• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Årsaken til at jeg valgte Kabria, det var et "jettebra" navn på bolaget!
"Kostnaden" kommer jo bare en gang i året!
På generelt grunnlag, forundrer det meg at man har HB til en-to-tre mill i innkjöp, så sutrer man over "peanuts".
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
När du ställer av ett fordon hos transportstyrelsen så meddelas försäkringsbolaget per automatik, och försäkringen övergår till att vara en avställningsförsäkring alltså utan trafikmoment.
Det kan ju givetvis finnas bolag som inte gör på detta sätt men de bolag som jag använder mig av LF, If och Ica sköter i alla fall detta per automatik.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har bilen försäkrad i Länsförsäkringar och skickade följande fråga:

Har vår husbil försäkrad hos er
Vi har en bilskatt på mer än 13 000 kr per år och bilar som registreras från i år får upp till 30 000 kr per år
Finansministern har flaggat för att man skall möjliggöra att endast betala skatt de dagar husbilen rullar på Vägar
Detta innebär att det finns behov av olika försäkringar
1. Den eller de dagar bilen tullar på vägar
2. Den eller de dagar bilen är avställd och står still på en camping i Sverige eller utomlands och man bor och använder husbilen
3. Den eller de dagar bilen är avställd och står uppställd och används inte
Detta är ett behov som kommer framöver och vore intressant att veta hur ni ställer er här
/ Thomas Nyhlén


Fick följande svar:

Hej Thomas,
Tack för ditt meddelande.

Det är helt fritt att välja att ställa av och på bilen som man vill via transportstyrelsen och vi följer såklart och ändrar din försäkring varje gång du gör detta mellan avställningsförsäkring och helförsäkring. Det kan såklart bli en viss fördröjning på autogirot och ett par återbetalningar eller överinbetalningar i samband med att man ställer av och på dem ofta, men detta regleras alltid nästkommande månad. Det enda krav vi har vid när bilen är avställd är att den ej skall vara i trafik. Men du får såklart stå uppställd där du önskar och bruka den för de andra ändamål som att bo där.

Men i övrigt så är den information kort och gått att när husbilen är i trafik så skall den ha en trafikförsäkring eller mer och när den är avställd så kan man ha en avställningsförsäkring på den.

Hoppas detta var ett så tydligt svar som jag kunde ge dig på denna frågan. Så får vi se hur det blir senare om detta blir mer aktuellt.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning

Pontus Svärd
Försäkringsrådgivare Privat
Länsförsäkringar Skåne
 

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2024
Hej Thomas,

Vi har också vår husbil försäkrad hos LF och betalar också mer än 13 000 kr i bilskatt.så detta var klart intressant.

Det enda krav vi har vid när bilen är avställd är att den ej skall vara i trafik. Men du får såklart stå uppställd där du önskar och bruka den för de andra ändamål som att bo där.
Detta svar från Försäkringsrådgivaren är ju solklart men gäller alla andra försäkringar, ex vagskadeförsäkring?
Jag veckobor i husbilen och ser detta som mycket intressant.

MVH
Sven-Åke
 

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2024
Hej igen,

Nu har jag varit i kontakt med LF i Jönköping och först fick jag blankt nej. Avställd bil hos Transportstyrelsen är lika med avställningsförsäkring hos LF.
Men vi kom fram till en lösning, när jag nu ställer av husbilen hos Transportstyrelsen ringer jag LF Jönköping och behåller min helförsäkring eftersom jag bor i bilen. Jag behåller med andra ord, trafik (ca 120 kr/mån), kasko och VSG. Därmed slipper jag betala skatten till Transportstyrelsen som är ca 1200kr/månad.
Tillmötesgående av försäkringsbolaget tycker jag. Nu kan jag bo lugnt i vetskapen att bilen är bra försäkrad för de skador som kan uppkomma på en stillastående husbil.

//Sven-Åke
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej igen,

Nu har jag varit i kontakt med LF i Jönköping och först fick jag blankt nej. Avställd bil hos Transportstyrelsen är lika med avställningsförsäkring hos LF.
Men vi kom fram till en lösning, när jag nu ställer av husbilen hos Transportstyrelsen ringer jag LF Jönköping och behåller min helförsäkring eftersom jag bor i bilen. Jag behåller med andra ord, trafik (ca 120 kr/mån), kasko och VSG. Därmed slipper jag betala skatten till Transportstyrelsen som är ca 1200kr/månad.
Tillmötesgående av försäkringsbolaget tycker jag. Nu kan jag bo lugnt i vetskapen att bilen är bra försäkrad för de skador som kan uppkomma på en stillastående husbil.

//Sven-Åke
Varför kan du inte bara ha avställningsförsäkring? Åtminstone i CC är det bara trafikförsäkringen som försvinner då och kör man inte behöver man ju inte den.
 

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2024
Helt rätt men jag hade inte tänkt byta bolag men det är ju en klar fördel att bara trafikförsäkringsdelen som försvinner hos CC. Hoppas LF kan införa det med så sparar men ju en liten slant till ;)
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag tror det är som Livibil säger, det är trafikdelen och glas som tas bort vid avställning inom Sverige, jag har IF, har inte kollat vad som gäller utomlands
 

Kenth B

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
22762
Medlemskap
2025
Om 35% på ett rutbyte som kostar 10 000 - 60 000 kr är peanuts jämfört med fast självrisk på 1500 kr, ja där går våra åsikter isär.
[/QUOTE
Om 35% på ett rutbyte som kostar 10 000 - 60 000 kr är peanuts jämfört med fast självrisk på 1500 kr, ja där går våra åsikter isär.
Hej, var hos Kabeförsäljaren i dag, frågade om självrisken på glas.På Kabrias försäkring gäller 35% MEN min 1000:- och max 7500:-.Med vänlig hälsning, Kent.
 

Bilagor

  • 76819935-2FA4-44F8-97CF-7DB327904D3A.png
    76819935-2FA4-44F8-97CF-7DB327904D3A.png
    188,9 KB · Visningar: 14

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Ringde Kabria nu på morgonen. Och de har en nordisk försäkring som är ca 1500kr lägre än Lf. Om jag vill åka utanför Norden kan jag göra ett tillägg. Sedan finns det ingen garageförsäkring vilket jag tycker är en nackdel. För min det blir det fortsatt Lf
LENNART
 
Toppen