• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkring

Robban L

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
40239
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av att ha sin husbil utomlands längre tid än ett halvår? Har sett att vissa bolag har en begränsning att försäkringen inte gäller då. Ni som har löst det, vad har ni för försäkringsbolag? Ungefär kostnad?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Är det någon som har erfarenhet av att ha sin husbil utomlands längre tid än ett halvår? Har sett att vissa bolag har en begränsning att försäkringen inte gäller då. Ni som har löst det, vad har ni för försäkringsbolag? Ungefär kostnad?
Inga problem med Folksams husbilsförs.
Enligt telesamtal förra hösten, innan vår övervintringsresa till Spanien.

Krister.

tommycoach

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Kan tala om att jag pratat med Folksam igår och dom har att man bara får vara ute i 185 dagar sen måste bilen hem till Sverige. Hade också fått till mig att Folksam inte hade någon gräns, men detta stämmer inte. Detta är ett EU direktiv. Skall man vara borta längre än 182-185 dagar så skall bilen skrivas i det land man vistas i. Efter dessa dagar så har man, hos vissa bolag , inte alla , bara trafikförsäkring. Så detta kan bil dyrt om man skulle råka ut för en olycka. Något att tänka på.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Det skulle vara intressant att veta vilket land man ska skriva bilen i om man reser runt i Europa mer än dessa 185 dagar. Jag kommer ju inte att vara i något land så länge om jag reser runt..

Mvh /Roland

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Inga problem med Folksams husbilsförs.
Enligt telesamtal förra hösten, innan vår övervintringsresa till Spanien.

Krister.
Efter kontakt med Folksam idag så står jag för vad jag skrivit.
Vid resa i Europa, utanför Sverige, har man ingen 185 dagars begränsning för tiden på husbilsförsäkringen, i Folksam.
(Gäller inte reseförsäkringen i denna frågan.)

Mvh. Krister Jeppsson.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Kan tala om att jag pratat med Folksam igår och dom har att man bara får vara ute i 185 dagar sen måste bilen hem till Sverige. Hade också fått till mig att Folksam inte hade någon gräns, men detta stämmer inte. Detta är ett EU direktiv. Skall man vara borta längre än 182-185 dagar så skall bilen skrivas i det land man vistas i. Efter dessa dagar så har man, hos vissa bolag , inte alla , bara trafikförsäkring. Så detta kan bil dyrt om man skulle råka ut för en olycka. Något att tänka på.
Vad jag förstår så skall TS semestra utomlands med sin husbil... Så nu undrar jag vilka eu direktiv du hänvisar till som hindrar en från att semestra längre än 185 dagar inom eu..
Tacksam om du har en länk....

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Vad jag kunde läsa mig till i försäkringsvillkoren så har Tre Kronor (Swedbank) ingen begränsning på 180 dagar för husbil utomlands. Kanske ett alternativ till Folksam (?)

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Vad jag förstår så skall TS semestra utomlands med sin husbil... Så nu undrar jag vilka eu direktiv du hänvisar till som hindrar en från att semestra längre än 185 dagar inom eu..
Tacksam om du har en länk....
Visst får du semestra så länge du vill, men de allra flesta försäkringsbolag skriver ner din Hel-eller Halvförsäkring efter 6 mån till enbart Trafikförsäkring. Oklart varför, fråga ditt försäkringsbolag…de borde ju veta. Obehaglig överraskning ifall något inträffar efter de månaderna och man blir helt utan ersättning. De flesta verkar helt ovetande om detta.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Visst får du semestra så länge du vill, men de allra flesta försäkringsbolag skriver ner din Hel-eller Halvförsäkring efter 6 mån till enbart Trafikförsäkring. Oklart varför, fråga ditt försäkringsbolag…de borde ju veta. Obehaglig överraskning ifall något inträffar efter de månaderna och man blir helt utan ersättning. De flesta verkar helt ovetande om detta.

Jag skulle nog satsa min slant på att formellt gäller 3 månader i ett land inom EU utan visum ( eller något annat) !
Så kör man på semester genom ett flertal länder så är ju detta inget större problem!
Men att stanna i ett land över tre månader? Googla gärna!
Detta gäller också i Sverige! Sen om polisen håller koll.... njaaa nog rätt dåligt.... ( och de är ju inte jurister!! ! )

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Okey.... Detta har jag redan koll på, men tusen tack ändå för informationen.. ;)

Sen kan det vara väldigt intresant att få reda på vad är motivet till att ett försäkringsbolag begränsar ens årsförsäkring... till max 6 månader utlandsvistelse för en husbil..

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Okey.... Detta har jag redan koll på, men tusen tack ändå för informationen.. ;)

Sen kan det vara väldigt intresant att få reda på vad är motivet till att ett försäkringsbolag begränsar ens årsförsäkring... till max 6 månader utlandsvistelse för en husbil..
Detta försäkringsbolaget begränsar både personbilar, lätta lastbilar och husbilar 182 dagar vid utlandsplacering
Screenshot_20240606-210256~2.png

Och även assistansen har en begränsning på fordonets ålder under 17 år.Screenshot_20240606-221842~2.png
Detta är inget bolag för oss som reser längre resor i tid, med bilar som är lite äldre.
Krister

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Detta försäkringsbolaget begränsar både personbilar, lätta lastbilar och husbilar 182 dagar vid utlandsplacering.

Visa bilaga 234195

Och även assistansen har en begränsning på fordonets ålder under 17 år.Visa bilaga 234194
Det är inget för oss som reser längre resor i tid, med bilar som är lite äldre. Krister.
Vet du vilket bolag detta är.....?
Vet du om försäkringen är en årsförsäkring?

svnisse

HBK sekreterare
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4465
Medlemskap
2027
Avseende "Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar" är det som är intressant för oss att veta vilken grund försäkringsbolagen har för villkoret att hel- och halvförsäkring upphör att gälla när fordonet varit utanför Sverige mer än 182 dagar.
Om det inte finns relevanta skäl för ett sådant villkor så vill vi påverka dom att ta bort detta villkor.

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Avseende "Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar" är det som är intressant för oss att veta vilken grund försäkringsbolagen har för villkoret att hel- och halvförsäkring upphör att gälla när fordonet varit utanför Sverige mer än 182 dagar.
Om det inte finns relevanta skäl för ett sådant villkor så vill vi påverka dom att ta bort detta villkor.
Kan ju knappast vara några relevanta skäl, finns ju några som inte har en sån begränsning. Särskilt Varsam som ju erbjuder sin försäkring till medlemmar i Husbilsklubben. Folksam som ju också gör det har ingen begränsning.

svnisse

HBK sekreterare
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4465
Medlemskap
2027
Kan ju knappast vara några relevanta skäl, finns ju några som inte har en sån begränsning. Särskilt Varsam som ju erbjuder sin försäkring till medlemmar i Husbilsklubben. Folksam som ju också gör det har ingen begränsning.
Varsam hade den begränsningen senast jag kollade.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Efter kontakt med Folksam idag så står jag för vad jag skrivit.
Vid resa i Europa, utanför Sverige, har man ingen 185 dagars begränsning för tiden på husbilsförsäkringen, i Folksam.
(Gäller inte reseförsäkringen i denna frågan.)

Mvh. Krister Jeppsson.
Även jag har kollat med Folksam idag och det är ok med bilen utomlands längre än halvåret så länge den inte för körförbud pga missad besiktning t ex och man får inte ställa av den.
Ställde samma fråga till Varsam men där var det 182 dagar beroende på någon EU-förordning som de inte visste vad den hette eller var man hittar den

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025

Tillfällig flytt (utan att ändra stadigvarande bosättning)​

Om du tillfälligt flyttar till ett annat EU-land utan att ändra din stadigvarande bosättning behöver du inte registrera din bil eller betala någon fordonsskatt där. Bilen kan fortsätta att vara registrerad i ditt hemland.

Din stadigvarande bosättning är den plats där du vanligtvis bor, arbetar eller har familj (i minst 185 dagar per kalenderår).

Om du inte arbetar anses din stadigvarande bosättning vara den plats som du har personlig anknytning och starka band till.

Om du arbetar på en plats men har personlig anknytning till ett annat EU-land anses du vanligtvis ha din stadigvarande bosättning i det EU-land där du har personliga band, under förutsättning att du återvänder dit regelbundet.

Om du stoppas av polisen i det land där du vistas tillfälligt måste du kunna visa att du inte bor där permanent. Det kan ibland vara svårt. Du bör alltid ha med dig registreringsbevis, ägarbevis och bevis på bosättning i bilen (i allmänhet ett id-kort eller en handling som visar att du är folkbokförd i ett annat EU-land).

Om definitionen stadigvarande bostad är som ovan och bilen enligt måste omregistreras då är det inte alldeles lätt för svensk försäkringsbolag att fortsätta att försäkra. Sen kan jag inte förklara hur man hanterar kringresande husbil, men jag fattar varför vissa sätter gränsen.

Toppen