• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

försöker ta hand om hymern

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Hymern rullar minst 3 dagar/v, jag tvätar av den när väderleken tillåter. Har truman på de dagar den rullar. Kollar det man bör på motorn.
Hittade dålig gummilist i aktern som byts ut nästa vecka.
Ni som kör med äldre HB nu under vintern, har ni några bra tipps att ge till en nybörjare
Tackar på förhand
Bertil
Är ordblind

F

F.d. 58882

Guest
Sv: försöker ta hand om hymern

Jag tycker du håller en bra nivå. Använd inte petroleumbaserat tvättmedel vid avfettning, det löser många tätningsmedel i skarvar. Om det finns något som jag skulle föreslå så är det en fuktmätare som inte behöver vara den dyraste. Under färd rör sig bodelen & om det vill sig illa dess skarvar. Om du får in fukt i en skarv ( behöver inte öppna skarven helt) & det fryser på så är det risk att ev. is spränger & vidgar skarven. Öppen skarv & fuktproblem är ett faktum.

Bennie

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hymerns träundergolv skall sprutas med linolja enligt Hymers anvisningar. Hymer i Ängelholm använde Biltemas Sprayburk. Kanske inte rätt årstid för linolja nu men till våren.

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej och tack för ditt svar, förmodligen är jag den först ägaren att utsätta hymern föt detta.
Bilen är i toppskick och går som en dröm(sitter ferittas rostfria rör på den).
Anledningen till byte av gummilisten, är det du nämner om. Det är den tvärgående skarven mellan tak och vägg, ett äldre fäste för cyckelställ fästat med svart skuv har gjort att gummilisten rest sig. Under skarven finns bula, som jag trodde var en fuktskada, men det viade sig vara ett plåtsläpp.
Ska innom Biltema i morgon och kolla på fuktmätare
Mvh
Bertil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej KalleiViken
Underedet bekymrar mig, vet redan om en längsgående list som är rostig, nästa bit att ta i är all smuts/fukt som kypit under många lager av underesmassa.bilen är en 89:a.
Men när allt är rent och torrt, så blit det linolja på spryflaska
Tack för tipset
Bertil

F

F.d. 58882

Guest

Hej och tack för ditt svar, förmodligen är jag den först ägaren att utsätta hymern föt detta.
Bilen är i toppskick och går som en dröm(sitter ferittas rostfria rör på den).
Anledningen till byte av gummilisten, är det du nämner om. Det är den tvärgående skarven mellan tak och vägg, ett äldre fäste för cyckelställ fästat med svart skuv har gjort att gummilisten rest sig. Under skarven finns bula, som jag trodde var en fuktskada, men det viade sig vara ett plåtsläpp.
Ska innom Biltema i morgon och kolla på fuktmätare
Mvh
Bertil

Jag glömde nämna att alger eller mossa i skarvar ofta förekommer på taket & i synnerhet kring takluckor på äldre bilar. Om det är så på din bil så gör rent & täta om annars får du frostsprängningar lika säkert som ett brev på posten.
Kan du inte lägga in en eller flera bilder på bilen så man kan få se hur den ser ut? Jag har själv en bil från -91 aå det kan vara intressant.

Bennie

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej igen Bennie
Fram till nu, har jag levt på nybörjartur. Sent i höstas lämna jag in bilen för tvätt, så den är skinane blank på taket . Men för säkerhetskull ska jag ta mig upp i morgon. Samtidigt ta lite bilder och se om jag kan lägga upp dem här
Tack ännu en gång
Bertil

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Hej
Detta är inget stort problem, men inte utan att man blir varse om hymerns ålder.
Skulle beställa 4 stålfäljar, men det visa sig att 14" finns inte listorna. Så det blir till att kränga av vinterdäcken och på med sommarsulorna.
En fråga.
Är det någon som kan tippsa om en skrot som kan ha 14" fäljar. Har gott om tid, då det blir vinterdäcken som ska på de nya.
Tackar på förhand
Bertil

Toppen