• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första fiskesommaren med husbil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Just hemkommen från Klövsjö, så vill jag skriva några rader om årets fiske i området.
Det var mycket vatten i alla vattendrag, samt att det kalla vädret gjorde torrflugefisket tufft.
Men en europa tolva bunden på kork, gjorde sitt jobb som så många gånger förut.
Det blev småöring i norr veman, skkärkån samt harr i Fjällnäs. Så fort solen titta fram, så var harren pigg.
Men som de flästa i byn, så fiska vi abbore i Klövsjön. Frugan vann årets mete med en borre
Som hon ugnstekte fylld med kydor, den smälte i munnen. Ett par dagar tidigare hade vi smörstekta borrar, de gick de också.
Det var en annerlunda tur i år, vi har 13 år i följd åkt upp veckan före midsommar samt att vi haft bil som lämpat sig för att sjösätta båten med.
Men det går alldeles utmärk att dra upp båten med en framhjulsdriven husbil.
Man drar ner släpen i vattnet, lägger ett par stenar för hjulen, kopplar släpen i boxeröglan i fronten. Sen är det bara att vinska upp båten och backa upp på slät mark, lätt som en plätt.
Att försöka dra upp släpen tom, från slipen är dömt att mislyckas kopplad på kulan. Framhjulen börjar spinna direkt.
Ha en fortsatt bra fiskesommar
Inger och Bertil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Första fiskesommaren med husbil

För er som inte har valt fyrhjuls- eller bakhjulsdriven husbil vill jag tipsa om knepet att låta montera en extra dragkrok fram för sjösättning och uppdragning.

aake
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Första fiskesommaren med husbil

Hej aake
Fördelen med att ha ett 5 tons spännband är att man inte behöver ut i vattnet med fronten.
Bertil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Första fiskesommaren med husbil

Hej aake
Fördelen med att ha ett 5 tons spännband är att man inte behöver ut i vattnet med fronten.
Bertil

Något avvikande trailer eller en väldigt långgrund sjösättningsplats om du måste ut med bilen i vattnet? Inget bekymmer jag drabbats av under flera decennier av båtfiske, men allt kan hända. Jag har sett bilder på sådana som t.o.m lyckats sjösätta dragbilen.:D
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Första fiskesommaren med husbil

Hej igen aake
Du har helt rätt, om en kula i fronten. Men jag hade ingen liggande i garaget och till Östersund är det närmare 20 mil tur och retur.
Men min metod går bra i hop med hur jag fixar till båtplatsen.
Ner med trailern för en brant slänt, monterar bort ljulaxeln och bär upp till en björk.
Man tar vad man har.
Så länge dragbil inte byter plats med båten är det bara att njuta av livet
Ha det så gott
Bertil
 

JohanL

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Jönköping
Hej, hur koppar man handslen i kopplingsöglan i fronten menar du? binder du fast den på något vis? är det inte risk att vagnen tippar upp lite när man vinchar på båten och riskerar skada plastskärmen på bilen?
 
Toppen