• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar ang avtal med Folksam

F

F.d. 55548

Guest
Jag vill uppmana alla att titta över sin försäkring och avtalet klubben har med Folksam när jag såg att klubben hade avtal med Folksam så kontaktade jag dom fick ett bra avtal sparade 2500kr nu var det dax i igen nu var mitt gamla bolag IF 2812kr billigare än Folksam gör det jobbet ni sparar pengar Bosse Askim
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Det jobbet gör jag varje år med alla våra försäkringar, det lönar sig att vara en "otrogen" kund, enda sättet att hålla nere premierna!

Precis....det var ju inte direkt någon nyhet. Gäller dock att titta på helheten av villkor och pris. Framförallt påverkas den av hur man ev utnyttjar sin husbil utomlands under längre perioder.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Vi hade If innan och var helnöjda på alla sätt, men If saknade 183 dagars försäkring när man vistas utomlands. Marianne skulle aldrig klara av att frakta mig till Sverige med flyg för ett-par-hundra-tusen-kronor om/när det väl är dags för mig att kila vidare... Tänk bara på vad dagens antibiotikaresistans har orsakat, man dör för tidigt, ungefär som man gjorde på 1800 talet innan man uppfann antibiotika.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

jag har skickat offerter både till Folksam och IF för en vecka sedan men dom har inte ens svarat. Brukar det ta så lång tid.
 
I

Ickx

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Snacka om att få en chock.
Jag har mailat Caravan Club och Folksam för offert på helförsäkring.
Svaren kom omgående. CC via Water Cirkles offererade 8.400 Kr för en fullständig försäkring, Superhusbil. Folksam tog i rejält med 11.311 kr.
Skillnaden var så stor att jag kände mej tvungen att ringa och kolla. Det svar jag fick var att de hade höjt priserna för husbilsförsäkringar. Jag har idag en halvförsäkring hos Folksam till en kosta 4.586 kr/år.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Själv har jag Vardia och kommer att bli dem trogen även efter koll med Folksam.
Kollade med dem och förutsättningarna var desamma och innehållet i försäkringen på det stora hela likvärdig.
Betalar till Vardia ca 5600kr per år och Folksam ville ha knappt 9800kr.
 
I

Ickx

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Tack för tipset. Jag kollar med dom på måndag.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Själv har jag Vardia och kommer att bli dem trogen även efter koll med Folksam.
Kollade med dem och förutsättningarna var desamma och innehållet i försäkringen på det stora hela likvärdig.
Betalar till Vardia ca 5600kr per år och Folksam ville ha knappt 9800kr.

Vad har Vardia att erbjuda vid utlandsvistelse längre tid? Hur många dagar? Möjlighet att ställa av utomlands vid längre vistelse på samma plats?
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Vi har precis kollat olika försäkringsbolag och flyttar nu från Folksam till Caravan Clubs Water circle. Förutom att husbilsförsäkringen är billigare än hos Folksam kan vi också ställa av husbilen och bo i den under de sex månader vi kommer att vistas i Spanien. Precis som hos Folksam ska man då också ha hemförsäkringen hos dom. Vi får ett utökat reseskydd om 90 dagar. Åker vi hem för att förnya de 90 dagarna räcker det med att vara hemma i Sverige en dag.
Min personbil blev 1000 kr billigare i helförsäkring och då har jag även tagit superpaketet som innehåller assistans, hyrbil, olycksfall, vilket jag inte hade hos Folksam.
Så undan för undan flyttas nu våra försäkringar över till Water circle. Och villkoren är inte på något sätt sämre än hos Folksam.
Jo en sak, barnbarnet 19 år, får inte längre använda farmors bil. Water circle ville ha 1100 kr för förare under 25 år.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Vad har Vardia att erbjuda vid utlandsvistelse längre tid? Hur många dagar? Möjlighet att ställa av utomlands vid längre vistelse på samma plats?

Det är inget jag varit i behov av då mina resor utomlands är max 1-2 månader i stöten. Nämns inget om det i försäkringsvillkoren heller, dock gäller avställningsförsäkringen endast i Sverige.
Finns ju olika tillägg att köpa till så att du kan skräddarsy din försäkring, möjligt att detta finns med där.
Har alltid haft en bra dialog med dem, bra kundservice får man på köpet liksom.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Vi har precis kollat olika försäkringsbolag och flyttar nu från Folksam till Caravan Clubs Water circle. Förutom att husbilsförsäkringen är billigare än hos Folksam kan vi också ställa av husbilen och bo i den under de sex månader vi kommer att vistas i Spanien. Precis som hos Folksam ska man då också ha hemförsäkringen hos dom. Vi får ett utökat reseskydd om 90 dagar. Åker vi hem för att förnya de 90 dagarna räcker det med att vara hemma i Sverige en dag.
Min personbil blev 1000 kr billigare i helförsäkring och då har jag även tagit superpaketet som innehåller assistans, hyrbil, olycksfall, vilket jag inte hade hos Folksam.
Så undan för undan flyttas nu våra försäkringar över till Water circle. Och villkoren är inte på något sätt sämre än hos Folksam.
Jo en sak, barnbarnet 19 år, får inte längre använda farmors bil. Water circle ville ha 1100 kr för förare under 25 år.

Jag har gjort precis som ni! CC täcker precis mina behov och blir betydligt billigare eftersom jag kommer att ställa av i Spanien ca 6 månader.
 
I

Ickx

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Nu blev jag chockad igen.
Efter kontakt med Vardia fick jag en offert på 27.000 kr, Ni ser rätt.
Den jag pratade med meddelade att hen förstod att dom inte skulle bli aktuella som försäkringsgivare. Jag föreslog att hen skulle göra om sökningen ifall något blivit fel. Detta avböjdes dock.
Jag bekräftade för hen att dom var mer än dubbelt så dyra som den dyraste offerten jag hade fått.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Har både personbil och HB på Vardia och har aldrig haft några problem i kontakten med dem, har aldrig behövt stå på mig för min rätt.

Senast i mars när jag var på väg söder ut var jag första bil på plats vid en trafikolycka på E4 söder om Norrköping.
På med varningsblinkers och snabbt ut för att hjälpa dem ut och bjuda in dem i värmen i husbilen i avvaktan på räddningstjänsten och då har bodörren gått i baklås. Där står bilen med motorn igång och man kommer inte in från snö och blåst.
Har assistansförsäkring som lovar hjälp inom en timme och det kommer en bärgare före utsatt tid och hjälper mig komma in och färden mot Spanien kan fortsätta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Vilken förmiddag! Sådana här förmiddagar och jag är snart miljonär!

Har suttit i soffan med paddan och mobilen, på en timma har vi tjänat över 4000 kr efter skatt!

Nyfikna hur? Enkelt.......

Igår kom det nya försäkringbeskedet från Folksam. Eftersom vår husbil blir ett år gammal den 1 juli, som också är huvudförfallodagen för vår husbilsförsäkring tecknad hos Folksam.

Som nöjd kund hos Folksam sedan många år har jag aldrig riktigt kollat premien och konkurrenternas utbud. Men nu ville jag kolla hur mycket billigare vår försäkring blivit eftersom vi flyttat från en adress mitt i stans centrum, till mitt i skogen.

Till min stora förvåning ser jag att priset istället har ökat med 17,4%!

Det fick mig att kolla hur konkurrensen ser ut när det gäller husbilsförsäkringar och vad det skulle innebära för oss om vi byter bolag.

En googling och rundringning har gett mig följande resultat för helförsäkring i ett år för en FIAT Weinsberg 2016:

- Folksam 9624 Kr (10% HBK + 10% flera försäkringar= 1926 kr i rabatt, vårt pris 7698kr)
- IF 8244 Kr
- Moderna 7170 kr
- Vardia 5879 Kr
- Water Circle 5868 Kr
- Länsförsäkringar 5208 Kr
- Dina Försäkringar 3459 Kr

Här finns en bra jämnförelse mellan de olika bolagens villkor; Husbilsförsäkring - jämför försäkring för husbil - Husbil.se

Villkoren är ganska likvärdiga. I Folksams pris ingår inte assistans, men är inkluderad hos andra. Glas som åtminsone är viktigt för de som åker helintegrerat är självriken 1500 hos alla, utom Dina Försäkringar som har 35% av kostnaden som självrisk.

En unik fördel erbjuder Folksam oss som är medlemmar i HBK. Det är den utökade reseförsäkring till 180 dagar i det fall vi både har husbil och hemförskring i Folksam. Tyvärr kan vi inte använda det, visserligen är vi utomlands mer än 180 dagar om året, men husbilen står avställd i Spanien.

Eftersom Folksam visade sig vara hela 178% dyrare än det billigaste alternativet så kände jag mig ganska säker på att här hade det blivit ett fel.

Ringde upp Folksam och fick prata med en kille som arbetar med just fordonsskador. Han bekräftade att priset var helt rätt och förklarade varför man ökat försäkringspremierna ganska kraftigt iår.

Varje produktslag husbils-, bil- villaförsäkring osv. skall bära sina egna skadekostnader. Dvs. hemförsäkringar skall inte subventionera t.ex. husbilsförsäkringarna i det fall intäkterna är lägre än skadekostnaderna. Rimligt.

Folksam har många husbilar och höga skadekostnader. Man hade t.ex. förra året en hel del framrutor som kostade över 80.000 Kr, ett problem jag känner till eftersom Folksam fick betala en framruta för oss 2014, med 74.200 kr och vi själva betalade 1500 kr.

Att vi är rätt duktiga på att ställa av våra bilar blir självklart en lägre intäkt för försäkringsbolaget i det fall man kalkylerat intäkterna som om vi hade samma beteende som PB1. Det här sista är mina egna funderingar.

Ja, så här kan man också tjäna pengar. Sparade 4000 kr är ju lika mycket värt som intjänade 8000 kr före skatt. :)

TommyD
 
Senast ändrad:

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Hej!
Även jag har bytt bolag.
Folksam hade höjt min husbilsförsäkring med 22 %, trodde inte mina ögon.
Alltså, bara att sätta igång och ringa runt till ett antal försäkringsbolag och jämföra.
Det visade sig att Caravan försäkringar var klart billigast för mig. Inte nog med att kostnaden för husbilen sjunk med drygt 4000 kronor, personbilen blev 2900 kronor billigare och hemförsäkringen 900 kronor billigare.
Ringde sen till Folksams HBK och frågade angående höjningen på husbilsförsäkringen, kundtjänst höll med om att det var en onormalt hög höjning och kunde tänka sig att sänka den men inte så lågt som Caravans premie. Lite sned på att de skickar ut en summa och sen är de beredda att sänka den när man ringer!
Man tror ju att man får deras bästa pris som medlem i HBK.
 
Toppen