• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på router för husbilen

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Hej!
Ny inköpt husbil som nu ska utrustas med mobilt bredband. Vad har ni för förslag på lämplig wifi router utifrån följande önskade kravspec:
  • Inbyggt 4G modem (dvs helst inget usb modem/dongle anslutet)
  • Ska kunna kopplas på 12V utan att använda inverter (exempelvis via usb-laddningsuttag)
  • Ska kunna ansluta till befintligt externt wifi på exempelvis campingplats
//LG
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har kollat på denna netgear men jag får inte fram att den kan ansluta mot ett befintligt wifi som jag kan använda i stället för det mobila bredbandet. Samma funktion som exempelvis Dovado Tiny ac kan.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag använder denna TP-link Archer MR200 i husbilen på sommaren och som reservrouter till fibern hemma på vintern. Det är en hel del avgrävningar och annat på vårt fibernär i Hässleholm. Hemma 230V och i husbilen 12V.

upload_2020-1-13_12-15-50.png

Hemma har jag en TP-link Archer AC1750 till fibernätet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag använder denna TP-link Archer MR200 i husbilen på sommaren och som reservrouter till fibern hemma på vintern. Det är en hel del avgrävningar och annat på vårt fibernär i Hässleholm. Hemma 230V och i husbilen 12V.

Visa bilaga 184980

Hemma har jag en TP-link Archer AC1750 till fibernätet.
Även jag kör Archer MR200 fungera bra,klippte bort nätaggregatet kopplade 12V direkt in i routern,antennerna är för wifi, inga yttre antenner för mottagning av 3G/4G.
Den möter dock inte kravet på anslutning till externt wifi,dessa är oftast av dålig kvalite på campingar/ställplatser så det är ingen större förlust
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en dovado Tiny AC I husbilen.
Trodde jag skulle få nytta av koppling till externt wifi med bredband.
Hittills har jag bara en enda gång lyckats med att använda det externa wifits bredband med hastighet värd namnet, klara streaming m.m., 99 av 100 är ofta rena skämtet till bredband.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024

TP-link Archer MR600 4G-router med modem AC1200 finns nersatt på Kjell o Co just nu, tänkte köpa då den går att köra på 12 V.

Har en mobil puck från Huawei där det inbyggda batteriet höll på att ta fyr pga överhettning då jag lät det vara på 12 V när vi lämnade husbilen i sommars. Fick slänga in det i frysen då det bara skenade i temp, fick höra att det kunde hända när man laddade under så höga omgivningstemperaturer som det kan bli i bilen. Så se upp med inbyggda batteri

 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Själv har jag köpt router på Webbhallen och tagit ett extra sim kort på mitt mobilabonnemang från Telia.
Fungerar överallt i Sverige och upp till 50Gb per månad i EU.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Fungerar överallt i Sverige och upp till 50Gb per månad i EU

50Gb/mån gäller jobbmobilabonnemang och privat 20Gb enl. Telia

I övriga EU/EES-länder kan du använda den surfmängd som ingår i ditt abonnemang, upp till 50GB. Har du ett Jobbmobilabonnemang med mer än 50GB surf finns en surfbegränsning på 50GB.

För mobila bredband med möjlighet till roaming är surfbegränsningen 20GB. Detta betyder att med mobila bredband med större surfmängd än 20GB, kan du använda upp till 20GB av totala surfmängden vid roaming inom EU/EES i de fall roaming är möjlig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
50Gb/mån gäller jobbmobilabonnemang och privat 20Gb enl. Telia

I övriga EU/EES-länder kan du använda den surfmängd som ingår i ditt abonnemang, upp till 50GB. Har du ett Jobbmobilabonnemang med mer än 50GB surf finns en surfbegränsning på 50GB.

För mobila bredband med möjlighet till roaming är surfbegränsningen 20GB. Detta betyder att med mobila bredband med större surfmängd än 20GB, kan du använda upp till 20GB av totala surfmängden vid roaming inom EU/EES i de fall roaming är möjlig.
Telias mobila bredband har inte roaming,nyteckna går inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det står med Telia mobil i texten,samtidigt gäller sidan bredband ,vet inte vad Telia tänkte här.
Beskedet jag fått är att Telia inte har mobilt bredband med roaming,däremot kan du använda extra simkort till din mobil.
Denna text står om mobilt bredband:

Surfa som hemma vare sig du är vid havet, på lantstället eller på väg till mormor var som helst i hela Sverige. Nu maxar vi landets snabbaste mobila bredband med surf upp till 100 GB/mån.

KÖP MED ROUTER
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det står med Telia mobil i texten,samtidigt gäller sidan bredband ,vet inte vad Telia tänkte här.
KÖP MED ROUTER
------------------------------------------------------
Hejsan, ja det verkar som ett sätt att erbjuda datasurf utomlands men ändå inte vilja ha ett rent mobilt bredband som funkar utomlands åt kunderna.
Att det är ett telefonmobilab. verkar rätt klart med texten "Fria samtal och meddelanden" som inte brukar vara med i mobilt bredband normalt sett.
ÖÖÖÖMobil.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For å få til en effektiv videresending av wifi så trenger en i prinsipp minst 2 wifi kretser i enheten. Neste problem er om det er pålogging på det eksterne nettet - for dette trenger en ofte en webleser i boksen. Er det annen type pålogging så må parameterene for dette kunne legges inn enkelt. Det finnes veldig få enheter som håndterer det hele på en brukervennlig måte - Dovado Tiny AC klarer endel av dette. Enkelte mesh routere klarer litt av det, range extendere klarer og noe. Med nok teknisk kunnskap og vilje så kan en få til det hele med en Linux boks med noen ekstra kort og skjerm. Har egentlig aldri sett er fullgodt ferdig produkt som klarer jobben 100% i løpet av de 20 år jeg har holdt på med wifi.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Inser också att ansluta till befintligt wi-fi inte är en nödvändighet. Så jag kör vidare på nått av de alternativ ni har tipsat om.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Värt att reflektera över är att i de flesta fall jag har testat så får jag snabbare nedladdning med min iPhone 8 än jag får med diverse 4-G Routers som jag provat

Ja, jag kör ofta extrasurf till datorn genom min Samsungtelefon också. Sätter igång Hotspot bara. Funkar bra och "telefondelen" funkar fortfarande som vanligt om det ringer eller jag vill ringa.
--------------------------------------------------------------
Jag gillar din "slogan" om att köra vilse.
----
Att åka ”fel” är ett bra sätt att upptäcka nya saker....
----
Bortsett från en gång när jag i princip fastande i en liten gränd, för både hustakens höjd/utstick och gatan krympte på ett sätt som man inte uppfattade förrän det nästan var för sent. Som tur var så kom ingen ut och såg eller kommenterade min förnedring innan jag kom iväg en erfarenhet rikare :msn_embarrassed:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen