• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första bilen och Sun Living

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Köpte en McLois 2017 i vintras. Dels ville jag ha så ny som möjligt men ändå hamna på den ”normala” skatten och dels ville jag slippa den första värdeminskningen. Valet föll då på en 2017 som relativt ny samt klarar Euro 6 kraven för avgasrening. Valde också en med Fiats 150hk motorn istället för 130hk. Känns som ett bra val.
vad gäller lastvikt så ville jag kunna lasta vad jag vill utan att vara rädd för överlast. Fick tag i en med Fiats Maxichassie som var reggad för 4400kg. Är ute nu på sommarturné passerade en vågstation och jag landade på 3920kg. Två vuxna och en hund samt allt man behöver för två veckor på semester. Har då ändå 480kg marginal. Nu har jag massa bokstäver på kortet så det är inget problem och frugan får köra den via farfarsregeln. Ska vi utomlands framöver får vi planera vägval utifrån detta med vikt och längd (8 m med cykelställ).
några enkla tankar från min sida.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan man släppa kravet på att bilen måste vara helt ny och även leva med att man kanske inte får välja exakt vilken klädsel den skall ha så är det bättre alla gånger att köpa en begagnad. Det största prisraset har redan varit och en del småproblem är redan fixade. Kanske får du även med lite "bra att ha" grejer och tips om bilen från tidigare ägaren.
Som förstagångsköpare vet man ju kanske inte heller alltid exakt vad man verkligen vill ha så ett byte kan ju bli aktuellt ganska snart.

Om du kan vänta till sensommaren/hösten så kommer du troligen ha väldigt mycket att välja på till riktigt bra priser om du är villig att köpa privat eller genom en förmedlare.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi har 680kg lastvikt på 2 vuxna och när allt är med i vår 3.5 tonnare så ligger vi på max.
Samma för oss ! Första resan ut i Europa 2018 hade vi 40 kg till godo. Men vi har försökt att ta bort så mycket onödigt som möjligt nu. Bra att ha saker har vi snart inga kvar, eftersom dom aldrig används. Dock lite fascinerande vad mycket onödigt vi tog med
 
F

F.d. 58001

Guest
Är det ”bara” Schweiz som är problem om bilen väger mer än 3500? Har planer på att kunna bila hela vägen till Spanien...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det ”bara” Schweiz som är problem om bilen väger mer än 3500? Har planer på att kunna bila hela vägen till Spanien...
Till Spanien är det inget problem,men det finns fler länder som kräver C1 tex. Bosnien om du planerar åka till södra Kroatien, samt småstater Monaco,Lichtenstein,Andorra, San Marino,övriga stora länder i EU är inget problem.
 
Toppen