• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsskada

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Vi tänkte åka utomlands under 6 månader och har hyrt ut huset under tiden.
Vi måste ha en extra reseförsäkring men vad täcker bilens försäkring och hemförsäkringen. Kollade med försäkringsbolaget vad som gäller vid vissa scenarior och fick luddiga svar. Kanske någon medlem har egna erfarenheter av hur era bolag hanterat sakerna.
Frågeställningar:
1. Vad gäller vid sjukdom som inte kräver inläggning på sjukhus men omöjliggör boende i husbil. t.ex. kraftig magsjukdom, ryggskott eller annat. Täcker försäkringen hotellboende under tillfrisknandet mot uppvisande av läkarintyg?
2. Om det är en allvarlig sjukdom som föranleder SOS-flyg hem för den skadade. Vad gäller då för den andra? Flygs den också hem och hur hanteras bilen som blir kvar? Hur hanteras boendet i Sverige när husbilen är i Europa. Huset är uthyrt.
3. Om bilen blir skadad, inbrott eller olycka. Vad gäller då för ersättning av vårt boende. Här kan scenariot variera från några dagars verkstad till flera veckor. Vad är rimlig tid för hotellboende, utgår ersättning med hyrd husbil så semestern kan fortsätta som planerat. Det är ju vårt hem som vi blir av med. Det som skall vara vårt hem under 6 månader?
Frågor jag tror kan beröra de flesta men som försäkringsbolagen nog bedömer olika.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Frågor jag tror kan beröra de flesta. ..
Kanske inte riktigt sant då "de flesta" hyr inte ut sin bostad under husbilsboendet! Bilen har sin egen försäkring och Folksam har även 6 månaders försäkring för utsvävningar utanför Sverige vilket vi nappade på. Självklart har vi även en hemförsäkring dock inte i samband med uthyrning, det får nog någon annan svara på.

History-BoKeb1973.jpg
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
De flesta försäkringar har 45 dagars reseskydd från det att hemmet lämnas. Vill man ha mer får man köpa tilläggs försäkring.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

HBK: s Husbilsförsäkring hos Folksam gäller under 180 dagars Husbilsresa. Utan extra kostnad.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det krävs att man är medlem i Husbilsklubben.se om man tecknar denna försäkring i Folksam enl. klubbens avtal.
En kombination mellan husbilsförsäkringen och hemförsäkringen.
Men de frågorna du ställer kan bara ett försäkringsbolag svara på.
Hälsn. Krister.
 

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Har läst det finstilta hos ett par bolag och det är inga större skillnader i villkoren och kan konstatera att skyddet för oss husbilsägare är ganska tunt beträffande resskyddet.
EU Innebär att vi som svenskar har samma rätt till sjukvård inom EU som i Sverige. Här är inget extra skydd i resskyddsförsäkringen. Det extra resskyddet täcker bara transport hem med SOS flyg eller i kista. Detta kan bli dyrt utan försäkring, SOS flyg inom Europa kostar från 150 000 SEK och uppåt. Resskyddsförsäkringen är mer avsedd för charterresor då det ersätter kostnader för inställa eller avbrutna resor. Reseförsäkringen på hemförsäkringen gäller sammanlagt 45 dagar på ett år. Skall man vara ute mer än 45 dagar på ett år så kan det vara lämpligt med en extra reseförsäkring för att slippa bekosta en SOS flygtransport.
Jag vågar inte chansa vill komplettera med extra reseförsäkring. Mitt bolag vill ha 2 600:-/ person för 135 dagar. Jag kollade med Folksam och deras reseförsäkring kostade ungefär lika mycket. Frankias tips är guld värt. Bli medlem i Husbilsklubben och tjäna pengar. I mitt fall 5 200:-. Kravet är att både hem och husbil är i Folksam. Måste därför sälja bilen till min hustru när nuvarande hemförsäkring förfaller.
Beträffande mina frågeställningar så har jag fått svar på dessa.
1. Vid sjukdom finns i hemförsäkring en möjlighet till "ändring av förläggningssätt" p.g.a. olycksfall eller sjukdom. Läkarintyg krävs, max 60 dagar, enl schablon, magsjuka och ryggskott 3 dagar. Kontakta försäkringsbolaget och få hotellets rumskostnad godkänd.
2. Bilen tar försäkringsbolaget hem eller så får man själv åka och hämta den. Kostnaderna står bolaget för.
3. Svåraste frågan där jag inte kunnat få något klart svar. Eller..Svaret blir att kostnaden avgör.
A. Enligt försäkringsbrevet så går assistans försäkringen in. Hotell under reparationstiden, max 3 dagar. Tar det längre tid så transporteras ni hem med billigast lämpliga transportsätt. När bilen är klar så är det transport till husbilen igen om ni inte vill att bilen transporteras till Sverige.
B. Möjligheten till semesteravbrottsersättning finns också. Då utgår ersättning med 300:- / dag, max tre veckor. Vem hittar boende för 300:- / dag?
Möjlighet till hyrbil finns inte. Med andra ord. Blir bilen skadad så är skyddet ganska tunt om man planerat att vara iväg ett tag. En plåtslagare kan ta flera veckor och då är det bara att avbryta och åka hem.
MEN möjligheten till förhandling med bolaget finns. Kostnaden för flyg fram och tillbaka kostar en del och det är därför förhandlingsbara och möjlighet att hyra husbil eller hotell finns därför. Skaderegleraren har tydligen ganska stor möjlighet att medverka till en bra lösning. Bara det inte blir avsevärt dyrare än att följa försäkringsbrevet.

VARNING FÖR IF. IF:s hemförsäkring är lurig. I alla andra bolag så täcker hemförsäkringen de i familjen, skrivna på adressen, men inte IF. Du måste ha meddelat dom vilka som ingår i familjen annars står man där utan skydd för dessa. Detta är inget som IF informerar om.
 

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Har läst det finstilta hos ett par bolag och det är inga större skillnader i villkoren och kan konstatera att skyddet för oss husbilsägare är ganska tunt beträffande resskyddet.
EU Innebär att vi som svenskar har samma rätt till sjukvård inom EU som i Sverige. Här är inget extra skydd i resskyddsförsäkringen. Det extra resskyddet täcker bara transport hem med SOS flyg eller i kista. Detta kan bli dyrt utan försäkring, SOS flyg inom Europa kostar från 150 000 SEK och uppåt. Resskyddsförsäkringen är mer avsedd för charterresor då det ersätter kostnader för inställa eller avbrutna resor. Reseförsäkringen på hemförsäkringen gäller sammanlagt 45 dagar på ett år. Skall man vara ute mer än 45 dagar på ett år så kan det vara lämpligt med en extra reseförsäkring för att slippa bekosta en SOS flygtransport.
Jag vågar inte chansa vill komplettera med extra reseförsäkring. Mitt bolag vill ha 2 600:-/ person för 135 dagar. Jag kollade med Folksam och deras reseförsäkring kostade ungefär lika mycket. Frankias tips är guld värt. Bli medlem i Husbilsklubben och tjäna pengar. I mitt fall 5 200:-. Kravet är att både hem och husbil är i Folksam. Måste därför sälja bilen till min hustru när nuvarande hemförsäkring förfaller.
Beträffande mina frågeställningar så har jag fått svar på dessa.
1. Vid sjukdom finns i hemförsäkring en möjlighet till "ändring av förläggningssätt" p.g.a. olycksfall eller sjukdom. Läkarintyg krävs, max 60 dagar, enl schablon, magsjuka och ryggskott 3 dagar. Kontakta försäkringsbolaget och få hotellets rumskostnad godkänd.
2. Bilen tar försäkringsbolaget hem eller så får man själv åka och hämta den. Kostnaderna står bolaget för.
3. Svåraste frågan där jag inte kunnat få något klart svar. Eller..Svaret blir att kostnaden avgör.
A. Enligt försäkringsbrevet så går assistans försäkringen in. Hotell under reparationstiden, max 3 dagar. Tar det längre tid så transporteras ni hem med billigast lämpliga transportsätt. När bilen är klar så är det transport till husbilen igen om ni inte vill att bilen transporteras till Sverige.
B. Möjligheten till semesteravbrottsersättning finns också. Då utgår ersättning med 300:- / dag, max tre veckor. Vem hittar boende för 300:- / dag?
Möjlighet till hyrbil finns inte. Med andra ord. Blir bilen skadad så är skyddet ganska tunt om man planerat att vara iväg ett tag. En plåtslagare kan ta flera veckor och då är det bara att avbryta och åka hem.
MEN möjligheten till förhandling med bolaget finns. Kostnaden för flyg fram och tillbaka kostar en del och det är därför förhandlingsbara och möjlighet att hyra husbil eller hotell finns därför. Skaderegleraren har tydligen ganska stor möjlighet att medverka till en bra lösning. Bara det inte blir avsevärt dyrare än att följa försäkringsbrevet.

VARNING FÖR IF. IF:s hemförsäkring är lurig. I alla andra bolag så täcker hemförsäkringen de i familjen, skrivna på adressen, men inte IF. Du måste ha meddelat dom vilka som ingår i familjen annars står man där utan skydd för dessa. Detta är inget som IF informerar om.

Det finns inget försäkringsskydd som hjälper till med bostad då den egna är uthyrd. Är bostaden uthyrd får man fixa ersättningsbostad själv när man kommer hem.
Reserverar mig för att det kan finnas variationer mellan försäkringsbolagen. Ett bolag erbjöd hemförsäkring till åretruntbruk boende i husvagn/husbil medan ett annat inte gav denna möjlighet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag sa till Marianne att om jag avlider så är det bara att kremera mig där vi befinner oss (och spara ca 150.000:- SEK), men det visade sig att även kremering kostar "skjorta", så tack Folksam än så länge...

Unknown.jpeg
'
PS. Nall1, gå med i klubben, vi behöver dina kunskaper och skärpa. Toppen info! DS.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har läst det finstilta hos ett par bolag och det är inga större skillnader i villkoren och kan konstatera att skyddet för oss husbilsägare är ganska tunt beträffande resskyddet.
EU Innebär att vi som svenskar har samma rätt till sjukvård inom EU som i Sverige. Här är inget extra skydd i resskyddsförsäkringen. Det extra resskyddet täcker bara transport hem med SOS flyg eller i kista. Detta kan bli dyrt utan försäkring, SOS flyg inom Europa kostar från 150 000 SEK och uppåt. Resskyddsförsäkringen är mer avsedd för charterresor då det ersätter kostnader för inställa eller avbrutna resor. Reseförsäkringen på hemförsäkringen gäller sammanlagt 45 dagar på ett år. Skall man vara ute mer än 45 dagar på ett år så kan det vara lämpligt med en extra reseförsäkring för att slippa bekosta en SOS flygtransport.
Jag vågar inte chansa vill komplettera med extra reseförsäkring. Mitt bolag vill ha 2 600:-/ person för 135 dagar. Jag kollade med Folksam och deras reseförsäkring kostade ungefär lika mycket. Frankias tips är guld värt. Bli medlem i Husbilsklubben och tjäna pengar. I mitt fall 5 200:-. Kravet är att både hem och husbil är i Folksam. Måste därför sälja bilen till min hustru när nuvarande hemförsäkring förfaller.
Beträffande mina frågeställningar så har jag fått svar på dessa.
1. Vid sjukdom finns i hemförsäkring en möjlighet till "ändring av förläggningssätt" p.g.a. olycksfall eller sjukdom. Läkarintyg krävs, max 60 dagar, enl schablon, magsjuka och ryggskott 3 dagar. Kontakta försäkringsbolaget och få hotellets rumskostnad godkänd.
2. Bilen tar försäkringsbolaget hem eller så får man själv åka och hämta den. Kostnaderna står bolaget för.
3. Svåraste frågan där jag inte kunnat få något klart svar. Eller..Svaret blir att kostnaden avgör.
A. Enligt försäkringsbrevet så går assistans försäkringen in. Hotell under reparationstiden, max 3 dagar. Tar det längre tid så transporteras ni hem med billigast lämpliga transportsätt. När bilen är klar så är det transport till husbilen igen om ni inte vill att bilen transporteras till Sverige.
B. Möjligheten till semesteravbrottsersättning finns också. Då utgår ersättning med 300:- / dag, max tre veckor. Vem hittar boende för 300:- / dag?
Möjlighet till hyrbil finns inte. Med andra ord. Blir bilen skadad så är skyddet ganska tunt om man planerat att vara iväg ett tag. En plåtslagare kan ta flera veckor och då är det bara att avbryta och åka hem.
MEN möjligheten till förhandling med bolaget finns. Kostnaden för flyg fram och tillbaka kostar en del och det är därför förhandlingsbara och möjlighet att hyra husbil eller hotell finns därför. Skaderegleraren har tydligen ganska stor möjlighet att medverka till en bra lösning. Bara det inte blir avsevärt dyrare än att följa försäkringsbrevet.

VARNING FÖR IF. IF:s hemförsäkring är lurig. I alla andra bolag så täcker hemförsäkringen de i familjen, skrivna på adressen, men inte IF. Du måste ha meddelat dom vilka som ingår i familjen annars står man där utan skydd för dessa. Detta är inget som IF informerar om.


Det blev nog lite fel om att reseskyddet gäller max 45 dagar på ett år. I varje fall Länsförsäkringar har 45 dagar per resa, dvs man kan ha flera 45 dagarsperioder på ett år, dock med begränsning om det är samma resmål. Den som jag talade med för ett par år sedan sade att de inte betraktade resan som avslutad förrän bilen var hemma i Sverige igen.

Ur vilkoren

J.1 Allmänt J.1.1 Var och när försäkringen gäller Försäkringen gäller i hela världen under de första 45 dagarna av resan, räknat från avresedagen från hemorten i Sverige. Villkoret i övrigt gäller också i tillämpliga delar i hela världen under de första 45 dagarna av resan. Kortare besök på hemorten, mindre än 30 dagar, där avsikten är att åka tillbaka till samma resmål, medför inte att ny 45-dagarsperiod påbörjas.
 
Toppen