• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar ang avtal med Folksam

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Om ni har husbilen försäkrad hos CC kan ni ha den avställd medan den står i Spanien. Dessutom ger de 90 dagar utomlands via hemförsäkringen och det förlängs med 90 nya dagar om du åker hem några dagar.
 
C

Cecilia och Björn

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Fick just offert på CC:s Superhusbilsförsäkring hos WaterCircles där självrisken på glas är 35% av kostnaden?? Försäkringen skulle gälla från 1 juli.
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Folksam gav även mig en rejäl premiehöjning i år så jag ringde runt och fick offerter/villkor från ett flertal bolag.
Min erfarenhet av WaterCircles blev inte odelat positiv, låtgå att de presenterade ett bra pris men efter att läst offerten tackade jag via mejl nej.
Uppgifter i försäkringsbrev, villkor och vad som muntligen sas i telefon överensstämde inte med varandra och jag vill ha gällande i skrift.
Fick 3 veckor efter mitt nej tack en faktura på försäkringen och vid påstötning via mejl till WC om att jag inte önskar deras avtal skulle den makuleras.
I kontakt med mitt nuvarande bolag (som blev LF) visar det sig i deras system att WC fortfarande gör anspråk på att vilja vara min försäkringsgivare och deras vilja att svara på mina mejl är inte längre lika stor:confused:
Nåväl, hos LF har jag nu en aktiv försäkring så det skall nog gå bra.
Vad det gäller WC hoppas jag att "min" kontakt där visar lika offensivt engagemang vid en kunds eventuella skada som nu då det gäller att binda upp en ovillig kund:rolleyes:

Må gött
Jan-Åke
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Har jag åxå, har INTE funnit något billigare, dessutom har jag vägassistans med Folksam, 3860 kg minikostnad jämfört med t.ex Falcs
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Läser i årsmötets protokoll; "Fortsätta samarbetet med FOLKSAM."

Undrar om det inte vore på sin plats att de som diskuterar och förhandlar med Folksam, även tittar lite på konkurrenterna.

I vårt eget fall, en 1 år gammal "plåtis" som flyttat från absoluta innerstan till "mitt i skogen", blev 17,4% dyrare i år. Varför? Borde egentligen bli billigare pga av byta av bostadsort.

Efter en rundringning till de större bolagen kunde jag konstatera att Folksam just nu är det dyraste alternativet i marknaden. Samtidigt skall nämnas att Folksam fortsatt är ensamma med den generösa reseförsäkringen på 180 dagar som vi i HBK erbjuds.

Idag kom den nya försäkringen för vår pb1, en 2 år gammal Mercedes och där var höjningen 3%. Normalt.

Har själva varit trogna Folksamkunder i decennier, men nu har det blivit för dyrt att vara trogen. Våra bilar blir nu försäkrade hos Länsförsäkringar och vi gör något annat för pengarna vi sparar.

Det är ingen tvekan om att man inom Folksam reviderat sin uppfattning om husbilar och använder helt nya beräkningsfaktorer för att sätta priset på försäkringarna på våra husbilar. En sak som jag också fick bekräftat i ett samtal med Folksam, t.ex. de helintegrerade bilarnas vindrutor och vårt av-/påställande får konsekvenser.

TommyD
 
Senast ändrad:

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Då kan jag tala om att min försäkring på TRE KRONOR har sänkts fr 11100:_ till 8272:-. Men så fick jag ytterligare ett förslag från samma bolag, att jag kunde teckna en försäkring som skulle kosta 6232:- men då skulle jag inte få någon reducering vid avställning. så jag har tagit den på 8272:-, för jag tänkte som så att blir man sjuk med den låga premien så måste man ju betala ändå.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Hej

Någon som vet om det är krav på medlemskap i Caravan Club för att få försäkra i Water Circle och åtnjuta samma villkor, eller?

Kjell
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Hej

Någon som vet om det är krav på medlemskap i Caravan Club för att få försäkra i Water Circle och åtnjuta samma villkor, eller?

Kjell

Jag är medlem i CC och fick de förmånliga försäkringarna och villkoren vid resa och avställning genom att ringa CCs tel för försäkringar. Tror inte det är samma om du ringer WC direkt men du kan ju kolla.
 

Singoalla

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17187
Medlemskap
2024
Om husbilsklubben omförhandlar med Folksam så vore det bra om man fick med i avtalet att man får t.e.x flyga hem en månad över jul utan att förlora dom ursprungliga 185 dagarna.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Min bank försökte ragga mig till Trygg Hansa , en rådgivare ringde upp. Kunde inte svara på avställning utomlands och var allmänt ointresserad att sälja och banktjänstemannen fick väl sin bonus och säljaren ett + för sitt menlösa försök. Bedrövligt.
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Har vår HB.-15 Dethleffs Edition I. 4250kg, i Trygg-Hansa/Fiat Professional.
Helf. 6425kr/år glas1500kr maskin 8år/12000mil.Drulle 1500kr Ingår även 2st bärgningar utan självrisk, (1500kr från Tredje). Vagnskada 3000kr.

Vi har haft Lf, men dom höjde premien ganska rejält samt att man fick inte använda bodelen när bilen var avställd. ( vi står ”uppställda” på vintercamping)
Mvh
Staffan
Kollade lite snabbt på Dina försäk. 9173kr helår, helförsäkrad.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Vilken förmiddag! Sådana här förmiddagar och jag är snart miljonär!

Har suttit i soffan med paddan och mobilen, på en timma har vi tjänat över 4000 kr efter skatt!

Nyfikna hur? Enkelt.......

Igår kom det nya försäkringbeskedet från Folksam. Eftersom vår husbil blir ett år gammal den 1 juli, som också är huvudförfallodagen för vår husbilsförsäkring tecknad hos Folksam.

Som nöjd kund hos Folksam sedan många år har jag aldrig riktigt kollat premien och konkurrenternas utbud. Men nu ville jag kolla hur mycket billigare vår försäkring blivit eftersom vi flyttat från en adress mitt i stans centrum, till mitt i skogen.

Till min stora förvåning ser jag att priset istället har ökat med 17,4%!

Det fick mig att kolla hur konkurrensen ser ut när det gäller husbilsförsäkringar och vad det skulle innebära för oss om vi byter bolag.

En googling och rundringning har gett mig följande resultat för helförsäkring i ett år för en FIAT Weinsberg 2016:

- Folksam 9624 Kr (10% HBK + 10% flera försäkringar= 1926 kr i rabatt, vårt pris 7698kr)
- IF 8244 Kr
- Moderna 7170 kr
- Vardia 5879 Kr
- Water Circle 5868 Kr
- Länsförsäkringar 5208 Kr
- Dina Försäkringar 3459 Kr

Här finns en bra jämnförelse mellan de olika bolagens villkor; Husbilsförsäkring - jämför försäkring för husbil - Husbil.se

Villkoren är ganska likvärdiga. I Folksams pris ingår inte assistans, men är inkluderad hos andra. Glas som åtminsone är viktigt för de som åker helintegrerat är självriken 1500 hos alla, utom Dina Försäkringar som har 35% av kostnaden som självrisk.

En unik fördel erbjuder Folksam oss som är medlemmar i HBK. Det är den utökade reseförsäkring till 180 dagar i det fall vi både har husbil och hemförskring i Folksam. Tyvärr kan vi inte använda det, visserligen är vi utomlands mer än 180 dagar om året, men husbilen står avställd i Spanien.

Eftersom Folksam visade sig vara hela 178% dyrare än det billigaste alternativet så kände jag mig ganska säker på att här hade det blivit ett fel.

Ringde upp Folksam och fick prata med en kille som arbetar med just fordonsskador. Han bekräftade att priset var helt rätt och förklarade varför man ökat försäkringspremierna ganska kraftigt iår.

Varje produktslag husbils-, bil- villaförsäkring osv. skall bära sina egna skadekostnader. Dvs. hemförsäkringar skall inte subventionera t.ex. husbilsförsäkringarna i det fall intäkterna är lägre än skadekostnaderna. Rimligt.

Folksam har många husbilar och höga skadekostnader. Man hade t.ex. förra året en hel del framrutor som kostade över 80.000 Kr, ett problem jag känner till eftersom Folksam fick betala en framruta för oss 2014, med 74.200 kr och vi själva betalade 1500 kr.

Att vi är rätt duktiga på att ställa av våra bilar blir självklart en lägre intäkt för försäkringsbolaget i det fall man kalkylerat intäkterna som om vi hade samma beteende som PB1. Det här sista är mina egna funderingar.

Ja, så här kan man också tjäna pengar. Sparade 4000 kr är ju lika mycket värt som intjänade 8000 kr före skatt. :)

TommyD

Huvudförfallodagen närmar sig och jag har nu lärt mig att det finns pengar att spara genom att kontrollera prissituation vid dagen D.

Förra gången var 8 juni 2017.

Husbilen är en KNAUS BoxStar Plus 600 ME, kort och gott en Plåtis byggt på FIAT Ducato årsmodell 2018, årlig körsträcka 1500 mil och det skall vara helförsäkring. Vi bor i ett hus ”mitt i skogen”.

- Folksam, 9.217 kr/år efter avdragen HBK-rabatt. Fördel, 180 dagars reseförsäkring, men gäller inte om bilen är avställd utomlands.
- Moderna, 8.714 kr/år
- IF, 7.248 kr/år. Accepterar inte avställning utomlands.
- LF. 6.109 kr/år, när vi har både husbil och hem försäkrat i LF. Prisökning sedan 2017 ca. +17%.
- CC/Water Circle 6.200 kr/år, 5653 kr/år om vi samtidigt försäkrar vår PB1 och huset. Man har även 90 dagars reseförsäkring om man även försäkrar huset hos dem.
- Dina Försäkringar 3.456 kr/år, accepterar inte avställning utomlands.

Nu har jag inte detaljgranskat allt finstilt, mera än möjligheterna att ställa av bilen utomlands som är viktigt för oss. IF och Dina försäkringar föll redan här.

Glas är en annan sak som skiljer bolagen åt, Dina försäkringar har en annan och dyrare modell på självrisken än övriga bolag.

Livibil, har gett CC’s husbilsförsäkring lovord, de erbjuder mycket bra priser även på vår PB1, samt hemförsäkringen. Läst några negativa recensioner på nätet, men de finner man troligen om alla bolagen.

Tyvärr får Folksam igen den föga smickrande 1 platsen, som i den här redovisningen betyder dyraste alternativet. För de som är utomlands med sin husbil upp mot ett halvår och inte har för avsikt att ställa av bilen kan det säkert i alla fall vara ett bra alternativ,

Eftersom vi ställer av bilen i sex månader utomlands är det inget alternativ för oss,

TommyD
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Om ni har husbilen försäkrad hos CC kan ni ha den avställd medan den står i Spanien. Dessutom ger de 90 dagar utomlands via hemförsäkringen och det förlängs med 90 nya dagar om du åker hem några dagar.
Numera är det 15 dagar man måste vara hemma för att få 90 nya dagar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Halloj!
Har ni även hemförsäkringen hos dom?
Vi har ju så jäkla dumt genom facket betalt i Folksam.
Mvh
Pelle
Ska du få CCs längre reseskydd måste du även ha hemförsäkringen där. Oftast får du även rabatt om du har alla försäkringarna i samma bolag och slipper dubbla självrisker om något händer med bil och prylar samtidigt t ex.
 
Toppen