• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förslag på värme till husbilsbygge

F

F.d. 5632

Guest
Jag har fått en dum idé att bygga om en Cheva Van eller liknande till en enklare husbil. Men jag funderar lite på hur man billigt kan få lite värme i bilen om man inte har tillgång till el?

Behövs det nån form av skorsten och friskluftsintag till värmaren?

Bilen ska användas till kortare fjällresor, helgutflykter med nån övernattning till att börja med.

F

F.d. 15719

Guest
Sv: Förlag på värme till husbilsbygge

Det är väl ingen dum idé du fått? :wink:

Vi har redan genomfört ett sånt projekt och är helt nöjda!

Dock har vi inte någon egen värmekälla utan anslutning till el-stolpe. Men på sommaren fungerar det utmärkt, när solen går upp tidigt blir det väldigt varmt i sovrummet.

Står vi på el-plats har vi en termostatreglerad kupévärmare - den ska få jobba i helgen när vi är på Gålö träffen.

Du kan hitta en del av våra Cheva-lösningar i Onslow's dagbok under fliken Damernas! :)

/Agne & Elisabeth

F

F.d. 5632

Guest

Hur ser dessa bensin/dieselvärmare ut och hur/var monteras dessa i en skåpbil? Antar att det blir lite avgaser som måste ledas ut nånstans.

Jag har aldrig någonsin sovit i husbil/husvagn så jag har noll koll på dessa prylar men nån gång ska vara den första och bygga och utveckla själv är ju halva nöjet.

Läckert bygge onslow nu blev jag riktigt sugen på att dra igång med eget. Ja, har man tillgång till elstolpe så blir allt så mycket enklare men vill iaf ha ett hum om vad som krävs för att campa trådlöst. Det elektriska har jag skaplig koll på men värre med elda för att få värme.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

En låda baktill på bilen är kanske det man måste ta till för en skåpbil.
Gärna en dieselpanna, känns lite säkrare än bensin.
Vattenburen värme ger ett smidigare montage för att få in värmen i bilen.
Fördelen med vattenburen värme är också varmvattenberedaren inne i köksavdelningen plus att man med en pump och en liten värmeväxlare kan få bilmotorn uppvärmd innan start.
Ett extra kupéelement med fläkt kan ge bra tillskottsvärme genom återcirkulation inne i bilen.

Allt detta drar ström och ska man fricampa och vinterfiska på samma plats några dagar kan ett litet elverk vara bra att ha med sig även om bullret inte är så trevligt.
Nu finns det tystare strömleverantörer än ett elverk, enheter med bränslecell ger några ampere ström nästan ljudlöst och förefaller vara en mycket bra lösning för fricampare. Men betydligt dyrare än ett elverk än så länge.

F

F.d. 24718

Guest
Sv: Förslag på värme till husbilsbygge

Köp en vattenburen Webasto/Ebersprächer för t.ex personbilar, ta ett eller flera element och en cirkulationspump m.m. ur en skrotad husvagn och montera på lämpligt ställe.
Tekniken för att lösa avgasproblemet och bränsletillförsel etc finns ju redan eftersom bägge märken saluförs som parkeringsvärmare etc. Bensin eller diesel känns som en fråga om tycke och smak. Dieseln medför för dej en extratank.
Kolla även med Bilprovningen om du måste göra någon provning/om dom anser att det är fast anläggning.
Som tidigare inlägg säger så får du ju även möjlighet att värma motorn och det är ju en stor fördel om du ska vara i vintermiljö. Det sparar ju din motor från extra slitage och tar ner bensinförbrukningen jämfört med kallstart vid temperaturer under noll.

Lycka till

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2025

Jag har en fråga när det gäller elementen.
Den vattenburna värmaren har väl oftast kopparrör som ut- och ingång för vattnet. Är det då lämpligt att ta radiatorer från en husvagn som väl oftast är i aluminium? Koppar och aluminium trivs väl inte så bra ihop? Galvaniska strömmar tänker jag på. Kan man i så fall lägga in offeranoder i systemet och byta dem med jämna mellanrum?
Rolf i Gullspång

F

F.d. 25038

Guest

Hej varför inte använda bilens egna värmepaket i hop med en Webasto eller liknande och komplettera med ett extra värmepaket som satt bakom ena soffan i cheva vannarna.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min tanke på dieselvärmare är av den sorten som man har till vanliga bilar och placerar den under huven ( om det får plast) men dom nya är väldigt små .

Avgaserna leder man ju ut på passande ställe ev. vid vänster framhjul = ett dragit ställe samt på andra sidan sidodörren .

Som cirkulationspump så har alla Audi turbo (100/200/S2/S4 och S6) en så kallad "after run pump" som kör runt kylvattnet när motorn är varm och man har stängt av bilen detta för att spara turbon en sådan skulle man ju kunna montera som cirkulationspump .

Samt har man ingen typ av elpatron så kan man ju montera in en vanlig 220v slangvärmare så har man ju även löst detta och då kör runt cirkulationen med pumpen .

Kör man elelmentvattnet igenom en slinga i varmvattenberedaren så är ju varmvattnet löst också .

Nu är det bara börja bygga ... ;) ..

Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag har en fråga när det gäller elementen.
Den vattenburna värmaren har väl oftast kopparrör som ut- och ingång för vattnet. Är det då lämpligt att ta radiatorer från en husvagn som väl oftast är i aluminium?

Är det inte så att de galvaniska strömmarna, till största delen, bryts genom att man sätter gummislangar mellan aluminiumrör och ev. kopparrör. Tar även bort rörelsespänningar vid temperaturskillnaden mellan värme på och värme av.

EssoJ

Senast ändrad:

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2025

Hej EssoJ
Så kan det säkert vara. Hoppas att någon svarar som med säkerhet vet hur det "funkar" med galvaniska strömmar. Jag tog upp frågan med en Alde-kille på Elmia. Men han var osäker och gav rådet att inte blanda koppar och aluminium i ett värmesystem. För säkerhet skull la´ han till.
Rolf i Gullspång

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag hade i min gamla husvagn aluminium element med gummislangar mellan dom och sedan så satt det lite böjar av vanliga kopparrör och jag hade iallafall inget läckage under dom 4 åren jag hade den och svågern ( köpte den av honom) innan mej hade heller inget under dom 3 åren han hade den heller .
Jag sålde husvagnen sedan till en jobbarkompis och det är 5 år sedan nu och jag har inte hört honom nämna något om läckage .

Men vem vet vad som händer nästa år ....

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Bengt-Åke Linder;

Kan man lägga in två slingor i varmvattenberedaren får man dels varmvatten till köket genom slinga nr 1 men även möjlighet att i slinga nr 2 värma vattnet till bilmotorn plus att bilmotorn i denna slinga kan värma beredaren - alltså pannvattnet från värmaren.
Pannvattnet som ju är glykolblandat ligger runt slingorna i beredaren och utgör värmebuffert/lager och cirkulerar även i elementen.
Rätt så praktiskt att ha varmvatten i beredaren efter bara en stunds körning och slår man då på cirkulationspumpen för värmeelementen så får man ut det varma pannvattnet även till elementen.

Slinga nr 1 måste bara ha tillräckligt stor yta mot det varma pannvattnet för att man ska kunna få en bra "genomströmningsvärmare", plåten i en kommersiell plattvärmeväxlare är heller inte tjockare än 0,3 - 0,5 mm för att få en bra värmegenomgång.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tror mera på att man värmer upp en slinga i tanken och använder tanken till varmvattnet och skulle man inte vilja har ut sedan värmen till bodelens element så borde man ju kunna sätta en T-koppling på slingan som går ut ur beredaren och köra fram den till motorn igen .
Öppnas och stängs med ett vred .

På varmvattenvärmeren till husbilen så värmer man ju bara 1 tank och det har man ju som tappvatten och det är ju inget separat slinga till det .

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Hej Rolf HBK-72
Det slog mig att det är ganska många år sedan det blev vanligt med aluminium i topplock och då borde ju inte tillverkarna av dieseldrivna motorvärmare använda kopplingar som genererar galvaniska strömmar om de används tillsammans med moderna motorer. Men håller med dig, hoppas att någon, som är mera insatt i elektronernas benägenhet att hoppa mellan olika energilägen, kan svara.

EssoJ

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvis jeg husker rett fra fysikken så avtar den galvaniske effekt med kvadratet av avstanden mellom elektrodene. Så har en en gummislange med litt lengde mellom kopper og aluminium så skulle effekten bli liten. Det skjer og en reduksjon av denne effekten ved det belegg som danner seg på alle flater.

Skal vi være litt pirkete, radiatorene i de fleste biler er i kopper, mange biler har blokk og topp i aluminium - har ikke hørt om problemer med dette.

Toppen