• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första husbil, köpråd?

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Hej, det blev inget köp av en tidigare Nordic husbil som var tänkt. Fuktmätningen visade inte önskat resultat.

Så nu är jag öppen för förslag. Skulle vilja ha följande som kriterier:

* Registrerad för minst 4 pers. samt sovplats för 4
* Helst mercedes chassi, men om fiat; nyare än 2007
* Hur är hållbarheten på fords chassi och motorer? 2,4l vs 2,2liter?
* Helst gedigen inredning, att den inte känns "billig" i luckor och skåp
* Ingen paketbils modell, alkov och helintegrerad är att föredra, skulle vilja ha 4 sovplatser utan att behöva bädda ner matbords gruppen
* Under 3500kg

P.S Prisnivå max ca 350 tusen kronor

Tar emot alla tankar och funderingar :D

h. Kim

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall du menar 4st vuxna så kan det bli tufft att finna en under 3500kg, då menar jag verklig lastvikt, med fyllda tankar, mat o dryck, sängkläder, stolar bord m.m.
men omöjligt är det nog inte.

Så mitt råd är att alltid väga ett intressant objekt innan köp, har själv fått backa ur på 2st husbilar efter vägning då jag hade samma krav som dej med 4pers.
Båda var helintegrerade på Sprinter en hade totalvikt 3850kg men löjliga 190kg i verklig lastvikt, den andra var tyngre minns inte exakt totalvikt, men även den hade för låg lastvikt för 4pers.

Lite läsbart om vikt

Här kan du läsa lite om de olika drivlinor som finns bland mindre husbilar

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Ifall du menar 4st vuxna så kan det bli tufft att finna en under 3500kg, då menar jag verklig lastvikt, med fyllda tankar, mat o dryck, sängkläder, stolar bord m.m.
men omöjligt är det nog inte.

Så mitt råd är att alltid väga ett intressant objekt innan köp, har själv fått backa ur på 2st husbilar efter vägning då jag hade samma krav som dej med 4pers.
Båda var helintegrerade på Sprinter en hade totalvikt 3850kg men löjliga 190kg i verklig lastvikt, den andra var tyngre minns inte exakt totalvikt, men även den hade för låg lastvikt för 4pers.

Lite läsbart om vikt

Här kan du läsa lite om de olika drivlinor som finns bland mindre husbilar
Tack jag ska läsa på :msn_thumbup:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
då menar jag verklig lastvikt, med fyllda tankar, mat o dryck, sängkläder, stolar bord m.m.
Du glömde bort den verkliga vikten hos de tre passagerarna samt "övervikten" hos föraren (utöver de 75 kg som ingår i tjänstevikten).

Dessutom är minimikravet för last 10 kg/längdmeter och 10 kg/person.

För fyra 80-kilospersoner i en 6,5-metersbil måste skillnaden mellan tjänstevikt (verklig vikt) och tillåten totalvikt således vara MINST (80-5; förarens "övervikt" ) + (3x80; passagerarnas vikt) + (6,5x10; längdbaserad vikt) + (4x10; de fyra personernas personliga last) kg = 350 kg. Vill man dessutom ha med lite "bra-att-ha"-grejor krävs ännu högre lastförmåga.

Pålle

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har en 7 meters delintegrerad Hobby. Ganska ny Premium. Drygt 500 kg lastvikt. Vi är aldrig mer än 2 personer. Vi väger och mäter allting inför och under varje resa. Vi kör ofta med halv dieseltank och max 20 liter vatten. Vi klarar oss nästan alltid under 3 500 kg, men det är ofta på håret! Sen har vi lite gjort det till en sport att köra light! Men resonerar du inte så, så klarar du inte 3 500 kg gränsen!

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Vi har en 7 meters delintegrerad Hobby. Ganska ny Premium. Drygt 500 kg lastvikt. Vi är aldrig mer än 2 personer. Vi väger och mäter allting inför och under varje resa. Vi kör ofta med halv dieseltank och max 20 liter vatten. Vi klarar oss nästan alltid under 3 500 kg, men det är ofta på håret! Sen har vi lite gjort det till en sport att köra light! Men resonerar du inte så, så klarar du inte 3 500 kg gränsen!
Det här är ju ett spöke från förr, det här med överlast och hur den då beräknades. Ett par hundra kilo kunde rendera i att man förlorade körkortet.
Nu är beräkningsgrunderna ändrade och skulle man torska på några hundra kilo i överlast... så klarar man sig ofta med böter.
Då är det kanske inte värre med lite överlast, än att man råkar köra för fort vid något tillfälle...? Lika retligt förstås, men man överlever.
Men överlast-spöket är ändå djupt rotat i själen hos många äldre husbilsägare och lever uppenbarligen vidare därute i mörkret.

Men å andra sidan, var jag själv helt ovetande om detta fenomen, då jag hyrde en husbil på min första resa till Holland.
Har skrivit nånstans om den resan och jag inser, att jag i min totala okunskap i ämnet, hade en otrolig tur den gången.
Så att vi informerar om förutsättningarna och riskerna är inte alls fel, beroende på hur du själv resonerar och vill tillbringa resandet.

Självfallet ska vi alla följa förordningar och regler och efter 10 års leverne med en < 3,5 tonnare, så sitter det mesta nu i ryggmärgen
och man vet var gränsen går. Man kan alltid balansera vikten med mindre vatten och mindre bränsle i tanken vid vissa tillfällen.
Sen gäller det också, att övertyga hustrun om, att nu börjar det bli lite väl mycket packning... ;)

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej, det blev inget köp av en tidigare Nordic husbil som var tänkt. Fuktmätningen visade inte önskat resultat.

Så nu är jag öppen för förslag. Skulle vilja ha följande som kriterier:

* Registrerad för minst 4 pers. samt sovplats för 4
* Helst mercedes chassi, men om fiat; nyare än 2007
* Hur är hållbarheten på fords chassi och motorer? 2,4l vs 2,2liter?
* Helst gedigen inredning, att den inte känns "billig" i luckor och skåp
* Ingen paketbils modell, alkov och helintegrerad är att föredra, skulle vilja ha 4 sovplatser utan att behöva bädda ner matbords gruppen
* Under 3500kg

P.S Prisnivå max ca 350 tusen kronor

Tar emot alla tankar och funderingar :D

h. Kim
Att hitta en vetting husbil för 4p och max 3500kg totalvikt är svårt. Tjänstevikten ska alltså vara ca 3000kg. Bara 4p á 75kg i genomsnitt är 300kg. På det vatten m.m. gör att du hamnar lätt på 500kg i lastvikt. En begagnad husbil bör vägas innan köp då det kan ha tillkommit utrustning efteråt utöver det som fanns när bilen registreringbesiktigades.

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Alltså, vad jag har förstått är väl tjänstevikt samma som egenmassa?

I tjänstevikten är inräknat 1 förare (75kg), 90% bränsle i tanken, samt 100% färskvatten tank. Har jag rätt?

Så då borde ju resterande personer som åker med husbilen räknas till samt eftermonterad utrustning och packning läggas till på tjänstevikten (egenmassan)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
I tjänstevikten är inräknat 1 förare (75kg), 90% bränsle i tanken, samt 100% färskvatten tank. Har jag rätt?
Detta är helt korrekt.Dessutom tillkommer erforderliga verktyg och lite annat. I nyare fordon inräknas fabriksmonterad extrautrustning (cykelhållare, markis etc) i tjänstevikt/faktisk vikt. (På äldre fordon är det vanligast att sådan utrustning "stulit" från lastförmågan.)

Beträffande passagerare och nödvändig personlig utrustning – de inlägg #4.

Pålle

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det här är ju ett spöke från förr, det här med överlast och hur den då beräknades. Ett par hundra kilo kunde rendera i att man förlorade körkortet.
;)
Njae, för mig är det inte ett spöke. Jag vet att överlast beräknas på totalvikten. Jag vet att jag kan köra med 10% övervikt i Tyskland och klara mig med lindriga böter eller t o m utan böter. Vet också att jag kan få höga böter i Danmark för några kilos övervikt. Vet också att risken för att bli vägd är ganska liten, men den finns. För mig är det dock viktigt att veta vad jag väger. Den kontrollen vill jag ha. Jag har absolut kört med ett par hundra kilos överlast, men då har jag vetat om det! Att väga, är att veta. Eftersom du inte kan väga din bil hur som helst, gäller det att ha vägt in den vid olika tillfällen, när möjlighet ges och ha det som referens. Sen ha koll på vad all utrustning och last väger.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Så då borde ju resterande personer som åker med husbilen räknas till samt eftermonterad utrustning och packning läggas till på tjänstevikten (egenmassan)
I praktiken är tjänstevikten och hur den beräknas ganska ointressant. Likaså lastvikten. Det enda som är säkert är bruttovikten. Dvs vad väger min bil på en våg här och nu! Är det tom eller är den lastad? Utifrån bruttovikten kan du sen beräkna ev ytterligare last, eller om du behöver plocka bort något, för att inte överskrida totalvikten.

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Men det borde väl vara en indikation på vad som är möjligt? Att en husbil har 200kg lastvikt eller 600kg lastvikt måste ju ha en betydelse i pappren också?

Jag menar, skulle det kunna vara så stora kast att en med 200kg lastvikt skulle stämma exakt och en med 600kg skulle i verkligheten vara 300kg? Bara som exempel

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Men det borde väl vara en indikation på vad som är möjligt? Att en husbil har 200kg lastvikt eller 600kg lastvikt måste ju ha en betydelse i pappren också?

Jag menar, skulle det kunna vara så stora kast att en med 200kg lastvikt skulle stämma exakt och en med 600kg skulle i verkligheten vara 300kg? Bara som exempel
Vår gamla bil skulle enl papperna ha en lastvikt på 460kg efter köp körde jag upp den på vågen med en 1/4 tank diesel och då hamnade på 3400kg förövrigt var allt tomt. Bilen var från 2012 med 3500kg totalvikt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Absolut borde det vara en hygglig indikation. Tror också det stämmer allt bättre ju nyare bilen är. Särskilt fabriksny bil. Men begagnade bilar har extrautrustats. De har kanske tagit till sig fukt. De har kanske renoverats med andra material. Tidigare var det också oklart vilken extrautrustning som var inräknad i tjänsteviken. Det finns också en viss feltolerans av vikter vid tillverkning. Var för sig kanske inte så stora skillnader, men sammantaget kan det betyda mycket. Tjänstevikten och därmed den godkända lastvikten är en teoretisk indikator. Så kräv alltid att få väga bilen före köp. Den bruttovikten är den enda som gäller!

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026

Jag tror inte innehållet i vattentanken räknas in i tjänstevikten...Någon på forumet har nog bättre koll på detta och får gärna rätta mig...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag tror inte innehållet i vattentanken räknas in i tjänstevikten...Någon på forumet har nog bättre koll på detta och får gärna rätta mig...
Tyvärr tror du fel.

Numera pratar man om "Faktisk vikt", och enligt nu gällande regler ingår i denna:
• Fordonets vikt enligt helfordonsgodkännandet. (Observera att här tillåts en tillverkningstolerans på ±5%!)
• En till 90% fylld bränsletank samt smörjfetter, oljor och kylvätskor.
• En till 100 % fylld färskvattentank och en till 100 % fylld gasflaska. (Observera att många tillverkare anger ett "körläge" på färskvattentanken – vanligtvis 20 liter.)
• Föraren, vars vikt – oberoende av den faktiska vikten – enligt EG-rätt är nominellt satt till 75 kg.
• Standard- och tillvalsutrustning så som husbilen levereras från fabriken. Här ingår således fabriksmonterade markiser, cykelställ etc. (Om dessa istället monteras i efterhand – exempelvis av återförsäljaren – räknas de som last.)

Dessutom finns ett minimikrav på lastförmåga som innefattar 10 kg/m (fordonslängd) + 10 kg/person (förare + passagerare).

Pålle

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Värre än eventuella (låga)böter är att man inte får köra vidare om överlasten är hög nog (kan ej gränserna)
Man får tappa ur dricksvatten på plats, men om det inte räcker för att komma ner i tillåten vikt.........:eek:

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Då får man koppla på en släpkärra i nödsituation och hoppas bilen har dragkrok :D

Senast ändrad:
Toppen