• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

E

Ekisse

Guest
hej, jag har blivit dj-igt förbannad på mitt försbolag och kommer nu att byta. Ngn rekommendation på ett bolag som har en bra HB försäkring? Har naturligtvis kollat runt, men skulle va kul o få lite info om vilket bolag ni rekommenderar och varför. Trevlig helg alla:))
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Gå med i Motormännen M. Deras försäkring är lika omfattande som iF,caravan club m fl,
Vi betalar 4800:- helår för helförsäkring. Helintegrerad årsmodell 2016 o värde 650 000:-
På köpet får man en omfattande service på allt som hör till husbileriet samt en bra motortidning,
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Ekisse!
Satt för någon timme sedan på biblioteket och tittade i ett ex av tidningen
Husbil o Husvagn, från årets första hälft (tror jag).
De hade en mkt bra jämförande översikt på olika bolags "erbjudanden ".
Vill minnas att LF & CC tilltalade mina nuvarande o och kommande behov mest.
På måndag kan jag gå dit igen o kolla exakt vilket nr det var.
Vill du att jag gör den kollen? Och sedan återkommer på detta forum?
Mvh Raasken :)
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är nog väldigt skiftande man får se till behov och hur man reser och var o hur länge osv så får man nog jämföra sen kan man ju ha andra försäkringar i samma bolag och därigenom få lite ytterligare rabatt ! varför så missnöjd med nuvarande ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Gå med i Motormännen M. Deras försäkring är lika omfattande som iF,caravan club m fl,
Vi betalar 4800:- helår för helförsäkring. Helintegrerad årsmodell 2016 o värde 650 000:-
På köpet får man en omfattande service på allt som hör till husbileriet samt en bra motortidning,
De försäkrar bara bilar upp till 4.500 kg och verkar inte ha någon avställningsförsäkring.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag är gammal försäkrinasman och har bytt från folksam via ett år i länet till dina.
Pris Folksam 8900kr Länet 6250kr Dina 4200kr.
Jag behöver inte den långa reseförsäkringen via husbilsklubben idag.
Enda skildnaen är glassjälvrisken dina 35%, och 400kr för assistans.
Jag köpte den på assistansbolaget för halva priset.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
De försäkrar bara bilar upp till 4.500 kg och verkar inte ha någon avställningsförsäkring.
Jag vet många som betalar 10.000kr om året för att dom inte får bo i avställd bil utomlands! Då är M:s helårsförsäkring ett bra alternativ , att alltid vara fullt försäkrad för 5000kr plus att man får tillbaks på skatten för att bilen är avställd.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Vi pratar olika behov. Om man inte tillbringar vintern i spanien eller andra länder så kanske vi tittar på olika behov.
Jag har under all mina år i försäkringsbranchen sagt till mina kunder att läsa vilkor.
Om det händer något så moste man veta vad som händer.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag vet många som betalar 10.000kr om året för att dom inte får bo i avställd bil utomlands! Då är M:s helårsförsäkring ett bra alternativ , att alltid vara fullt försäkrad för 5000kr plus att man får tillbaks på skatten för att bilen är avställd.
Jag betalar 58kr/mån till CC under de 5-6 månader min husbil står stilla i Spanien. Då är den fullt försäkrad utom trafikförsäkring och jag har reseförsäkring 90 dagar plus 90 nya dagar efter att ha varit hemma en sväng över jul.
Givetvis måste man välja försäkring efter behov men de flesta ställer ju någon gång av bilen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag betalar 58kr/mån till CC under de 5-6 månader min husbil står stilla i Spanien. Då är den fullt försäkrad utom trafikförsäkring och jag har reseförsäkring 90 dagar plus 90 nya dagar efter att ha varit hemma en sväng över jul.
Givetvis måste man välja försäkring efter behov men de flesta ställer ju någon gång av bilen.
Jag ville bara upplysa om att en helårsförsäkring behöver inte vara någon nackdel så länge premien är låg, du ställer ju ändå av och får tillbaka på skatten.
 
S

Sören-6830

Guest
Betalar 7800:- för helförsäkring hos Folksam (4,5 t, värde 900´). Kan förmodligen hitta något billigare bolag, men sammanvägt med försäkringen för pb, där Folksam är lägst i pris (stort prisspann mellan olika bolag, Audi A8) samt villa/hemförsäkringen där Folksam också är konkurrenskraftiga överväger jag inte att byta.
Men det viktigaste för mig är att Folksam varit mycket tillmötesgående i samband med ett par skador på vår villa (ny dyr elektronik för värmesystemet (44´) samt spänningsskada på ett fönster varav den senare reglerades direkt efter ett telefonsamtal.
Har hittills känts tryggt med Folksam, om det skulle kosta något mer tycker jag det får vara värt det.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Skatten har inget med detta att göra,det gäller försäkring ,jag valde Caravanclub.
Eftersom helårsförsäkring ( ingen avställningsförsäkring) kom upp i den här tråden så tror många att man inte kan ställa av! Därför är det viktigt att påpeka att avställning görs som vanligt och man får tillbaka på skatten!
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Eftersom helårsförsäkring ( ingen avställningsförsäkring) kom upp i den här tråden så tror många att man inte kan ställa av! Därför är det viktigt att påpeka att avställning görs som vanligt och man får tillbaka på skatten!
Fattar inte vad du menar, när du ställer av så går ju försäkring per automatik över till att bara vara avställningsförsäkring
 
Toppen