• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försök till bedrägeri

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag har lag ut en pryl på prylmarknad på Fb..
Senare får jag en intresserad "kund" som hör av sig via messinger.

Väldigt tidigt misstänkte jag att något inte stämmer... Men tänkte ändå se vad som händer utan att lämna ut allt förmycket privata saker..

Härunder kan ni läsa vår konversation och hur det gick med försäljningen...

Visa bilaga 1719865059121.png

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Otroligt att du orkade kommunicera så mycket, själv hade jag klippt när han först nämde ups

Hälsningar
Peter

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
UPS, eller för den delen alla andra fraktbolag, har egna domainer och använder knappast gmail.com som avsändardomain.. Om någon skickar mail till dig, kolla vilken domain mailet kommer ifrån. Jag har till exempel fraktavtal med DHL och alla mail som är "äkta" skall komma från xx@dhl.com

monkan68

HBK Medlem
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
36850
Medlemskap
2025
UPS, eller för den delen alla andra fraktbolag, har egna domainer och använder knappast gmail.com som avsändardomain.. Om någon skickar mail till dig, kolla vilken domain mailet kommer ifrån. Jag har till exempel fraktavtal med DHL och alla mail som är "äkta" skall komma från xx@dhl.com
Precis. Och man kan behöva välja att svara för att se vad som döljer sig bakom t ex dhl.com osv. När man väljer svara så är det sällan dhl.com eller liknande, utan en helt random e-post med fraktbolagets namn i, men inte en trovärdig sådan.

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Precis. Och man kan behöva välja att svara för att se vad som döljer sig bakom t ex dhl.com osv. När man väljer svara så är det sällan dhl.com eller liknande, utan en helt random e-post med fraktbolagets namn i, men inte en trovärdig sådan.
Du kan se i headern vilken adress/domain mailet kommer ifrån. Mitt råd är att inte klicka på några länkar som finns i mailet då dessa ofta leder ill en site där du automatiskt får skadlig programvara nedladdad som kan innehålla allt från key-loggers som skickar tillbaks alla tangenttrycknningar, till Ransom ware som låser och krypterar din dator/telefon.
//Uffe

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag har flera gånger fått liknande mail i samband med verkliga beställningar. Verkar som om det finns insiders på fraktbolagen,

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har flera gånger fått liknande mail i samband med verkliga beställningar. Verkar som om det finns insiders på fraktbolagen,
Jo..så är det till 99 procent säkerhet...
Jag har inte problem med..bluff sms eller mail. Men en lång o konstig historia för flera år sedan... rapporterade jag till postnord... för lång att återge.... men det var helt tydligt att någon i transport kedjan var oärlig....
Postnord har fortfarande inte hört av sig.
Min misstanke är att de dvs Postnord, och förmodligen också andra transport-företag känner till problemet.
Det finns oärliga anställda på frakt bolagen.
Om dessa är två, som jobbar ihop, blir det nästan omöjligt att bevisa.
Dvs en på kontoret jobbar ihop med någon som kör ut paketen i bilen.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Du kan se i headern vilken adress/domain mailet kommer ifrån. Mitt råd är att inte klicka på några länkar som finns i mailet då dessa ofta leder ill en site där du automatiskt får skadlig programvara nedladdad som kan innehålla allt från key-loggers som skickar tillbaks alla tangenttrycknningar, till Ransom ware som låser och krypterar din dator/telefon.
//Uffe
Att sådana otäcka saker fortfarande kan förekomma - var är AI lösningar?

Sedan antal år tillbaka hård satsas på AI, nästan på alla områden, t o m sjukvården dör AI ska in i diagnostik, behandlingar, osv. Är det inte lättare och säkrare att låta AI lösa sådana problem med bedrägerier via emails, online köp, dator baserade bankfunktioner...
Lyckas AI med dessa uppgifter till 100% så får man överväga AI inträde i hälsovård.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Att sådana otäcka saker fortfarande kan förekomma - var är AI lösningar?

Sedan antal år tillbaka hård satsas på AI, nästan på alla områden, t o m sjukvården dör AI ska in i diagnostik, behandlingar, osv. Är det inte lättare och säkrare att låta AI lösa sådana problem med bedrägerier via emails, online köp, dator baserade bankfunktioner...
Lyckas AI med dessa uppgifter till 100% så får man överväga AI inträde i hälsovård.
Nackdelen med Al är ju att de kriminella använder sig redan av det.. :eek:

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
I min värld kan AI vara dj*vligt farligt i fel händer! Det finns absolut fog för de varningar som -hör och häpna- vissa utvecklare av AI uttalat. Man kan i dagsläget inte tala om vart detta kan ta vägen med maskiner som kan få förmåga att ”tänka själv”. Det är inte långt borta att tänka på filmen ”War Games” där en superdator är på väg att på eget bevåg starta kärnvapenkrig mellan US och dåvarande USSR.

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Den ”moderna människan” är oftast en äldre person som i sitt dna har inpräntat att man skall lita på myndigheter, staten och på folk i allmänhet. Dom har blivit inkastade i en digitaliserad värld där kontanta pengar på många ställen inte längre är ett giltigt betalningsmedel, där bankerna inte har personal utan bara är något abstrakt objekt på för dom något oförklarligt ställe och så vidare. Detta använder sig det empatilösa avskum till människor av för att göra allt för lura till sig den lilla allmosa som staten kallar pension.
Detta är ett mycket mer komplext ämne än att bara vara ”lättlurad” bakom en digital skärm eller med en telefonlur mot örat!

Toppen