• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förstärkta fjädrar Fiat ducato 2001 230

F

F.d. 22470

Guest
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av fjäderbyte på Fiat ducato?
Bilen är en 2001 eura mobil med maxichassi 230, modellen som fanns mellan mitten nittiotalet fram till 2002.
Har vägt den och det ligger 1840kg på framaxeln!

Mitt problem är att hitta förstärkta fjädrar! Kan bara hitta svindyra goldsmittfjädrar, det måste finnas andra tillverkare !?
I Lesjöfors listor finns bara förstärkta till 244 och framåt
Någon som vet om de passar från den uppdaterade modellen 244 som finns mellan 2002-2005 ?
Tacksam för tips och råd

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Sv: Förstärkta fjädrar Fiat ducato 2001 230

Har du kollat med Dohini däck i Växjö om de kan hjälpa dig? Han är duktig på fjädrar.

F

F.d. 22470

Guest

Hej!
Har skickat mail till dem, men inte fått svar, säkert semesterstress där med

S

Sören-6830

Guest

Har du kollat med Dohini däck i Växjö om de kan hjälpa dig? Han är duktig på fjädrar.

Monterar, så vitt jag vet, endast Lesjöfors fjädrar. Det var i alla fall tillfället för några år sedan när vi bytte på vår bil.

F

F.d. 29824

Guest

Karnag i Täby kan beställa fjädrar, både standard och förstärkta. X230-X240 -94 till -02.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag hittade denna mailväxling i mitt "mailarkiv". Jag tror den svarar på din fråga.
Jag köpte sen fjädern och den passade perfekt.
/Roger

-------------------------
Hej!

Ett par frågor:

Jag har en husbil byggd på Fiat Ducato Maxi 18 av årsmodell -01 2,8 JTD Serie 230 där nosen hänger i backen.
Hur mycket jag än kollar i er lista så finns det inga förstärkta framfjädrar för min bil och årsmodell.
Vet dock att andra fått sina förstärkta fjädrar från er.

Undrar således

1. Vilket artikelnummer gäller för min bil?
2. Vem kan sälja fjädrarna till mig? Jag bor i Täby, 1 mil norr om Stockholm.

Tacksam för svar
Hälsningar
Roger

------------------

Hej Roger,

Det finns en förstärkt framfjäder till husbilarna 02-06 men denna fungerar även på modellerna 94-02.
Den har artikelnummer 40 261 69 om du köper den hos ex. Autoexperten.

Lycka till!

Mvh Per Lindahl
Lesjöfors Automotive

-------------

OK tack! Det passar alltså.

Blir det stor skillnad?
Jag vet att i Tyskland har Goldschmidt tagit fram speciella fjädrar. Era fjädrar är väl jämförbara eller t.o.m. kanske lite bättre ? ;-)

Hälsningar
Roger
---------------------

De är mycket starkare så du kommer att märka stor skillnad i höjd och känslan i bilen, den blir helt enkelt stabilare på vägen.
Vi säljer fler fjädrar för varje år till denna modell så det tyder på att kunderna är nöjda och att fler och fler vill ha denna produkt.
Jag känner till att andra aktörer har liknande produkter men jag har ingen koll på hur deras kvalité är. Det enda jag vet är att våra tillverkas i Sverige och att de görs i det bästa fjäderstålet som används till bilfjädrar.

Mvh Per

F

F.d. 22470

Guest

Perfekt, det löser alla problem!
Beställer fjädern direkt!
Trevlig helg alla och tack för hjälpen!

Toppen