• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första bilen och Sun Living

F

F.d. 57192

Guest
Hej,
Ny här på forumet, har läst en hel del här på forumet eftersom det är vår första husbil vi tänkt att skaffa. Har resonerat så här.

Först och främst så tänker jag mig en ny husbil för att omfattas av garantier och det känns lite tryggare att köpa nytt även om det kan finnas fel även på dem.

Jag har läst lite om längd osv och det som oroar mig lite är att kanske hamna på en trång väg utan möjligheter att vända utan få backa flera kilometer. :) Färjekostnader etc bryr jag mig inte om just nu eftersom tanken inte är att åka så mycket färja eller bro varje år.

Vi kommer förmodligen ha med oss 1-2 tonåringar i bilen. Tanken är först några vändor i sverige, typ vildmarksvägen. Är mycket för hicking i naturen. Men ett mål är även att ta oss ner i europa. Frankrike, Spanien, Schweiz, Österike och eventuellt medelhavet.

Jag har ett B-kort från före 1996. Men tänkte ändå sikta på att försöka hålla mig under 3500kg. Möjligtvis en bil som jag kan omregistrera beroende på hur jag ska använda den.

Så när jag tittat runt så känns det som att Sun Living A 75 SL har rätt layout och prisklass. Denna bil ligger på en tjänstevikt på strax under 3000 utan extra utrustning enligt vad jag fått fram. Någon som har erfarenhet av Sun Livings nyare modeller?


Antar att det blir till att köpa till ett bateri, solcellsladdning låter som en bra ide. Går det att leva nedåt europa utan AC i bilen? Är det något annat ni skulle tipsa mig om?

En sak till Alkov eller nedsänkbar säng? Kan ju vara så att S 75 SL kan vara ett alternativ.

Mvh, Johan
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om du siktar på en bil under 3500kg så är i regel inte hjulbasen så lång & då går det att vända på mycket mindre yta än du tror. I alla fall om det är en väg i naturen. Du har närmare 1 meter från fronten till framhjulen & minst 1,5 meter bak, så länge det finns fri yta brevid vägen så brukar det gå bra att vända. Är man osäker så skickar man ut en passagerare att dirigera. Att tänka på vid köp är att om detta oroar, så är det väldigt mycket lättare med automat än manuell bil vid all manövrering. Helst då riktiga automat, då så kallad ”robotlåda” inte funkar riktigt lika bra att smyga långsamt med. Träna gärna på någon parkering där man kan känna på hur långt man kan köra innan hjulen är framme vid linjen.
 
F

F.d. 57192

Guest
Om du siktar på en bil under 3500kg så är i regel inte hjulbasen så lång & då går det att vända på mycket mindre yta än du tror. I alla fall om det är en väg i naturen. Du har närmare 1 meter från fronten till framhjulen & minst 1,5 meter bak, så länge det finns fri yta brevid vägen så brukar det gå bra att vända. Är man osäker så skickar man ut en passagerare att dirigera. Att tänka på vid köp är att om detta oroar, så är det väldigt mycket lättare med automat än manuell bil vid all manövrering. Helst då riktiga automat, då så kallad ”robotlåda” inte funkar riktigt lika bra att smyga långsamt med. Träna gärna på någon parkering där man kan känna på hur långt man kan köra innan hjulen är framme vid linjen.

Tack för input, smart tänk med hjulbasen. Har kört paketbud med lätt lastbil i centrala Stockholm så viss vana med trånga utrymmen har man. :)
Har funderat lite fram och tillbaka på om det är värt att ha automat, kanske ska ta en vända till. Finns ju många fördelar med automat, bytte till det på personbilen för några år sedan och kommer inte byta tillbaka. Frågan är dock om det är värt pengarna eller om man ska lägga dem på något annat. Någonstans måste man ju tyvärr snåla.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Räkna på vikten! Två vuxna och två tonåringar i en bil under 3500kg är en utmaning. Jag skulle tro att 4250 är ett minimum. Räkna in allt! Hur mycket väger ni ihop med kläder och skor. Både det ni har på er och det ni har med er. Ett par vandrarskor är inte direkt lätta. Hur mycket tar ni med er (mat, dricka, köksgrejor, böcker, paddor och datorer, ...) och det bilen extrautrustas med. En markis kan väga 40-50kg. Köper du en lagerbil från en handlare så säg att du vill ha den vägd. Den tjänstevikt som ev. står i ett papper är inte så mycket värd annat än som en siffra polisen vill ha för att räkna ut ev. böter vid övervikt. En semesterlastad husbil är likvärdig med en lätt lastbil som hela tiden går på viktens maxgränsen.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Alkov = Bra utrymme att sova i eller lägga upp lättare packning. Mindre bra är att bilen blir klumpigare och får mer luftmotstånd
Nedsänkbar säng = Ofta luftigare och ljusare förarmiljö. Mindre bra är att sängen ofta blockerar dörren och jag inbillar mig att den lösningen väger mer och ger högre tyngdpunkt. Ofta svårt att använda sittgruppen när någon använder sängen...

Automat eller manuellt är ju tycke och smak men om pris är en parameter så är väl manuell att föredra. Det är ju sällan man ligger och kökör i innerstan också så glädjen av automat blir ju begränsad om man slår ut det på mil...
 
F

F.d. 57192

Guest
Åka 4 pers. och klara vikten på 3500 kg blir svårt kolla noga.
Enligt specen på den jag titar på en lastvikt på 500 kg. Dock så är det utrustning på bilen, bland annat markis. Markis, utemöbler, vatten och bränsle i tankarna så tänker jag 100. Mat och övrigt gemensamt 50 kg. Sedan cirka 300 kg för paassagerare med tillbehör. Men, Är ju inte begränsad på 3500 egentligen, har ju körkort från före 1996 och har en tanke om C1 längre fram. Tänkte dock att jag kan vara flexibel om jag siktar på 3500. Hörde att det kunde vara lite strul i vissa länder samt att Norge hade synpunkter på före 1996 regeln. :)
 
F

F.d. 57192

Guest
Vad menas när de skriver:
Max tillåten totalvikt - beronde på chassi:
3500/3650/4250/4400

Är det möjligheten att registrera den för olika totalvikter?
 
R

RobbeS

Guest
Vi är fyra personer som åker, eller rättare sagt var då 18 åringen inte är så brydd att följa med längre. Som jag ser det kan en bil med totalvikt på 3500 kg bli lite för tight. Vi hade 3650 kg på första bilen och låg alltid på gränsen och troligtvis över hur vi än begränsade packningen.
Första bilen var en 7 metersbil vilket blev lite trångt. Nu har vi en som är 7,80 vilket ger mer plats än det låter. Om jag börjat om med fyra personer som ska åka hade jag satsat på en alkovbil. Då slipper man strulet med nedsänkbara sängar morogon och kväll samt blockering av boytan. Ungarna får dessutom ett eget litet krypin.
Jag ser inga manövreringsproblem om man bara tänker till. På campingar i både Sverige och Europa är det inga problem med en bil upp till 8 meter. Inte heller på mindre vägar. Jag brukar tänka att om en lastbil tar sig där så tar jag mig också och vi kör mycket mindre grusvägar i Norrland.
Vi har robotlåda på våran vilken fungerar hur bra som helst. Dom som är mest kritiska mot dessa lådor verkar vara dom som inte har dom själva.
 
R

RobbeS

Guest
Vad menas när de skriver:
Max tillåten totalvikt - beronde på chassi:
3500/3650/4250/4400

Är det möjligheten att registrera den för olika totalvikter?

Utan att vara expert så tolkar jag det som att man på vissa husbilar kan välja Chassi. T.ex AL-KO chassi, lättchassi, fiats maxi chassi och så vidare vilket styr vilken totalvikt bilen kan godkännas för. Kan ha fel :)
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
När det gäller automatlåda så minskar ju den din egen lastvikt med 20-30kg! Det var en orsak till att vi valde bort den! Vi tyckte att lastförmågan var viktigare samtidigt ville vi inte heller gå över 3500kg.☺️ Svårt val, lycka till!
Tommy
 
F

F.d. 57192

Guest
Utan att vara expert så tolkar jag det som att man på vissa husbilar kan välja Chassi. T.ex AL-KO chassi, lättchassi, fiats maxi chassi och så vidare vilket styr vilken totalvikt bilen kan godkännas för. Kan ha fel :)
Hittade denna: https://se.sun-living.com/technical-data/922
Så beroende på val av chassi så ändrar det Totalvikten. Intressant att det inte är tydligare specat vad tjänstevikt och totalvikt är i förhållande till valt chassi. Ett annat chassi kan ju ge en högre tjänstevikt och därmed kanske inte förändra lastvikten. :)

Ska nog sikta på 4250kg totalvikt med förhoppningsvis en lastkapacitet på 750kg...
 
F

F.d. 57192

Guest
När det gäller automatlåda så minskar ju den din egen lastvikt med 20-30kg! Det var en orsak till att vi valde bort den! Vi tyckte att lastförmågan var viktigare samtidigt ville vi inte heller gå över 3500kg.☺ Svårt val, lycka till!
Tommy
Så sant, inte bara pengarna... automat påverkar vikten. Automat går nog bort för mig.
 
R

RobbeS

Guest
Hittade denna: https://se.sun-living.com/technical-data/922
Så beroende på val av chassi så ändrar det Totalvikten. Intressant att det inte är tydligare specat vad tjänstevikt och totalvikt är i förhållande till valt chassi. Ett annat chassi kan ju ge en högre tjänstevikt och därmed kanske inte förändra lastvikten. :)

Ska nog sikta på 4250kg totalvikt med förhoppningsvis en lastkapacitet på 750kg...

Låter klokt. Har inte haft några problem vare sig i Norge eller övriga Europa med tanke på att jag också bara har B före 96. Schweiz får man dock undvika. Men det är lika vackert i Österrike:)
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej,
Ny här på forumet, har läst en hel del här på forumet eftersom det är vår första husbil vi tänkt att skaffa. Har resonerat så här.

Först och främst så tänker jag mig en ny husbil för att omfattas av garantier och det känns lite tryggare att köpa nytt även om det kan finnas fel även på dem.

Jag har läst lite om längd osv och det som oroar mig lite är att kanske hamna på en trång väg utan möjligheter att vända utan få backa flera kilometer. :) Färjekostnader etc bryr jag mig inte om just nu eftersom tanken inte är att åka så mycket färja eller bro varje år.

Vi kommer förmodligen ha med oss 1-2 tonåringar i bilen. Tanken är först några vändor i sverige, typ vildmarksvägen. Är mycket för hicking i naturen. Men ett mål är även att ta oss ner i europa. Frankrike, Spanien, Schweiz, Österike och eventuellt medelhavet.

Jag har ett B-kort från före 1996. Men tänkte ändå sikta på att försöka hålla mig under 3500kg. Möjligtvis en bil som jag kan omregistrera beroende på hur jag ska använda den.

Så när jag tittat runt så känns det som att Sun Living A 75 SL har rätt layout och prisklass. Denna bil ligger på en tjänstevikt på strax under 3000 utan extra utrustning enligt vad jag fått fram. Någon som har erfarenhet av Sun Livings nyare modeller?


Antar att det blir till att köpa till ett bateri, solcellsladdning låter som en bra ide. Går det att leva nedåt europa utan AC i bilen? Är det något annat ni skulle tipsa mig om?

En sak till Alkov eller nedsänkbar säng? Kan ju vara så att S 75 SL kan vara ett alternativ.

Mvh, Johan
Inte svar på några frågor. Men om du har facebook, gå med i Sun Living Husbilsklubb :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Enligt specen på den jag titar på en lastvikt på 500 kg. Dock så är det utrustning på bilen, bland annat markis. Markis, utemöbler, vatten och bränsle i tankarna så tänker jag 100. Mat och övrigt gemensamt 50 kg. Sedan cirka 300 kg för paassagerare med tillbehör. Men, Är ju inte begränsad på 3500 egentligen, har ju körkort från före 1996 och har en tanke om C1 längre fram. Tänkte dock att jag kan vara flexibel om jag siktar på 3500. Hörde att det kunde vara lite strul i vissa länder samt att Norge hade synpunkter på före 1996 regeln. :)

Gjorde en "blankett" du skulle kunna använda som utgångspunkt vid viktberäkningen.

När jag gjorde motsvarande beräkning för min bil så var det ungefär 1 ton utöver den specade tomvikten och då reser jag ensam (för det mesta).

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Viktberäkning.pdf
    406,3 KB · Visningar: 78

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hittade denna: https://se.sun-living.com/technical-data/922
Så beroende på val av chassi så ändrar det Totalvikten. Intressant att det inte är tydligare specat vad tjänstevikt och totalvikt är i förhållande till valt chassi. Ett annat chassi kan ju ge en högre tjänstevikt och därmed kanske inte förändra lastvikten. :)

Ska nog sikta på 4250kg totalvikt med förhoppningsvis en lastkapacitet på 750kg...
Ska du ha en tyngre bil än 3500 åka genom schweiz så måste du ha C1 kortet. Dom har inte godkänt farfars reglen
 
F

F.d. 57192

Guest
Gjorde en "blankett" du skulle kunna använda som utgångspunkt vid viktberäkningen.

När jag gjorde motsvarande beräkning för min bil så var det ungefär 1 ton utöver den specade tomvikten och då reser jag ensam (för det mesta).

MVH
Hans

Kan ju konstatera att jag inte känner för att behöva kompromissa gällande vikten hela tiden. Även om tonåringarna bara åker med sporadiskt känns det som att vikten är något som kommer störa mig att hela tiden behöva ha 100% koll. Tack Hans för dokumentet.

Jag har funderat på att köpa nytt för att det känns tryggt, samtidigt får man göra avkall på många saker. Är det bättre att lägga sig i samma prisklass för en begagnad,dvs cirka 4-5 år gammal? Man känner sig lite utlämnad till säljaren när man är ny på området.

Och stort tack för att ni engagerar er i mina funderingar. :)
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Varför inte tänka tvärtom? Köp en två år gammal bil som problemen förhoppningsvis är upptäcka o lösta på och då kanske ha råd att gå upp en storlek och få bättre lastvikt. Värdet sjunker mest dom första åren. Titta gärna på tyska marknaden där utbudet är mycket större o rimligare priser.
Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen