• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsomfattning vid avställd husbil

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej
Jag undrar vad gäller om man har sin HB på vinterförvaring i ett magasin / båthall och hela brinner ner . Täcker husbilsförsäkringen för detta scenario eller är det båthallens ansvar att ha en sådan försäkring som täcker för allt inhyrt såsom en HB t.ex .
Om det är båthallens ansvar för den försäkringen , hur vet man då att han har tecknat ett sådant tillägg i sin försäkring .
Uffe
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Har du bilen helförsäkrad så tas bara trafikförsäkringen bort vid avställning.
Då har du försäkring som täcker inbrott, skadegörelse eller annan yttre skada på bilen
som kan hända under vintern. Gäller åtminstone min försäkring hos DINA.
// Janne
 

Solnäs

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25475
Medlemskap
2024
Hej
Jag undrar vad gäller om man har sin HB på vinterförvaring i ett magasin / båthall och hela brinner ner . Täcker husbilsförsäkringen för detta scenario eller är det båthallens ansvar att ha en sådan försäkring som täcker för allt inhyrt såsom en HB t.ex .
Om det är båthallens ansvar för den försäkringen , hur vet man då att han har tecknat ett sådant tillägg i sin försäkring .
Uffe
Bilen är ett eget försäkrings objekt och därför täcker inte husförsäkringen bilen om något händer med huset. Du måste själv se till att du har en avställningskydd
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Har du bilen helförsäkrad så tas bara trafikförsäkringen bort vid avställning.
Då har du försäkring som täcker inbrott, skadegörelse eller annan yttre skada på bilen
som kan hända under vintern. Gäller åtminstone min försäkring hos DINA.
// Janne
Tack för svaret , det går inte att kolla olika försäkringsbolag innan man har reg nr på HB . Vi väntar på leverans från fabriken .
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
men det spelar ju ingen roll vilket objekt det är mer än prismässigt ? det är ju villkoren som är viktiga och de har du ju tillgång till hos alla försäkringsbolag ! så då har du ju all tid att gräva ner dig i det ?
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag ställde några frågor till Folksam om husbilsförsäkring. Kanske något matnyttigt i deras svar?:

"Det är ingen extra kostnad för att använda husbilen inom eu. Har du halv- eller helförsäkring och ställer av husbilen får du en avställningsförsäkring med automatik. Är den enbart trafikförsäkrad upphör försäkringsskyddet när du ställer av fordonet.

Det finns inget förbud mot att vistas/ bo i husbilen när den är avställd men då det är en begränsad omfattning på en avställningsförsäkring är det ingenting vi rekommenderar utan avråder ifrån.

Har man hemförsäkring och husbil i Folksam och är medlem i husbilsklubben har man ett förlängt reseskydd, vilket upphör att gälla om man ställer av husbilen på resa utomlands."
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Så här har CC superhus försäkring när man ställer av..
 

Bilagor

  • A2506040-C047-4138-8B40-37E8A75A6594.jpeg
    A2506040-C047-4138-8B40-37E8A75A6594.jpeg
    242,9 KB · Visningar: 50
  • B19B9CB2-F6A3-4A89-B9C1-E5405DD72F9B.jpeg
    B19B9CB2-F6A3-4A89-B9C1-E5405DD72F9B.jpeg
    133,9 KB · Visningar: 51

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Jag ställde några frågor till Folksam om husbilsförsäkring. Kanske något matnyttigt i deras svar?:

"Det är ingen extra kostnad för att använda husbilen inom eu. Har du halv- eller helförsäkring och ställer av husbilen får du en avställningsförsäkring med automatik. Är den enbart trafikförsäkrad upphör försäkringsskyddet när du ställer av fordonet.

Det finns inget förbud mot att vistas/ bo i husbilen när den är avställd men då det är en begränsad omfattning på en avställningsförsäkring är det ingenting vi rekommenderar utan avråder ifrån.

Har man hemförsäkring och husbil i Folksam och är medlem i husbilsklubben har man ett förlängt reseskydd, vilket upphör att gälla om man ställer av husbilen på resa utomlands."
Tack för ditt svar
 
Toppen