• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsskada Folksam

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Kanske finns det någon bland er som har jobbat med försäkringar och som kunde hjälpa mig med följande;
I samband med ett byte av en gasventil till kylskåpet (ingen firma hade tid att hjälpa oss och flera uppmuntrade mig att göra det själv, då det skulle vara enkelt, vilket det också var) uppstod efter ca 15-20 min en brand som jag snabbt lyckades släcka men gjorde att kylskåpet måste bytas ut, en kostnad på ca. 30 000 kr. Folksam vägrar nu ersättning med motiveringen att maskin- och elektronikförsäkringen upphört att gälla då bilen är 10 år gammal. Själv hävdar jag att maskin- och elektronikförsäkringen inte har att göra med skadan utan att Aktsamhetskravet borde gälla. Det är ju jag själv som förmodligen genom oaktsamhet som orsakat skadan. Någon som vet...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Märkligt, hundratals har kikat på mitt inlägg men ingen vet eller vågar stå fram....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringsskada Folksam

Sorry carsten, vi (bl.a. jag) är bara "nyfikna" som kollar din tråd eftersom vi också är med i Folksam (än så länge). Tyvärr har vi inte jobbat med förs.frågor eller ännu blivit "drabbade" av dess konstigheter. Man hoppas in i det sista att ingenting händer eftersom vi inte har en aning om hur försäkringsbolaget SER på hela skadan o.s.v. Visst, alla vi vill ha en upprättelse vid en skada vilket vi betalar dyrt för, men vem är domare? förs.bolaget med det finstilta i bakfickan? Jag tror att dom vinner på vår lathet att läsa just det finstilta vilket vi själva får lov att klandra oss för.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsskada Folksam

Och Carsten, så ställer du ju frågan till de som jobbat med försäkringar, vilket begränsar antalet möjliga som kan svara. Dock kan det finnas någon annan som skulle kunna svara, men frågan är som jag känner det lite knivig, varför jag inte vågar ha någon uppfattning. Däremot är jag intresserad av ett eventuellt svar varför jag följer...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsskada Folksam

Har inte jobbat med försäkringar och vet inte svaret i ditt fall men undrar ändå om du verkligen menar oaktsamhet?
Är det möjligen drulle eller otursdelen du menar?

Som sagt så vet jag inte men rent logiskt så täcker inte en drulle eller otursförsäkring skador som sker när du medvetet och planerat ger dig in i något som helt uppenbart kan resultera i en skada. Med uppenbart menar jag att du tar dig för något som helt klart kräver speciell kompetens och normalt inte skall utföras av användaren.
Jämför med om man som bilägare skulle riva toppen på en motor och något går fel och motorn rasar. Feltankningar och förstörda glödlampsinfattningar är dock saker som kan bli fel när man använder produkten.

Som sagt, jag vet inte men eftersom du fått så lite svar i tråden så får du mitt "troende" ändå:)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Försäkringsskada Folksam

Du borde väl kunna få ett utdrag av försäkringsvillkoren på just den biten som omgärdar din försäkring. På ditt försäkringsbrev bör det framgå vilket avtal som gäller. Begär detta av skaderegleraren.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Tack för era svar än så länge, naturligtvis är det inte bara dem som jobbat med försäkringar jag vänder mig till.
I samband med att det konstaterades att det var gasventilen som förmodligen var orsaken till att gasen bara gav en liten låga i brännaren gällde det att hitta en ny gasventil. På Dometic visade det sig att de var restnoterade sedan 3 veckor tillbaka men jag lyckades efter tips hitta en hos en handlare. Att sedan hitta någon som kunde hjälpa oss var lite svårare men jag fick av diverse höra att det var ganska enkelt att byta själv, se bara till att spänna anslutningarna ordentligt och använda såpvatten för att upptäcka ev. läckor. Allt såg bra ut och lågan var hög och puffade till vid tändningen som den skulle. Efter 15-20 minuter när jag tittade ut såg jag en vit rök komma ut från carporten, sprang ut och lyckades stänga av gasflaskorna och ganska omgående släcka branden ned trädgårdsslangen. Folksam gör nu gällande att det är motor- och elektronikförsäkringen (ME) som gäller men eftersom bilen är 10 år gammal blir det ett "tyvärr". Jag däremot menar att ME inte är relevant då skadan var avhjälpt men att något trots allt gått fel, förr kallade man sådant för drulle- eller ansvarsförsäkring idag har man valt att beskriva det som ett aksamhetskrav där ersättningen avgörs från fall till fall. I vilket fall har jag överklagat deras "tyvärr"...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Re: Sv: Försäkringsskada Folksam

Du borde väl kunna få ett utdrag av försäkringsvillkoren på just den biten som omgärdar din försäkring. På ditt försäkringsbrev bör det framgå vilket avtal som gäller. Begär detta av skaderegleraren.

Har jag men nu är det tolkningen av bestämmelserna som blir desto svårare....
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsskada Folksam

Om det brinner är det väl brandförsäkringen du skall åberopa. Så länge man inte tänder på själv bör den väl gälla oavsett hur branden startat.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsskada Folksam

Försäkringsbolag, hmm...
Du har ju gjort dom en tjänst som varit uppmärksam och hållit uppsikt på husbilen, kan tycka att du ska ha beröm för ditt sätt att vara aktsam.:msn_flower:

Hade kunnat sluta riktigt illa och dyrt för försäkringsbolaget om du inte varit så rådig som du nu var!

Folksam kanske har som policy att inte ersätta brandskador.
Jag funderar på alla som sotar sina gasolkylar, upphör brandförsäkringen efter det.:confused: Hade dom varit aktsamma hade dom överlåtit sotningen till ett proffs enligt Folksam, kanske.

Tror det är många i klubben som tror att dom har en bra brandförsäkring via Folksam.

Meddela hur det går här och lycka till.:msn_flower:
 

Göran&Maritha

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Borås
HBK-Nr
4043
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsskada Folksam

Hej
Jag har min Carthago highline -10 försäkrad i Folksam och har nyligen haft en brandskada och jag vill delge hur Folksam hanterade mitt ärende.

22,30 ca 10 timmar efter vi parkerat bilen och vi förberedde oss för sängen observerade vi att det kom rök från fronten.
Jag sprang ut och släckte och min fru larmade brandkåren.

Efter det var släckt kontaktade vi Folksam och från första stund kände vi oss väldigt väl mottagna.
De ringde bärgare och ordnade så att taxi fanns när vi kom till verkstaden i Uddevalla och körde oss till Borås där vi anlände vid ca 04,00 på morgonen.
Under tiden ringde de oss och frågade hur vi mådde och om vi ville ha något stöd.

Allt från första stund till vi hämtade ut bilen fem veckor senare har allt sköts med största professionalism från Folksam. Vilket gör att jag i alla fall inte letar hundralappar för billigaste försäkring.

För ni som undrar så startade tydligen branden i en ABS ventil på vänster bakhjul som spred sig genom kabelstammen och först när det nådde batteriet och slangarna till bränslefiltret brann av och låga slog upp observerade vi vad som händer.

Tyvärr är det kanske något off topic men vill gärna delge hur vi blev behandlade.
//Göran
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Re: Sv: Försäkringsskada Folksam

Hej
Jag har min Carthago highline -10 försäkrad i Folksam och har nyligen haft en brandskada och jag vill delge hur Folksam hanterade mitt ärende.

22,30 ca 10 timmar efter vi parkerat bilen och vi förberedde oss för sängen observerade vi att det kom rök från fronten.
Jag sprang ut och släckte och min fru larmade brandkåren.

Efter det var släckt kontaktade vi Folksam och från första stund kände vi oss väldigt väl mottagna.
De ringde bärgare och ordnade så att taxi fanns när vi kom till verkstaden i Uddevalla och körde oss till Borås där vi anlände vid ca 04,00 på morgonen.
Under tiden ringde de oss och frågade hur vi mådde och om vi ville ha något stöd.

Allt från första stund till vi hämtade ut bilen fem veckor senare har allt sköts med största professionalism från Folksam. Vilket gör att jag i alla fall inte letar hundralappar för billigaste försäkring.

För ni som undrar så startade tydligen branden i en ABS ventil på vänster bakhjul som spred sig genom kabelstammen och först när det nådde batteriet och slangarna till bränslefiltret brann av och låga slog upp observerade vi vad som händer.

Tyvärr är det kanske något off topic men vill gärna delge hur vi blev behandlade.
//Göran

Gratulerar att du fått bästa service men det hjälper ju inte mig ett dugg...
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Försäkringsskada Folksam

Har du nyttjat möjligheten att klaga vidare?
Om inte bör du börja här:
Kontakta kundombudsmannen
020-655 253
Mån-fre 09.00-12.00

Efter Folksams kundombudsman finns ytterligare instanser för överklagande.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Re: Sv: Försäkringsskada Folksam

Har du nyttjat möjligheten att klaga vidare?
Om inte bör du börja här:
Kontakta kundombudsmannen
020-655 253
Mån-fre 09.00-12.00

Efter Folksams kundombudsman finns ytterligare instanser för överklagande.

Avvaktar först ett nytt besked från Folksams skadereglerare som skall komma när som helst. Om det åter skulle bli negativt kommer jag att utnyttja kundombudsmannen, har redan pratat och sonderat med dem...


PS. ett utbyteskylskåp kostar ungefär 25 000, tillkommer arbete med demontering av det gamla och montering av det nya DS
 
Senast ändrad:
Toppen