena när vatten och diesel är tankat. Har försökt plocka ut så mycket det går, tom TV, cykelställ och reservhjul för att försöka hålla nere vikten. Vågade dock inte väga bilen i år när vi åkte

Som kanske märks har vi inte planerat så mycket kring själva bilkörningen som vi v borde. Vi får väl se om det är värt att besöka de här länderna igen som de verkar krångla till det... Vi kan ju alltid rulla både bil och pengar dit man känner sig mer välkommen annars.

Jag kan meddela att det fick bra att arbeta via laptop från husbilen.
Fantastiskt att kunna dra lite nytta av de möjligheter till distansarbete som kommit med Corona.
Några hickor med dåligt ljud via wifi, men i det stora hela inga problem :)
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Angående miljötänket så laddar du ner appen Green-zones och registrerar din bil så ser du var du kan köra utan problem. Dekalerna gäller oftast utanför tätorter. På motorvägar och landsvägar är det inga problem. Mvh Janne
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Oj vad många bra tips, tack!

Attans, det här med dekalerna. Vi har ju redan åkt hemifrån och kommer inte kunna få hem magiska klistermärken som fixar dieselutsläppen

Men om jag förstått rätt kan jag alltså undvika städer och istället spendera semesterpengarna i områden som inte hatar såna som mig? Eller gäller något av det för hela Tyskland eller Frankrike?

OBS, inget av eventuell uppfattad sarkasm är riktad mot någon här på forumet!

Oj, nej vi är precis under 3500 kg och fyra hjul. Men vikten är rejält tight om inte lite över vad som står i paprena när vatten och diesel är tankat. Har försökt plocka ut så mycket det går, tom TV, cykelställ och reservhjul för att försöka hålla nere vikten. Vågade dock inte väga bilen i år när vi åkte

Som kanske märks har vi inte planerat så mycket kring själva bilkörningen som vi v borde. Vi får väl se om det är värt att besöka de här länderna igen som de verkar krångla till det... Vi kan ju alltid rulla både bil och pengar dit man känner sig mer välkommen annars.

Jag kan meddela att det fick bra att arbeta via laptop från husbilen.
Fantastiskt att kunna dra lite nytta av de möjligheter till distansarbete som kommit med Corona.
Några hickor med dåligt ljud via wifi, men i det stora hela inga problem :)
Tänk på att om bilens vikt är över 3500 kg och du inte har rätt behörighet så är det inte bara överlast, det är även olovlig körning, i det fallet så är överlastböterna sekundära.

EDIT: Hade blivit felinformerad, det blir endast överlast. Ber om ursäkt för det.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Tom

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tyskland och Frankrike är bra husbilsland, med gott om ordnade stellplatser. Några tankar om råd:
  • se till att ha tillräckligt med gb för utlands roaming, wifi finns i praktiken inte
  • ladda ner ett par bra stellplatsprogram, Husbilsklubbens och Promobil t.ex
  • i Tyskland är normalhastigheten 100 km/tim på vanliga vägar, undvik "luseköring". Svårt finna platser att släppa förbi.
  • på motorvägarna kan man tanka var 6 mil, och däremellan några rastplatser. Tanka på landsbygden mkt billigare
  • på vanliga vägar i praktiken omöjligt att stanna vid vägkanten, rastplatser är sällsynta. Brukar gå bra utanför de stora livsmedelsbutikerna.
  • I Frankrike dyra motorvägar, men ofta bra gratis parallellvägar. Dock rondellernas land, vilket drar ner medelhastigheten.
  • Ha en plan B färdig om det plötsligt dyker upp "Umleitung" eller "Route barrée". Kan vara svårt att stanna och finna ny väg.
Några tankar som slog mig efter mycket körning i dessa länder.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tänk på att om bilens vikt är över 3500 kg och du inte har rätt behörighet så är det inte bara överlast, det är även olovlig körning, i det fallet så är överlastböterna sekundära.
Och vi som har tagit körkortet före den 1/6-96 vi kan då inte åka fast för olovlig körning. (i typ ovan situation) :rolleyes: ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänk på att om bilens vikt är över 3500 kg och du inte har rätt behörighet så är det inte bara överlast, det är även olovlig körning, i det fallet så är överlastböterna sekundära.

Det stämmer inte, om bilen är reggad 3500Kg men är tyngre är det överlast, men inte olovlig körning. Det blir det däremot om du kör ett fordon
som du inte har rättighet till, t.ex. tung husbil på nytt B-Kort.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det stämmer inte, om bilen är reggad 3500Kg men är tyngre är det överlast, men inte olovlig körning. Det blir det däremot om du kör ett fordon
som du inte har rättighet till, t.ex. tung husbil på nytt B-Kort.
Du har rätt, jag ber om ursäkt för detta och rättat det i mitt inlägg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Oj vad många bra tips, tack!

Attans, det här med dekalerna. Vi har ju redan åkt hemifrån och kommer inte kunna få hem magiska klistermärken som fixar dieselutsläppen

Men om jag förstått rätt kan jag alltså undvika städer och istället spendera semesterpengarna i områden som inte hatar såna som mig? Eller gäller något av det för hela Tyskland eller Frankrike?

OBS, inget av eventuell uppfattad sarkasm är riktad mot någon här på forumet!

Oj, nej vi är precis under 3500 kg och fyra hjul. Men vikten är rejält tight om inte lite över vad som står i paprena när vatten och diesel är tankat. Har försökt plocka ut så mycket det går, tom TV, cykelställ och reservhjul för att försöka hålla nere vikten. Vågade dock inte väga bilen i år när vi åkte

Som kanske märks har vi inte planerat så mycket kring själva bilkörningen som vi v borde. Vi får väl se om det är värt att besöka de här länderna igen som de verkar krångla till det... Vi kan ju alltid rulla både bil och pengar dit man känner sig mer välkommen annars.

Jag kan meddela att det fick bra att arbeta via laptop från husbilen.
Fantastiskt att kunna dra lite nytta av de möjligheter till distansarbete som kommit med Corona.
Några hickor med dåligt ljud via wifi, men i det stora hela inga problem :)
Köra utan miljömärken går utmärkt,undvik centrala delarna av städerna,vissa ställplatser ligger inom miljözon men går att köra till utan märken,läs på om just den ställplats du tänker använda är godkänd för avsteg, appar: HBK samt park4night, är det jag använder, ACSI-kortet ger bra rabatter på campingar,går att köpa i större campingbutiker även utrikes.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Oj vad många bra tips, tack!

Attans, det här med dekalerna. Vi har ju redan åkt hemifrån och kommer inte kunna få hem magiska klistermärken som fixar dieselutsläppen

Men om jag förstått rätt kan jag alltså undvika städer och istället spendera semesterpengarna i områden som inte hatar såna som mig? Eller gäller något av det för hela Tyskland eller Frankrike?

OBS, inget av eventuell uppfattad sarkasm är riktad mot någon här på forumet!

Oj, nej vi är precis under 3500 kg och fyra hjul. Men vikten är rejält tight om inte lite över vad som står i paprena när vatten och diesel är tankat. Har försökt plocka ut så mycket det går, tom TV, cykelställ och reservhjul för att försöka hålla nere vikten. Vågade dock inte väga bilen i år när vi åkte

Som kanske märks har vi inte planerat så mycket kring själva bilkörningen som vi v borde. Vi får väl se om det är värt att besöka de här länderna igen som de verkar krångla till det... Vi kan ju alltid rulla både bil och pengar dit man känner sig mer välkommen annars.

Jag kan meddela att det fick bra att arbeta via laptop från husbilen.
Fantastiskt att kunna dra lite nytta av de möjligheter till distansarbete som kommit med Corona.
Några hickor med dåligt ljud via wifi, men i det stora hela inga problem :)
För ett Tyskt Miljöcertifikat/Dekal kan ni besöka ett Dekra "Besiktningscenter" (Bilprovning) på de flesta större orter i Tyskland. Presentera ert Registreringsbevis och betala cirka 100 kr. Då åker ni varsomhelst utan att bli stoppade av den anledningen.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trosa
Då var sista arbetsdagen klar. En veckas arbete var inga problem att sköta från bilen.

Efter att ha registrerat bilen hos oresundpay.com så verkar det fungera.
Men de här digitala tjänsterna är ganska undermåliga i användarfeedback måste jag säga.
Jag kände mig inte säker på om allt var rätt gjort förrän vägbommen faktiskt öppnade sig.

Vi hittade en väldigt fin gratis ställplats vid parkeringen till Parnas Natur- och aktivitetspark som jag kan rekommendera.

Idag ska vi passera bron mellan Själland och Fyn. Har försökt gå in och registrera regnumret, fixa avtal osv säkert 10 gånger, men de verkar väldigt sugna på att jag ska beställa hem något de kallar Bizz.

Eller så ingår det automatiskt i avtalet för Öresundsbron?
Avtalet har en grön bock framför Öresundsbron men inte de andra.
Screenshot_20220604-074529_Brave.jpg


Jag misstänker att det är ett RFID-chip man ska sätta upp, för den gamla ägaren har lämnat en klisterlapp med RFID-antenn på rutan som skulle kunna vara en "Bizz".
Vore ju toppen att kunna återanvända den på något sätt annars.
Det kan ju också vara så att regnumret redan är registrerat i systemet hos gamla ägaren och därför inte går att mata in hos storebaelt.dk.
Eller så funkar det bara med danska regnummer.
Högst oklart, men jag vet inte om det kommer fungera på nästa bro.

Blir väl till att betala dyrt med kortet istället i värsta fall, nu orkar jag inte låta det stjäla mer energi från vad som i övrigt verkar vara ett väldigt trevligt land!

Allt med dessa broavtal verkar inrikta sig på en större initial kostnad och sen kraftigt reducerade priser. Det gör man väl för att tvinga in konsumenten i ett sunken cost bias så man känner sig tvungen att välja deras transportmetod igen.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Aldrig kollat färjealternativ?

Bropass är nog bra för de som kör ofta och pendlare.

Vi betalade bara 15% mindre Göteborg-Fredrikshamn mot broavgifterna på hemresan via Stora Belt och Öresund. Plus Diesel-förbrukning.

Mellan Trelleborg-Travemunde tjänade vi massor via direkta kostnader och sen på diesel (även miljön) samt flera timmar i körtid under tiden fick vi även vila och äta
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jaha. Första inlägget. Första turen utomlands!

Semestern har inte ens börjat, men vi tjuvstartade och har åkt söderut 35 mil till en uppställningsplats med el och Wifi söder om Jönköping.

I veckan testar vi att jobba på distans härifrån husbilen som digitala nomader. Sen tar vi semester och lämnar Sverige ett tag.
Det blir broar genom Danmark och resa hela vägen till Normandie!
Bropass ska man visst ha för Öresundsbron. Är det något liknande för de andra danska broarna?

Finns det en sån adapter till fransk gasflaska att köpa någonstans mellan Ljungby och Malmö?

Är det något annat man borde fixa innan vi lämnar landet?
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Då var sista arbetsdagen klar. En veckas arbete var inga problem att sköta från bilen.

Efter att ha registrerat bilen hos oresundpay.com så verkar det fungera.
Men de här digitala tjänsterna är ganska undermåliga i användarfeedback måste jag säga.
Jag kände mig inte säker på om allt var rätt gjort förrän vägbommen faktiskt öppnade sig.

Vi hittade en väldigt fin gratis ställplats vid parkeringen till Parnas Natur- och aktivitetspark som jag kan rekommendera.

Idag ska vi passera bron mellan Själland och Fyn. Har försökt gå in och registrera regnumret, fixa avtal osv säkert 10 gånger, men de verkar väldigt sugna på att jag ska beställa hem något de kallar Bizz.

Eller så ingår det automatiskt i avtalet för Öresundsbron?
Avtalet har en grön bock framför Öresundsbron men inte de andra.
Screenshot_20220604-074529_Brave.jpg


Jag misstänker att det är ett RFID-chip man ska sätta upp, för den gamla ägaren har lämnat en klisterlapp med RFID-antenn på rutan som skulle kunna vara en "Bizz".
Vore ju toppen att kunna återanvända den på något sätt annars.
Det kan ju också vara så att regnumret redan är registrerat i systemet hos gamla ägaren och därför inte går att mata in hos storebaelt.dk.
Eller så funkar det bara med danska regnummer.
Högst oklart, men jag vet inte om det kommer fungera på nästa bro.

Blir väl till att betala dyrt med kortet istället i värsta fall, nu orkar jag inte låta det stjäla mer energi från vad som i övrigt verkar vara ett väldigt trevligt land!

Allt med dessa broavtal verkar inrikta sig på en större initial kostnad och sen kraftigt reducerade priser. Det gör man väl för att tvinga in konsumenten i ett sunken cost bias så man känner sig tvungen att välja deras transportmetod igen.
Regnummer fungerar endast för dansk registrerade fordon
 
Toppen