Ja så var det dax att som nybliven husbilsägare och med ny husbil göra den första längre turen. Vi hade planerat en resa på 80 mil till Östersund för att hälsa på sonen. Vi anländer till Östersund en fredag eftermiddag och allt hade fungerat över förväntan bra. Vi tar in på Östersunds camping för att ha det bekvämt och bra, tyvärr fanns det ett gäng i Tabbertvagnar som hade sina egna ordningsregler. Sent på lördag kväll, när vi är på väg tillbaka till campingen händer det plötsligt, laddningslampan täder sig, det här var inte bra vad gör vi nu? På söndagen skickar vi en fråga till husbilsdoktorn, vi får ett snabbt svar, troligen generatorfel och det går bara att köra några mil innan bilen stannar. Tack alla ni som svarade under husbildoktorn. Frågan är nu, var finns det någon Fiat service? Jo närmaste Fiat service finns en liten bit bort, 9 mil i Strömsund. Vad gör man, jo letar efter någon annan som kan hjälpa till. Vi hittar en Citroen verkstad och hittar en trevlig man som jobbar trots att det är söndag, han bekräftar att troligen är det generatorn som är sönder och erbjuder oss att parkera där utanför och ta ström. Erbjuder sig att senare visa oss till en verkstad i närheten, som säkert har tid att hjälpa till. Vi tackar för tipset och återvänder till campingen i närheten. Måndag morron ringer vi Fiat service i Strömsund och undrar vad vi skall göra? Ta en bärgare hit så hjälper vi dig var svaret, och att samarbeta med någon verkstad i Österund gick inte. Ringer ElektroDisel i Östersund, där svarar Magnus kundvänlig och hjälpsam. Han erbjuder sig att ringa till Fiat i Strömsund så får vi se vad som går att ordna. Magnus ringer om en stund och säger, jag får generatorn på tisdag eftermiddag, så på onsdag klockan 7 kan vi hjälpa dig om du vill men du får betala vårat arbete, det var vad Fiat kunde sträcka sig till. Att åka bergare 9 mil lockade inte så vi tar hans erbjudande. Onsdag morgon klockan 7 och verkstaden tar emot, 3 timmar senare är vi ute och rullar igen 1700:- fattigare, men glada över att bilen är hel igen.
Vi hade tecknat Falk försäkringen mot driftstopp, så campingavgiften fick vi betalt av Falck. Fakturan på reparationen är skickat till Codat som skulle försöka göra något åt den, men ännu har vi int fått något svar.
Trots allt är vi fortfarande nöjda med husbilen och ser fram mot nästa resa.
Galaxy
Vi hade tecknat Falk försäkringen mot driftstopp, så campingavgiften fick vi betalt av Falck. Fakturan på reparationen är skickat till Codat som skulle försöka göra något åt den, men ännu har vi int fått något svar.
Trots allt är vi fortfarande nöjda med husbilen och ser fram mot nästa resa.
Galaxy