• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Förslag på Internetlösning till Husbilen

Hallsta-Jonas

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
35063
Medlemskap
2025
Är det någon som kan tipsa om en pålitlig internetlösning till husbilen? Det finns så många olika Routrar och abonnemangstyper så man blir nästan lite förvirrad. Även bra om man kan streama till Tv´n.

Hej så länge
//Jonas

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Lite beror på hur mycket du vill betala och om du kör mkt utomlands eller du håller dig i Sverige. Oftast så klarar man sig med 4G och då är ju den lösningen med ett obegränsat abb billigast, förutsatt att man håller sig i Sverige.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Lite beror på hur mycket du vill betala och om du kör mkt utomlands eller du håller dig i Sverige. Oftast så klarar man sig med 4G och då är ju den lösningen med ett obegränsat abb billigast, förutsatt att man håller sig i Sverige.
För att få bästa täckning skall man välja en router som kan ta emot 5G och detta inte för hastigheten utan att annars missar man täckning

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
För att få bästa täckning skall man välja en router som kan ta emot 5G och detta inte för hastigheten utan att annars missar man täckning

Man får väl inte bättre täckning med 5G i Sverige, när man befinner sig i landsbygd, vilket är minst 90% av Sveriges vägnät, så använder 5G sig av 4G frekvenser.
Däremot inne i stora shoppingcenter med 5G kan det bli höga hastigheter.
Räckvidd på 5G med hastighet över 1Gb/s är väl ungefär som mellan två lycktstolpar.
Så enligt mej är det sällan man har nytta av 5G's egenskaper i ett camping fordon.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej 5G är i dagsläget lite av ett storstadsfenomen men i och med nersläckningen av 2 och 3G så kommer troligtvis 5 G täckningen öka då flera frekvenser blir lediga, så vill man framtidssäkra är ju 5G det rätta.

CGFrank

HBK Medlem
Kommun
Ockelbo
HBK-Nr
30626
Medlemskap
2025
Är det någon som kan tipsa om en pålitlig internetlösning till husbilen? Det finns så många olika Routrar och abonnemangstyper så man blir nästan lite förvirrad. Även bra om man kan streama till Tv´n.

Hej så länge
//Jonas
När Boxer slutade sända betalkanaler via antenn förra året fick jag mobiltbredband från Tele2, obegränsad, så vi kör Tv och övrig internettrafik via Tele2 och deras router. Betalar 49:- / månaden för detta. Fungerar hur bra som helst.
Routern var på 12V så jag kopplade den till bilens 12V system, så behöver inte stå på elstolpe. Men denna lösning fungerar nog inte utomlands, men då får jag sätta en mobil som accesspunkt.
Hej från Ockelbo / CG Frank

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Jag kör Starlink. Väldigt bra hastighet både under färd och stillastående. Enkelt att slå på/pausa abonnemanget. Det enda negativa är att den drar lite ström (ca 60W).

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Hej så länge
//Jonas
Comviq har bra priser. 5 G router ingår vid bindning 24 månader. Fri surf men gäller bara i sverige. Routern går att driva med 12V sladd som du får köpa till på tex. kjell

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026

Hej så länge
//Jonas
Jag använder mobilen för internet/streaming. Den kan jag "spegla" till TV'n.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
När Boxer slutade sända betalkanaler via antenn förra året fick jag mobiltbredband från Tele2, obegränsad, så vi kör Tv och övrig internettrafik via Tele2 och deras router. Betalar 49:- / månaden för detta. Fungerar hur bra som helst.
Routern var på 12V så jag kopplade den till bilens 12V system, så behöver inte stå på elstolpe. Men denna lösning fungerar nog inte utomlands, men då får jag sätta en mobil som accesspunkt.
Hej från Ockelbo / CG Frank
Det var inte illa, vi fick en puck som chromcast från tele2, men vi fick vi nått internet till det. Det får vi stå för själva!

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Satsa på en 5 Router byggs ut med rasande fart, Jag bättre fart på 5G en 4G där jag bor. Jag har tele2 Obegränsad Familj och ett datakort för 99kr som sitter routern Då har fri surf plus 60G utomlands

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det var inte illa, vi fick en puck som chromcast från tele2, men vi fick vi nått internet till det. Det får vi stå för själva!
Ursäkta en dum fråga men hur får man mobilt bredband och Tv paket för 49 kr/mån!!
När jag går in på Tele 2 är det betydligt högre priser.
Det kanske är jag som inte vet hur jag skall söka?
Ja det undrar jag med?

Hejsan, jag vet inte helt reglerna och det var inget man bara fick utan troligen vissa förutsättningar, samt det var verkligen läge att läsa det finstilta för en gångs skull där info om erbjudandet och deras datasändning fanns.

(Först Stefanjo, det är bredbandet som kostar 49:- i månaden som man var tvungen att ha för att fortsätta att kunna se BOXER, de två valen av programutbud får man betala som vanligt.)

Kan inte gå in på detaljer som jag inte känner till för att man skulle få det eftersom jag inte vet. Men min grund med tidigare bredbandsuppkoppling var att jag har klarat mig med två gamla telefonab. med rätt mycket surf på båda och ingen annan bredbandsuppkoppling än det.
Samt att jag väntade in i det sista innan jag hoppade på deras datadongel, som kallas BOXERhub mini på BOXERspråk i stället för sändningar från TVmasterna.

Vet inte vad som gällde som sagt, men jag har haft BOXER's ab. sedan innan det hette BOXER och hade som sagt inget bredband innan mer än telefonerna med Hotspot även till datorer m.m.
Samt jag råkade se att lite text på boxers hemsida om att just, som jag inte vet betydelsen av men, om man inte har uppkoppling (lite ospecificerat) så man kan använda datauppkoppling till TV ??? så skulle man höra av sig till BOXER för erbjudande som fanns.... Så jag ringde/tog kontakt med dem. Och efter något som troligen var nån sorts koll av mig så kom erbjudande som man för en gångs skull blev riktigt positivt överraskad över.......... Skall väl erkännas att efter två år så går kostnaden upp med en hundring men där skall det vara låst sedan och det får man väl stå ut med.

Dessutom så funkar även deras lilla Hub bra med en skaplig EPG (programguide) som de utvecklar vartefter och snart är skaplig med påminnelse m.m. Den går även att Casta till från ex. telefoner, och innehåller och kan ladda hem appar till andra som sänder bredbandsTV m.m.
Man har ju de "vanliga" kanalerna och kan lägga till mer, man får en del kanaler extra ändå, samt tele2play som är Boxerutbudet, Viaplay, Max, Disney+, Sky Showtime och troligen mer som jag inte vet om och inte behöver och inte orkar med.

Detta lät väl nästan som reklam men det betyder bara att jag är rätt nöjd trots att man verkligen blev påtvingad något som man inte bett om, och faktiskt fick mer än man trodde för en gångs skull.
Mobila bredbandet funkar ju bara i Sverige som sagt, men jag har kvar mina båda mobilab. för de funkar fullt med surf och allt även inom EU och EES.

Hoppas det blir bedömt som info hur det gick för en del gamla BOXERkunder efter omläggningen och inte reklam.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen