• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring - känner mig vilsen!

F

F.d. 50074

Guest
Vi ska snart hämta vår Burstner Nexxo -12, och måste fixa försäkring. Men jag känner mig helt vilsen i denna djungel! Vi har fått allra bäst pris hos Swedbank (Tre kronor) och Motormännen. Men född skeptiker som jag är, tänker jag att det måste vara sämre försäkringar när de ligger 100-200 kr billigare per månad, än övriga försäkringsbolag.
Jag är usel på att läsa villkor, och undrar om nån har bra koll? Är det något som jag missar i dessa billigare försäkringar, som inte finns med och som jag bör tänka på, jämfört med de mer välkända som Trygg hansa, Länsförsäkringar, Folksam osv?
Hoppas hoppas ni kan hjälpa mig!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vad har du fått för pris, min ligger på 443 kr i månaden hos LF HB MC Louis 2017
 
Senast ändrad:

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Jag har inte heller kollat villkoren särskilt noga men tydligen gjort en sämre deal än Lasseboy. Jag betalar 6285 kr/år (524 kr/mån) hos lf. I och för sig en Bürstner från 2018 men det låter ganska likt den Lasseboy har.
 
F

F.d. 50074

Guest
605 hos Swedbank. Ska kolla exakta priset hos motormännen, återkommer!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag har alla min försäkringar hos LF och får då samlings rabatt på 250 kr per år på husbilen så 460 kr skulle det kosta annars!
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
530 kr pr månad vid caravan club med superhusbil försäkringen, 700 kr pr månad vid folksam med samlingsrabatt annars 874kr pr månad
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Enligt min mening så se upp med Folksam. De styr med järnhand vart Du ska lämna bilen vid reparation av försäkringsskada. Du ska ombesörja all kontakt med verkstad, kanske åka flera mil m.m. Trots att Du äger bilen så får Du inte lämna den till den verkstad Du bedömer som bäst. Detta gäller även seriösa verkstäder. Hälsningar Göran Hellman
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det stämmer inte alls!
Jag har fått lämnat till den verkstad jag tyckt varit bäst varje gång utan invändning från Folksam.
Ringt Folksam fått skadenummer direkt lämnat bilen till verkstan dom har fotat skadan och fått ok varje gång.
Huvudsaken för Folksam är att verkstaden är godkända av Folksam så kolla det först.
/Pelle
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Har nyligen bytt till motormännen, helårspremie helår max 1500 mil. 3336 kr Möjligtvis höga självrisker. 3000.-- för glas, brand, stöld, räddning och maskinskada. Maskinskada gäller åtta år eller 12 000 mil, Vagnskadeförsäkringen har en självrisk på 5 000 kr, Priset är reducerat med en helkundsrabatt
 
F

F.d. 50074

Guest
Kjelka, Har du sett några speciella fördelar med Motormännen? Eller något som kan tänkas brista hos dem? Fy farao, vad förvirrad jag känner mig. Är rädd på att gå på detta med billig försäkring, och sedan få ett elände om nåt händer...
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Kjelka, Har du sett några speciella fördelar med Motormännen? Eller något som kan tänkas brista hos dem? Fy farao, vad förvirrad jag känner mig. Är rädd på att gå på detta med billig försäkring, och sedan få ett elände om nåt händer...
Trots att jag har läst villkoren noga så är jag nog ika förvirrad som du. Jag räknar med att motormännen skall var en seriös aktör.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Det stämmer inte alls!
Jag har fått lämnat till den verkstad jag tyckt varit bäst varje gång utan invändning från Folksam.
Ringt Folksam fått skadenummer direkt lämnat bilen till verkstan dom har fotat skadan och fått ok varje gång.
Huvudsaken för Folksam är att verkstaden är godkända av Folksam så kolla det först.
/Pelle
 
S

Sören-6830

Guest
Trots att jag har läst villkoren noga så är jag nog ika förvirrad som du. Jag räknar med att motormännen skall var en seriös aktör.

Det är inte Motormännen själva som försäkrar. Jag har gått via dem med personbilen och då är det Gjensidige som försäkrar. Husbilar över 1 milj har inte gått att försäkra där tidigare, har dålig koll på hur det är nu.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Ledsen om jag gör Dig besviken Pelle, men Konkurrensverket tittar på Folksams agerande vid skador och deras styrning. Det är bara att gratulera Dig då Du fått skadenummer utan besvär. Dessutom gör Folksam skillnad på sina kunder, en del får och en del får inte igenom sina önskningar beträffande verkstäder. Detta stämmer, då jag jobbar med skador åt försäkringsbolagen. Min önskan vore att HBK försöker få ett avtal med CaravanClubs försäkringar. Hälsningar Göran Hellman.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Dom är ok för vår del, men dom höjer avgiften hela tiden så man funderar hur andra kan ha så låga kostnader, fick nytt nu och dom har höjt till över 12000kr/år - rabatterna på 2500kr ca.
Är för dålig att kolla andra bolag och vad dom har i sina försäkringar.
Din idé med HBK vore kanonbra för min del.
/Pelle
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Beror ju mycket på hur du använder husbilen, bara i Sverige eller utomlands och i så fall hur länge?
För vår del föll Motormännen på att avställningsförsäkringen bara gäller i Sverige.
Birgitta
 
F

F.d. 50074

Guest
Birglas, du mener alltså att du bara få ha den försäkrad när den avställd i Sverige? inte utomlands?
 
Toppen