Jag "lovade" här i forumet att jag skulle skaffa mig en större och tyngre husbil, dock inte en 12-meters buss, när jag sålde min lilla och gamla plåtis slutet av -2022.
Det blev gillanden av inlägget så nu är jag pliktskyldig att berätta om inköpet som inte blev av förrän i förrgår.
En amerikansk gammal Ford, som jag inte kunde motstå och den fanns på 33 mils avstånd.
Blocket, köpeavtal med bank-id från båda håll, jag var tidigt ute på morgonen och säljaren var villig att släppa den till mig om jag ingick avtal och lade handpenning.
så gjorde jag, dvs köpte osett på bara bilder och avtal samt överenskommelse att bilen, som stått oanvänd sen 2017, skulle besiktas och att inget allvarligt fel skulle framkomma, annars återgång av affären.
Så skedde, inget allvarligt, "bara" anliggande bromsar och lite småkrafs, men säljaren åtgärdade anliggningen.
Dessutom gick han med på att ta en av mina bilar i byte och möta upp på halva vägen.
Privat ung kille som gjorde en del affärer, mycket driv, hade fått husbilen i nåt byte nyligen och kunde inget om den..
Möte i Örebro i förrgår. Vid svampen. Min födelsestad, toppenväder, vi båda kom punktligt dit.
Jag var lika förtjust som från början och swishade resterande belopp.
Jag trodde att bilen, en Ford F350 V8 diesel 7,3 liter, blivit ombyggd invändigt av någon skicklig hantverkare men på hemvägen hittade jag på en solig rastplats en broschyr i bilen, det är ett fabriksbygge.
Byggaren i USA hette Champion och modellen heter Telstar.
Det märkliga är att den är inredd precis som moderna europeer idag! Samma vanliga planlösning för integrerade husbilar!
Med fördelen tank under bilen för toan i stället för kassett-toa.
duschutrymme, franskbädd på sidan av detta, rejäl dinette utan snurrstolar (som jag ville ha) och dessutom stor gasoltank. (som jag inte tänker använda)
Halvvägs hem, i Fagersta, på en OK-mack, tankade jag av den orsaken att tankmätaren inte verkade ha rört sig på 7-8 mil, vilket borde skett med en så stor motor som borde dra ca 2 liter per mil (?)
Jag ville inte få stopp pga bränsle slut samt se om mätaren rör sig.
Det blev en mindre folksamling runt bilen.
"ÅHH så charmig" "denna har "SJÄL" osv.
Jo det var ju det jag föll pladask för och köpte osett och otestat.
Tänkte att ok, bränslemätaren är nog paj, nu får vi se.
Folk stod kvar för att höra på motorn.
Det bara klickade om startmotorn. Noll kräm kvar i batteriet.
Ingen varning hade synts på instr brädan, såg en mätare för laddning som rört sig lite runt nolläget.
En av åskådarna gick till sin bil för att hjälpa till med kablar. jag hade ju inget alls.
Vi kopplade, det fanns dubbla startbatterier a 70 AH. Ena såg nytt ut, andra gammalt.
Vi lät hans Saab stå på tomgång ca 10 minuter för att lugnt för-ladda husbilens batterier utan att anstränga hans generator med ett startförsök.
Det blev allmän visning av husbilen invändigt.
"Va. är denna bil 33 år gammal?"
Så startförsök, annars skulle Folksam assistans anlitas.
Startade omedelbart.
Härligt V8-ljud och väldigt stabil tomgång.
Killen med Saaben föreslog att en rem kanske slirade, bilen hade ju stått i åratal och det kan torka.
Körde direkt hem, avvinkad av 4 - 5 personer, ville inte stanna för att få stopp igen, en diesel brukar gå bara den snurrar, även utan ström.
Men hade iaf kraftiga parkeringsljus på och de slutade aldrig lysa.
Hörde ett slirande ljud som jag inte noterat förut.
Skönt att höra.
Gick fint ända hem till Horndal.
Körde upp den på den nyanlagda p-platsen efter att en granne hade skalat av 3 dm av gräsmattan med sin lastmaskin och vi fyllt med grus.
Där står den nu -spänt remmen, men startar inte ens med kablar...
Vilken solskenshistoria!
Kontaktade föreg ägare som meddelade att problemet beror på att "diesel rinner tillbaka" när bilen står ett dygn.
Så var det 2017 och så är det idag.
dåså, då vet jag vad jag har att jobba med.
Förutom att torkarna inte funkar.
Men vad ska man ha dem till vid vackert väder
Det blev gillanden av inlägget så nu är jag pliktskyldig att berätta om inköpet som inte blev av förrän i förrgår.
En amerikansk gammal Ford, som jag inte kunde motstå och den fanns på 33 mils avstånd.
Blocket, köpeavtal med bank-id från båda håll, jag var tidigt ute på morgonen och säljaren var villig att släppa den till mig om jag ingick avtal och lade handpenning.
så gjorde jag, dvs köpte osett på bara bilder och avtal samt överenskommelse att bilen, som stått oanvänd sen 2017, skulle besiktas och att inget allvarligt fel skulle framkomma, annars återgång av affären.
Så skedde, inget allvarligt, "bara" anliggande bromsar och lite småkrafs, men säljaren åtgärdade anliggningen.
Dessutom gick han med på att ta en av mina bilar i byte och möta upp på halva vägen.
Privat ung kille som gjorde en del affärer, mycket driv, hade fått husbilen i nåt byte nyligen och kunde inget om den..
Möte i Örebro i förrgår. Vid svampen. Min födelsestad, toppenväder, vi båda kom punktligt dit.
Jag var lika förtjust som från början och swishade resterande belopp.
Jag trodde att bilen, en Ford F350 V8 diesel 7,3 liter, blivit ombyggd invändigt av någon skicklig hantverkare men på hemvägen hittade jag på en solig rastplats en broschyr i bilen, det är ett fabriksbygge.
Byggaren i USA hette Champion och modellen heter Telstar.
Det märkliga är att den är inredd precis som moderna europeer idag! Samma vanliga planlösning för integrerade husbilar!
Med fördelen tank under bilen för toan i stället för kassett-toa.
duschutrymme, franskbädd på sidan av detta, rejäl dinette utan snurrstolar (som jag ville ha) och dessutom stor gasoltank. (som jag inte tänker använda)
Halvvägs hem, i Fagersta, på en OK-mack, tankade jag av den orsaken att tankmätaren inte verkade ha rört sig på 7-8 mil, vilket borde skett med en så stor motor som borde dra ca 2 liter per mil (?)
Jag ville inte få stopp pga bränsle slut samt se om mätaren rör sig.
Det blev en mindre folksamling runt bilen.
"ÅHH så charmig" "denna har "SJÄL" osv.
Jo det var ju det jag föll pladask för och köpte osett och otestat.
Tänkte att ok, bränslemätaren är nog paj, nu får vi se.
Folk stod kvar för att höra på motorn.
Det bara klickade om startmotorn. Noll kräm kvar i batteriet.
Ingen varning hade synts på instr brädan, såg en mätare för laddning som rört sig lite runt nolläget.
En av åskådarna gick till sin bil för att hjälpa till med kablar. jag hade ju inget alls.
Vi kopplade, det fanns dubbla startbatterier a 70 AH. Ena såg nytt ut, andra gammalt.
Vi lät hans Saab stå på tomgång ca 10 minuter för att lugnt för-ladda husbilens batterier utan att anstränga hans generator med ett startförsök.
Det blev allmän visning av husbilen invändigt.
"Va. är denna bil 33 år gammal?"
Så startförsök, annars skulle Folksam assistans anlitas.
Startade omedelbart.
Härligt V8-ljud och väldigt stabil tomgång.
Killen med Saaben föreslog att en rem kanske slirade, bilen hade ju stått i åratal och det kan torka.
Körde direkt hem, avvinkad av 4 - 5 personer, ville inte stanna för att få stopp igen, en diesel brukar gå bara den snurrar, även utan ström.
Men hade iaf kraftiga parkeringsljus på och de slutade aldrig lysa.
Hörde ett slirande ljud som jag inte noterat förut.
Skönt att höra.
Gick fint ända hem till Horndal.
Körde upp den på den nyanlagda p-platsen efter att en granne hade skalat av 3 dm av gräsmattan med sin lastmaskin och vi fyllt med grus.
Där står den nu -spänt remmen, men startar inte ens med kablar...
Vilken solskenshistoria!
Kontaktade föreg ägare som meddelade att problemet beror på att "diesel rinner tillbaka" när bilen står ett dygn.
Så var det 2017 och så är det idag.
dåså, då vet jag vad jag har att jobba med.
Förutom att torkarna inte funkar.
Men vad ska man ha dem till vid vackert väder
Bilagor
-
IMG_20240517_113603_edit_5068338467210996.jpg462,7 KB · Visningar: 256
-
Screenshot_20240511_173715_com.google.android.apps.messaging.jpg121,2 KB · Visningar: 249
-
Screenshot_20240511_173615_com.google.android.apps.messaging_edit_4787704090512151.jpg125,1 KB · Visningar: 230
-
Screenshot_20240511_173636_com.google.android.apps.messaging.jpg85 KB · Visningar: 229
-
Screenshot_20240511_173652_com.google.android.apps.messaging_edit_4787662481650178.jpg111,8 KB · Visningar: 229
-
IMG_20240511_173438.jpg89,8 KB · Visningar: 241