• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar ang avtal med Folksam

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det gäller nog att läsa det finstilta också, en del av bolagen har dubbel självrisk om man har en direktimporterad bil då kan det bli dyrt. Jag vet att Dina och vissa LF har det så.
 

Mats & Anna

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3808
Medlemskap
2024
Tips: kolla villkoren noga
Detta hände oss:
Kortslutning bodel under färd , bodelsbatteri exploderat kablar smält ihop till ebl
röklukt i hela bilen
Hb från 2008
Får ingen ersättning alls från Folksam
pga Villkoren nedan:(


Folksams Villkor:
E.5 Brandförsäkring
Försäkringen gäller för skada genom brand, blixtnedslag eller explosion (punkterat däck defi- nieras inte som explosion). Med brand menar vi ”eld som kommit lös”. Vi ersätter också skada på elektriska kablar genom kortslutning och direkta följdskador på elektriska komponenter genom sådan kortslutning. För husbil och husvagn ersätts kortslutning av kablar inom åtagan- det för maskin och elektronikskadeförsäkring punkt E.8.

E.8 Maskin- och elektronikskadeförsäkring
Husbil
Maskin- och elektronikskadeförsäkringen gäller för husbil som är högst åtta år gammal räknat från första registreringsdag och som körts högst 10 000 mil. Försäkringen upphör alltså så snart någon av gränserna passerats.Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått innan nämnda gränser passerats ska den anses ha hänt den dag du anmälde skadan eller felet till oss.
//Mats
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Halloj!
Har ni även hemförsäkringen hos dom?
Vi har ju så jäkla dumt genom facket betalt i Folksam.
Mvh
Pelle

Pelle, är det mig du frågar så är svaret att vi idag har både husbilen och huset försäkrat hus Länsförsäkringar.

Troligen blir det nu CC/Water Circle både för husbilen, pb1 och hemförsäkringen.

Vi var tidigare trogna Folksamkunder sedan 40 år tillbaka, men nu återstår bara en av våra hundar som fortsatt är försäkrad där. Det beror endast på priserna, i övrigt har vi varit nöjda med Folksam, de få gånger vi hamnat i skarpt läge och nyttjat försäkringen.

TommyD
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Tack för info Mats!
Vad gör vi när bilen passerat 8 år, borde inte försäkringspremien vara lägre i så fall? Vad är man försäkrad mot egentligen, bara stöld/brand/plåt...?
Påpekade detta för CC:s representant på Kistamässan och fick ner premien.
Försäkringen omfattar även skador på karossen efter 8 år.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Jag har och alltid haft Folksam.... just nu med en Adria Coral SLT 670 -18, totalvikt 4400kg, helförsäkring och assistans (fast det inte behövs, hängslen o livrem), betalar med rabatt HBK o villaförsäkring i Folksam, 7423 kr/år
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Följade svar från Folksam har en god vän fått, gällande reseuppehåll. Man önskar att detta stod i deras villkor. Nedanstående svar är det min vän har fått:

Jag har fått godkänt följande text av utlandsskadechefen på Folksam:
"Angående Folksams förlängda reseförsäkring när man har husbilen och hemmet försäkrat i Folksam och dessutom är medlem i den svenska Husbilsklubben har diskussion uppkommit angående giltigheten vid avbrott för hemresa vid jul. Efter förfrågan säger bolaget att efter 45 dagar så gäller försäkringen fullt ut vid resa med annat färdmedel i 7 dagar. Man kan alltså flyga hem och har 7 dagar på sig att ta sig till ordinarie bostaden (där reseförsäkringen inte gäller). Folksam meddelar att när man efter ca 14 dagar reser tillbaka till husbilen så börjar en ny 45-dagarsperiod för reseförsäkringen när man lämnar hemmet. Dock gäller förlängningen till 185 dagar från den dag då den ursprungliga husbilsresan startade."
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Huvudförfallodagen närmar sig och jag har nu lärt mig att det finns pengar att spara genom att kontrollera prissituation vid dagen D.

Förra gången var 8 juni 2017.

Husbilen är en KNAUS BoxStar Plus 600 ME, kort och gott en Plåtis byggt på FIAT Ducato årsmodell 2018, årlig körsträcka 1500 mil och det skall vara helförsäkring. Vi bor i ett hus ”mitt i skogen”.

- Folksam, 9.217 kr/år efter avdragen HBK-rabatt. Fördel, 180 dagars reseförsäkring, men gäller inte om bilen är avställd utomlands.
- Moderna, 8.714 kr/år
- IF, 7.248 kr/år. Accepterar inte avställning utomlands.
- LF. 6.109 kr/år, när vi har både husbil och hem försäkrat i LF. Prisökning sedan 2017 ca. +17%.
- CC/Water Circle 6.200 kr/år, 5653 kr/år om vi samtidigt försäkrar vår PB1 och huset. Man har även 90 dagars reseförsäkring om man även försäkrar huset hos dem.
- Dina Försäkringar 3.456 kr/år, accepterar inte avställning utomlands.

Nu har jag inte detaljgranskat allt finstilt, mera än möjligheterna att ställa av bilen utomlands som är viktigt för oss. IF och Dina försäkringar föll redan här.

Glas är en annan sak som skiljer bolagen åt, Dina försäkringar har en annan och dyrare modell på självrisken än övriga bolag.

Livibil, har gett CC’s husbilsförsäkring lovord, de erbjuder mycket bra priser även på vår PB1, samt hemförsäkringen. Läst några negativa recensioner på nätet, men de finner man troligen om alla bolagen.

Tyvärr får Folksam igen den föga smickrande 1 platsen, som i den här redovisningen betyder dyraste alternativet. För de som är utomlands med sin husbil upp mot ett halvår och inte har för avsikt att ställa av bilen kan det säkert i alla fall vara ett bra alternativ,

Eftersom vi ställer av bilen i sex månader utomlands är det inget alternativ för oss,

TommyD

Följer upp mitt tidigare inlägg.

Livibil och Birglas erfarenheter och kommentarer, litar vi på. Därför är vi nu medlemmar även i CC och försäkringstagare hos CC/Water Circle.

Det blev inte bara superhusbilsförsäkringen, det visade sig att även hemförsäkringen, olycksfallsförsäkringar och vår Pb1 passade bäst för oss hos CC,

Tack för tipset,

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom min hel försäkring snart går ut på Folksam så tänkte jag att jag ringer dem och hör var nästa avtalsår kommer att kosta mig (helförsäkring).... den är just nu på 8416.-, så det kan väl inte bli så himla hög ökning tänkte jag, och jag ställer ju aldrig av H-bilen utan betalar varje månad till Folksam året runt.... Jag höll på att tappa mobilen när jag fick höra kommande försäkringsårs premie.... över 11 000.- :eek: VA???.... var allt jag fick fram och glömde sen exakta summan .... Nu verkar det som att är man medlem i Hbk då ökar premien :eek:

Så jag kollade lite runt och då fick jag ett bra erbjudande av C.C... men då bilen har befunnit sig utomlands en längre tid och har då inte kunnat bli besiktigat i Sverige, men jag besiktade husilen i Grekland för säkerhets skull (vill ju inte löra runt med ett fordon som kan vara farlig i trafiken) Då sa C.C att vagnskade delen i försäkringen inte kommer att gälla... Så nu undrar jag är det lönt att överhuvudtaget ha en vagnskade i försäkringen på en nu 15år gamal husbil.... Folksam tar ju samma summa oberoende av åldern på en husbil, men skillanden på en likvärdig skada är stor beroende på åldern på H-bilen... så är det lönt att helförsäkra ....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Eftersom min hel försäkring snart går ut på Folksam så tänkte jag att jag ringer dem och hör var nästa avtalsår kommer att kosta mig (helförsäkring).... den är just nu på 8416.-, så det kan väl inte bli så himla hög ökning tänkte jag, och jag ställer ju aldrig av H-bilen utan betalar varje månad till Folksam året runt.... Jag höll på att tappa mobilen när jag fick höra kommande försäkringsårs premie.... över 11 000.- :eek: VA???.... var allt jag fick fram och glömde sen exakta summan .... Nu verkar det som att är man medlem i Hbk då ökar premien :eek:

Så jag kollade lite runt och då fick jag ett bra erbjudande av C.C... men då bilen har befunnit sig utomlands en längre tid och har då inte kunnat bli besiktigat i Sverige, men jag besiktade husilen i Grekland för säkerhets skull (vill ju inte löra runt med ett fordon som kan vara farlig i trafiken) Då sa C.C att vagnskade delen i försäkringen inte kommer att gälla... Så nu undrar jag är det lönt att överhuvudtaget ha en vagnskade i försäkringen på en nu 15år gamal husbil.... Folksam tar ju samma summa oberoende av åldern på en husbil, men skillanden på en likvärdig skada är stor beroende på åldern på H-bilen... så är det lönt att helförsäkra ....


Så här skriver Folksam själva om helförsäkring och äldre bilar;

”En helförsäkring brukar passa dig som är ägare av en bil som är över tre till tio år eller har en nyare bil som saknar vagnskadegaranti. Har du en helt ny bil med vagnskadegaranti kan det istället räcka med en halvförsäkring för att få det heltäckande skyddet, men tänk på att hålla koll på när garantin går ut så du kan teckna en helförsäkring i tid för att inte stå utan.

I takt med att bilen blir äldre får man avväga premiekostnaden med bilens eget värde för att avgöra om det fortfarande är värt att investera i ett heltäckande skydd eller om man känner att man kan gå ned till en halv- eller trafikförsäkring istället. Är bilen gammal och har ett lågt värde kan en halvförsäkring vara rätt väg att gå.”

Tveksamt alltså på en 15 år gammal bil.

TommyD
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Så här svarade min kontakt på Folksam när jag nyligen frågade! Något att ta ställning till!
"
Går du ner till halvförsäkring tappar du även vagnskada.

Maskinskadeskyddet ligger obiligatoriskt i halvförsäkring och kan inte enskilt tas bort.

Jag rekommenderar att ha kvar helförsäkring."
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer, och även en 15år gammal husbil har fortfarande ett värde som i flera fall är högre än en ny lågpris-personbil, vår husbil är 14år i år, jag törs inte släppa helförsäkringen, i vissa fall går det ej att få tillbaka den p.g.a hög ålder på fordonet, ifall man skulle ångra sig.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tidigare när vi var medlemmar i CC. var jag intresserad av deras försäkring och vi hade bestämt oss.
Vår husbil var nästan ny då och försäkrings- papperna var i princip klara.
Men det föll på två orsaker.
Man hade ett tak på nybilspriset på 1 mille och ingen vettig försäkring på scootern.
Så vi fick riva papperna. Men det är snart 10 år sedan.
Vi har idag en försäkring hos Folksam som passar vår situation idag.
Men det kan ändras.

Krister
 
Toppen