• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej vi har folksam och jag vet att alla bolag höjer varje år osv så det håller man ju koll på ? i år fick vi en höjning av premien på drygt en femtiolapp och det tycker vi är överkomligt så behåller folksam ytterligare 1 år som hem och hb försäkring ! vi bor i bilen långa tider men då vi är på rull mycket bryr vi oss inte om att ställa av o på !
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej och tack för alla svar, att jag vill ställa av bilen så ofta som möjligt är att den är en bonus malus bil med en skatt på ca 28.000kr/år dom första tre åren, det är en 2020 så det är två år kvar innan det blir normal skatt hoppas jag, så vi har bestämt oss för CC försäkring super husbil tror jag den heter..
MVH
Anders P
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När tog folksam bort detta (mörk text)
Folksam har inte tagit bort detta,men man rekommenderar inte att bo bilen avställd för vissa delar av försäkringen är sämre.
Nu är Folksam väsentligt dyrare för min del än CC så det blir inget byte.
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Watercircles/cc har möjligen billigare premie men om man råkar ut för en skada är de inte det lättaste bolaget att ha att göra med,för min del blir det inte detta bolag igen
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När tog folksam bort detta (mörk text)
Det var jag som uttryckte mig slarvigt, det är vissa begränsningar och man avråder därför att man ställer av när man samtidigt bor i bilen.
Folksam info:
”Folksam vill trots ovanstående nyhet avråda Husbilsklubbens medlemmar från att ställa av sin husbil när man bor i den på semestern. Skälet är att avställningsförsäkringens skydd inte är lika omfattande som en halv- eller helförsäkring. Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada.

Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.

Övriga försäkringsförmåner
Du som är medlem i Husbilsklubben.se får 10 procent rabatt på din husbilsförsäkring! Har du både husbils- och hemförsäkringen i Folksam får du dessutom ett utökat reseskydd från 45 dagar till 185 dagar när du reser med husbilen.”


Den stora försämringen som genomfördes för några år sedan och som fick oss att byta bolag, var att om vi ställde av bilen så tappade vi den unika förmånen som HBK’s avtal med Folksam gav oss medlemmar, den utökade till 185 dagars reseförsäkring.

Tommy
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det var jag som uttryckte mig slarvigt, det är vissa begränsningar och man avråder därför att man ställer av när man samtidigt bor i bilen.
Folksam info:
”Folksam vill trots ovanstående nyhet avråda Husbilsklubbens medlemmar från att ställa av sin husbil när man bor i den på semestern. Skälet är att avställningsförsäkringens skydd inte är lika omfattande som en halv- eller helförsäkring. Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada.

Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.

Övriga försäkringsförmåner
Du som är medlem i Husbilsklubben.se får 10 procent rabatt på din husbilsförsäkring! Har du både husbils- och hemförsäkringen i Folksam får du dessutom ett utökat reseskydd från 45 dagar till 185 dagar när du reser med husbilen.”


Den stora försämringen som genomfördes för några år sedan och som fick oss att byta bolag, var att om vi ställde av bilen så tappade vi den unika förmånen som HBK’s avtal med Folksam gav oss medlemmar, den utökade till 185 dagars reseförsäkring.

Tommy
Vad Folksams info egentligen betyder framgår inte,men att man inte kör med avställd bil vet nog dom flesta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Söker man en försäkring oavsett vilken så tycker jag att man själv måste sätta sig in i vad som gäller eller vad som inte gäller. Det är alltid lätt att vara efterklok när man själv inser att man har lyssnat mer på andra...
Jag säger detta av egen erfarenhet, under många år stod min hb mesta tiden stilla och jag bodde då 365 dagar om året i hb. Jag hade läst här på hbk att vi som har hb försäkrad hos folksam inte får ställa av den utomlands och samtidigt bo i den...
Så jag betalade under flera år full skatt och full försäkring... Tills jag en dag läste avtalet om vad som egentligen som gäller.
Jag kan inte anklaga någon annan, bara mig själv att jag var så djävla dum att jag blint trodde på vad andra medlemmar skrev här på forumet.... Tolka det mesta som en vägledning och ta se reda på exakt vad som gäller i just din situation när det gäller dina försäkringar

Sen tycker jag att det borde vara förbjudet för ett försäkringsbolag att avråda någon... . Då ett försäkringsbolag sätter alltid sitt eget bästa i första rummet.... Många försäkringsbolag vet att konsumenten ofta inte orkar/vill eller vad det nu beror på sätta sig fullt in i sin försäkring.... En del gör det men ofta efter en skada.... Och då kan du få ångra din slapphet....

Jag har haft några små skadeärende med folksam.... Det slutade med att jag fick anmäla folksam till finansinspektionen för att få den ersättning som utlovades i avtalet...

En vän till mig som också bor i sin hb 365 dagar om året, han har folksams hb försäkring.
En dag fick han en stroke och hamnade på sjukhuset, hb stod då tom under tiden han var på sjukhuset. Tyvärr bröt någon sig in i hans hb och skadade två fönster... Tyvärr fick han komplikationer av operationen och lång flera månader. På sjukhuset.... När han väl kom till baka till sin hb upptäckte han inbrottet, men hans ork efter stroke och tiden på sjukhuset gjorde att han inte orkade anmäla inbrottet varken till polisen eller folksams. . .. en längre tid efter inbrottet pratade vi om skadorna (som fortfarande inte var lagad)...Och inte anmälda
Jag rekommenderar honom att anmäla händelsen till folksam.... Svaret han fick av folksams var att det hade gått för lång tid sedan han upptäckte skadan till han anmälde den... Alltså ingen hjälp från folksam ... Nu är det faktiskt så att som försäkringstagare har du 10år på dig att anmäla en skada, Folksam följde inte här konsumentens rättigheter när de nekar honom att anmäla skadan.....
Jag frågade honom om jag skulle hjälpa honom mot Folksam.. . Men han sa jag orkar inte Peter..... Och det får jag respektera
Däremot har jag lagat det ena fönster och vi beställde ett nytt till det som jag inte kunde laga..

Så för din egen skull sätt dig alltid in i vad just du behöver....
Och lita aldrig på vad som skrivs här på hbk om inte det finns länk evidens eller liknande.. .. Eller på ett försäkringbolag
Lycka till...
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Jag blev påkörd rejält den 10 juli 2020,watercircles/ cc ville inte göra en värdering på bilen utan säger att skall repareras för 650 tkr och att det understiger bilens värde och då skall den repareras och inte lösas in.
bilen är en Eura mobil PT 730 EB 2018 som har gått ca 1000 mil.
bilen står fortfarande på verkstad och varken watercircles/cc eller verkstaden kan säga när bilen blir klar.
jag har inte kunnat använda bilen på snart ett år och bilen tappar i värde.
den enda ersättningen från watercircles/cc är 25kr/dag
därför blir det inte watercircles/cc någon mer gång
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag blev påkörd rejält den 10 juli 2020,watercircles/ cc ville inte göra en värdering på bilen utan säger att skall repareras för 650 tkr och att det understiger bilens värde och då skall den repareras och inte lösas in.
bilen är en Eura mobil PT 730 EB 2018 som har gått ca 1000 mil.
bilen står fortfarande på verkstad och varken watercircles/cc eller verkstaden kan säga när bilen blir klar.
jag har inte kunnat använda bilen på snart ett år och bilen tappar i värde.
den enda ersättningen från watercircles/cc är 25kr/dag
därför blir det inte watercircles/cc någon mer gång
Står hb så länge så bör du också ha rätt till ersättning il under tiden din är på verkstad.
Sen finns det ett krav... Att ett försäkringsbolag skall se till att skadan bla. blir lagad utan dröjsmål...
Lycka till och glöm inte att lusläsa ditt försäringsavtal avtal angående skade biten och ersättningsskyldigheten från ditt försäkringsbolag :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det blev fel i texten.... Där stå il.... Men det skall ju vara bil... Men det förstod du nog

Varför går det inte längre att ändra i texten vi skriver i tråden.... Knappen ändra finns inte längre... Varför?
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Du ska inte ha årsförsäkring ,utan en försäkring som går över till garageförsäkring när du ställer av bilen,jag har CaravanClub som använder Watercirkel som försäkringsbolag.
Men mycke problem om de händer något jag var me om en viltolycka ojjj fy ej husbil 6 mån o inte en krona för stillastående av den nej läs de finstilta oj ej bra ja vill ha hjälp om de händer något av mitt bolag där får du hitta verkstan ingen hjälp fy ska byta skit om de händer dej något 2500kr dyrare än Folksam mvh viltolyckan
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Watercircles/cc har möjligen billigare premie men om man råkar ut för en skada är de inte det lättaste bolaget att ha att göra med,för min del blir det inte detta bolag igen
Samma här skit bolag skadereglerare man får ficksa allt skälv o 6mån utan bil o inte en krona för stillastående o jag bor i bilen min kostnad ökade me 37000 kr skit bolag
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Samma här skit bolag skadereglerare man får ficksa allt skälv o 6mån utan bil o inte en krona för stillastående o jag bor i bilen min kostnad ökade me 37000 kr skit bolag
Viltolycka o premien höjdes 2900 kr byter nu caravana nej tack om olyckan e framme stackas dej
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Står hb så länge så bör du också ha rätt till ersättning il under tiden din är på verkstad.
Sen finns det ett krav... Att ett försäkringsbolag skall se till att skadan bla. blir lagad utan dröjsmål...
Lycka till och glöm inte att lusläsa ditt försäringsavtal avtal angående skade biten och ersättningsskyldigheten från ditt försäkringsbolag :bye:
Caravana skiter i o när den blir lagad ej stillaståend i deras av tal 6 mån inte en krona o ja bor i bilen under tiden bor ja på vandrarhem jag får betala allt ... om olyckan e framme vill ja ha hjälp du ska inte ringa o störa oss sa han hade ringt en gång innan ??? Skicka snabb frakt då får du stå för allt ingen bryr säg caravana stackas er mvh viltolycka
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag hade Kabria på förra Kaben som var överlägset förmånligaste då jmfrt med det som erbjöds via klubbar etc. Skaderegleringarna hanterades direkt utan krångel. För vår Nordic ringde jag runt och bad om offerter. Det visade sig igen att Kabria var överlägset förmånligast så det blev det igen. Det skiljde nästan 5000kr/år mot det som erbjöds via CC och If (inkl. villa-/hemförsäkringsrabatter). Vi har ingen avsikt att åka utanför Norden (finns tilläggsförsäkring att köpa) detta år och avsaknad av "avställningsförsäkring" kan jag leva med. Det är väl de som flera ser som "minus" med Kabriaförsäkringen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man vill byta bolag måste det ske på årsförfallodagen av försäkringen, eller om bilen är avställd kan man byta innan påställning?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Byte av försäkringsbolag på förfallodagen enbart. Försäkringen gäller helår oberoende ifall bilen är avställd eller inte. Jag kunde inte se dessa eventuella "avvikelser" som något jag skulle betala 5000kr extra för att ha i min försäkring.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Byte av försäkringsbolag på förfallodagen enbart. Försäkringen gäller helår oberoende ifall bilen är avställd eller inte. Jag kunde inte se dessa eventuella "avvikelser" som något jag skulle betala 5000kr extra för att ha i min försäkring.
Tack kollat Kabria, dom ger exakt samma premie som CC på min bil.
 
Toppen