• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på router för husbilen

R

RobbeS

Guest
Värt att reflektera över är att i de flesta fall jag har testat så får jag snabbare nedladdning med min iPhone 8 än jag får med diverse 4-G Routers som jag provat

Använder också Iphonen som router. Ställer in den på internetdelning och sen kan ungarna koppla upp sina paddor. Ser ingen mening med en särskild router. Har jag tillgång till Wifi kopplar jag bara upp telefonen på wifit.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En må være oppmerksom på at 4G eller LTE finnes i mange varianter, oftest oppgitt som Cat-X hvor X er et nummer - høyere nummer gir høyere hastighet (om båndbredde er tilgjengelig). Mange eldre chipsett støtter kun Cat-3 og lavere, Nyere støtter ofte Cat-6 eller høyere.

En oversikt over disse kategorier finnes på LTE UE Categories | Cat 9 Cat 6 Cat 4 M IoT | Electronics Notes legg og merke til cat-0 og cat-m som har veldig spesielle egenskaper :D
 

robbe

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nacka
HBK-Nr
29303
Medlemskap
2022
Jag har en Huawei E5785 och den kan precis som nämnts dela Wifi på samma sätt som du delar Mobila bredbandet. Mycket praktiskt och bra säkerhet då tex Chromecasts eller annan utrustningar bara behöver känna till en AP, din E5785. Man styr den med Huawei Hilink app. Tidigare Huawei som E5577, (har en sån från jobbet), har samma funktion men administreras med webbläsare. Varje gång du byter mellan 2/3/4G och Wifi verkar den göra en restart så tar lite tid. Den har även uttag för extern MIMO antenn (TS9).
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
Teltonica rut950. Klarar två simkort ifall du tänker resa utomlands och vill köpa lokalt kort. Kan koppla upp mot wifi på campingplats. Kräver extern antenn men mer stabilt kopplad än huawei mfl. Med en fast extern antenn, kombinerad för 4g och wifi har man chans hitta nät även i glesbygd!
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Kommer att köpa in en TP-Link Archer MR600 och koppla den fast på 12V. Slaktar medföljande 12V adapter och avsäkrar.
Ni som har router och liknande inkopplat på konstant 12V. Kör ni det direkt på 12V systemet eller via någon forma av 12V stabilisator?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Kommer att köpa in en TP-Link Archer MR600 och koppla den fast på 12V. Slaktar medföljande 12V adapter och avsäkrar.
Ni som har router och liknande inkopplat på konstant 12V. Kör ni det direkt på 12V systemet eller via någon forma av 12V stabilisator?

Vi kör direkt mot bilens 12 volt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kör min Archer direkt på 12V inga problem 3 år nu,valde att inte klippa 230V adaptern, utan bara skaffa en kontakt som passar i routern, kopplade mot en vägglampa som sitter på andra sidan väggen, detta system är ju redan avsäkrat har ingen extra säkring.
 
Toppen