• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Försäkring - reparation med begagnade delar

Frank Miltenburg

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
37800
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Adria Matrix 670 SL och körde på en sten och fick skada i bl.a. kompressor.
Har anmält hos försäkring (Folksam) och de kräver att verkstaden utför reparationen med begagnade delar.
Alltså man måste letar efter en begagnad kompressor som inte har mer km än min. Det låter lite konstigt till mig.
Är det någon som vet om detta är vanligt eller normalt?
Mvh Frank
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Jag har en Adria Matrix 670 SL och körde på en sten och fick skada i bl.a. kompressor.
Har anmält hos försäkring (Folksam) och de kräver att verkstaden utför reparationen med begagnade delar.
Alltså man måste letar efter en begagnad kompressor som inte har mer km än min. Det låter lite konstigt till mig.
Är det någon som vet om detta är vanligt eller normalt?
Mvh Frank
Börjar bli och mer vanligt hos alla bolag
 

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
Jag har jobbat med försäkringsskador på personbilar sedan 2003.
Försäkringbolaget kräver nästan alltid att det söks beg delar. De ska då vara likvärdiga eller bättre än bilens original.
Alltså inte äldre eller längre miltal.
Det är både en fråga om pris men även mer och mer miljö.

Undantag är förbrukningsvara/slitagedelar.

Detta gäller både vid kollision och maskinskador för bilar utanför vagnskadegarantin.
 
Toppen