• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Första husbil

VouleAnn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Täby
HBK-Nr
38035
Medlemskap
2024
Hej! Berätta gärna för oss vilken första husbil (2 pers) vi ska välja. Tänker oss resor i både Sverige o övriga Europa. Helst en som man kan köra med B-körkort. Tipsa oss hur vi ska gå tillväga för att hitta en som passar oss. Tack på förhand! Lo
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Många kommer nog att ge tips, men era krav på vad ni behöver och vill ha i utrustning mm är väsentligt.
Pris storlek lastvikt, ja många saker att tänka på.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Allra först behöver vi nog veta hur många ni tror behöver kunna åka och bo i bilen.

Är svaret två personer skulle i alla fall jag börja med att tipsa om sk plåtisar. Men då är jag förstås plåtisägare själv :).

Sen som redan sagts: lättare att komma med bra tips om vi får lite mer förutsättningar som budget mm

Och standardtipset är också att börja med att hyra husbilar på några turer för att bekanta er med lite olika modeller och typer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Allra först behöver vi nog veta hur många ni tror behöver kunna åka och bo i bilen.

Är svaret två personer skulle i alla fall jag börja med att tipsa om sk plåtisar. Men då är jag förstås plåtisägare själv :).

Sen som redan sagts: lättare att komma med bra tips om vi får lite mer förutsättningar som budget mm

Och standardtipset är också att börja med att hyra husbilar på några turer för att bekanta er med lite olika modeller och typer.

Jag tycker nog att första åtgärden vore att åka till en handlare och och titta på så många bilar man orkar, då får man både en känsla för
vad man gillar, och vad prisbilden är. Sedan kanske köpa lite lämpliga tidningar och plöja igenom för att få lite ytterligare tankar.
När man sedan har skaffat sig lite grundläggande kunskap och några favoriter, kan man kanske bolla lite här på forumet och få lite fler
synpunkter på dessa.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Många som letar tycker att stora bilar ger mer ”ljus och utrymme” men vi har efter 6 bilar insett att mindre bilar passar oss bäst. Är nu inne på 3:e plåtisen och föredrar långbäddar.
Dessutom väldigt nära vanlig bilkörning och lättare att parkera. Vi tänker bara på oss själva och väljer en 2-personers bil framför 6/8 platser. Skönt att inte behöva bjuda in folk och vi anpassar packningen.
 

VouleAnn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Täby
HBK-Nr
38035
Medlemskap
2024
Hej! Främst ska vi vara 2 i bilen men det kan även vara bra om det finns en extrabädd. Det får kosta lite bara det är bästa standard. Vi är pensionärer. Hur hyr man bäst?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vilket härligt "problem" och välkomna till Husbilsklubben! :D Tycker ni börjar rätt. Husbilsklubben är ett fantastiskt forum. Här finns enormt mycket kompetens och erfarenhet. Vi har iofs en hel del personliga åsikter och viljor som präglas av det egna husbilsbehovet, men läs in och ta till er de goda råden, se vad som passar er. Kolla marknaden mycket, se vad som finns, så klarnar behovet av vad man vill ha och vad man faktiskt behöver. Många rekommenderar att hyra. Det är en bra ingång. Kolla absolut Elmiamässan i Jönköping den 6 - 10 september. Där kommer i princip allt som marknaden har att erbjuda att finnas! Ska bli väldigt kul att följa er resa!

:-/<rister
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, Lite förslag att tänka på, vilken typ av semesterresor har ni tänkt att göra, är det att resa till en plats för att sen utgå från en parkerad husbil för att upptäcka sin omgivning då är det bra att välja en som är stor och rymlig, är det att ni vill utforska omgivningen på mindre vägar är det en smalare bil ni bör titta på, det är inte roligt att komma in på småvägar med en stor och bred bil, kan vara svårt att ex, vända.
Men som sagt det är för er att fundera på vilken typ av resor ni kommer att ta er för, att börja med att hyra är nog ett väldigt bra förslag. Vi gjorde inte det, vi tog den dyraste vägen började med en halv bytte till en hel är nu tillbaka till en smalare halv, en Rapido C55 får se om det blir bra..
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej! Berätta gärna för oss vilken första husbil (2 pers) vi ska välja. Tänker oss resor i både Sverige o övriga Europa. Helst en som man kan köra med B-körkort. Tipsa oss hur vi ska gå tillväga för att hitta en som passar oss. Tack på förhand! Lo
Börja med att skaffa "Husbilsboken". Finns på nätet. Hyr sedan en 3.5t husbil/van/plåtis över en helg eller en vecka så får ni snabbt en uppfattning och hur "saker och ting" fungerar. Värt varenda krona...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Vi började med större alkovbilar, men insåg att vi rullar betydligt mer än genomsnittet. Har nu den tredje plåtisen. Har kvar max 3500kg, pga många förbudsskyltar på just 3,5t
Köp en begagnad husbil. Ni vill kanske ha annat senare.
Vi har alla olika behov
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej och välkomna till forumet och kanske husbilslivet :)

Jag skulle börja med att göra en lista på saker ni tycker är viktiga och sedan rangordna dessa.
Sedan ställer ni frågan igen efter era viktigaste premisser.
T.ex.
1. Max 3,5t
2. Lastvikt minst 1 000kg
3. Långbäddar
4. 2x sängar till eventuella barnbarn
osv

Lycka till!
 

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Hej och välkomna

Som nybörjare hyrde vi husbil två somrar och då två veckor , och kom fram till vad vi behövde och önskade,
Nu har vi köpt och känner oss väldigt nöjda.
Svårare än så är det inte men viktigt att ha koll på sin budget.

MVH
Leif
 

Udden1

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
22692
Medlemskap
2026
Hallå
Själva har vi en Dethleffs Grand Alpa I-7820, den är byggd och utformad för 2st personer, värd att ta en titt på.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det där med att hyra är inget dumt förslag men tyvärr ändrar sig livet och det kommer nya prioriteringarna så tro inte att ni kommit i mål efter att ha hyrt. Efter att ha börjat med att bygga om en skåpbil i mitten av 90-talet och därefter ägt allt från alkovbil 1, helintegrerat 2, halvintegrerat 2 och nu plåtis 2 så vet jag att det var rätt bil vid varje tidpunkt. Livet och prioriteringarna förändras.
Köp begagnat, pruta rejält, kolla vikten, kolla service häftet, kolla handlaren, kamremsbyte utfört/skall utföras, ev nya batterier, få med nödvändiga tillbehör. Tex kabel, klossar, duo eller mono control för att köra med gasen på, lämpliga utemöbler. Ja det var vad jag kom på nu.
Plåtisar kan vara från 3300, 3500 kg och uppåt. Unvik 3300 kg
Last kan av vissa fabrikat/handlare anges med 20 liter vatten i tanken, se upp med det!
 

VouleAnn

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Täby
HBK-Nr
38035
Medlemskap
2024
Det där med att hyra är inget dumt förslag men tyvärr ändrar sig livet och det kommer nya prioriteringarna så tro inte att ni kommit i mål efter att ha hyrt. Efter att ha börjat med att bygga om en skåpbil i mitten av 90-talet och därefter ägt allt från alkovbil 1, helintegrerat 2, halvintegrerat 2 och nu plåtis 2 så vet jag att det var rätt bil vid varje tidpunkt. Livet och prioriteringarna förändras.
Köp begagnat, pruta rejält, kolla vikten, kolla service häftet, kolla handlaren, kamremsbyte utfört/skall utföras, ev nya batterier, få med nödvändiga tillbehör. Tex kabel, klossar, duo eller mono control för att köra med gasen på, lämpliga utemöbler. Ja det var vad jag kom på nu.
Plåtisar kan vara från 3300, 3500 kg och uppåt. Unvik 3300 kg
Last kan av vissa fabrikat/handlare anges med 20 liter vatten i tanken, se upp med det!
Tack!
 
Toppen