• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar, miljödekaler och annat man måste ha koll på!

F

F.d. 54489

Guest
Hej! Jag och tjejen ger oss snart iväg på våran första husvagnssemester genom europa! vi kommer färdas genom Polen, Tjeckien, Österrike, Italien, Frankrike, Spanien och Portugal.

Vi åker i en VW LT31 från 1976 som är registrerad som personbil.
Försöker undvika överraskningar så gott vi kan, så vi är gott förberedda på ett verkstadsbesök eller två.
Tänke höra med er som har några europaturer under bältet vad som gäller med väg-avgifter, miljözoner och andra avgifter eller saker man måste ha koll på. Vi kommer undvika motorvägarna så gott vi kan, eftersom vi inte har någon tidspress samt för att inte belasta bilen så mycket. Kommer antagligen inte häller vistas så mycket i stora städer.

Kikat på motormännens försäkringar, deras väghjälp-tillval verkar vara en nyttig sak. Någon som har erfarenhet av att få motorproblem på vägen utomlands?

Sen det här med miljödekaler får mig att klia mig i huvudet... Verkar ju vara så olika o olika länder. Är det något man kan lösa på plats när man väl stöter på dom här miljözonerna?

Vi kommer beställa grönt kort för försäkringen och internationella körkort.
Några andra tips eller saker man bör ha koll på? Alla tips uppskattas!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Glem miljødekaler for den bilen, det er en veteranbil og er noen steder fritatt og ellers for gammel til å få dekal. Jeg har ikke oversikt over hvor veteranbiler får kjøre inn i miljøsoner.
 
Toppen