• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring hos Länsförsäkringar

G

Göran T625

Guest
I LF´s villkor står det :

En extra självrisk på 10 000 kronor vid vagnskada om det var en annan förare än försäkringstagaren som framförde husbilen. Gäller inte om den andra föraren är folkbokförd på samma adress som ägaren.

Eftersom min särbo gärna kör husbilen så kan det ju bli dyrt vid en eventuell skada söker jag alternativ. Är det någon som har erfarenhet?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
I LF´s villkor står det :

En extra självrisk på 10 000 kronor vid vagnskada om det var en annan förare än försäkringstagaren som framförde husbilen. Gäller inte om den andra föraren är folkbokförd på samma adress som ägaren.

Eftersom min särbo gärna kör husbilen så kan det ju bli dyrt vid en eventuell skada söker jag alternativ. Är det någon som har erfarenhet?
Jag är i samma situation. Jag flyttade alla mina försäkringar till CaravanClub som även gav bättre villkor i övrigt utifrån mina önskemål.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Hmm

Tittade på mitt försäkringsbrev i LF Östgöta och där står det inget förbehåll utan självrisken är 1 000kr vid trafik och 5 000 vid vagnskada
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Försäkringsvillkor är färskvara tror att de tillämpar följa John.
Hade varit bättre att typ betala lite extra för att få en extra förare. En särbo är troligen mer kvalificerad att sköta en husbil än många andra som ” lånar ”.

Bra att vi kunder inte behöver betala för ” uthyrnings / utlånings skador.
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Men, varför talar ( skriver ) Du inte ut vilka/vilket bolag som inte har de villkoren. Om det finns bolag som är bättre än andra i det fallet så är det det bolaget som Husbilsklubbens medlemmar ska ha.
Vi ska ju hålla ihop och hjälpa varandra det är ju klubbens ledstjärna.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Men, varför talar ( skriver ) Du inte ut vilka/vilket bolag som inte har de villkoren. Om det finns bolag som är bättre än andra i det fallet så är det det bolaget som Husbilsklubbens medlemmar ska ha.
Vi ska ju hålla ihop och hjälpa varandra det är ju klubbens ledstjärna.
Jag tvivlar på att något försäkringsbolag godkänner uthyrning av husbilen på en privat försäkring. Sen är det nog bara LF som inte låter ens särbo köra husbilen utan hutlöst högre självrisk.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Hej
Som gammal anställd i av våra stora försäkringsbolag i Sverige vill jag kommentera lite.
Eftersom det finns olika villkor så ska man läsa detta innan man köper en försäkring.
Försäkringsbolagen kalkylerar med risker om försäkringarna.
Om man har som Länsförsäkringar om att man ska vara folkbokförd på samma adress så är det med i deras riskbedömning om premien för husbilar.
Det är viktigt att läsa förköpsinformationen och villkoren innan man köper försäkring.
Jag rekonomerade alltid mina kunder att skriva ner sina frågor och anteckna det man ville veta för att inte hamna i en sitivation som att man trodde att det var så.
Me all har väl inte jobbat i27 år inom försäkringsbranschen.
Detta är mitt enda inlägg i detta ämnen.
Mitt råd läs på innan ni köper försäkringar.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har precis varit i kontakt med Länsförsäkringar i Norrköping. Förhöjd självrisk gäller inte för de personer som är mantalsskrivna på samma adress som försäkringstagaren.
Lennart
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Har precis varit i kontakt med Länsförsäkringar i Norrköping. Förhöjd självrisk gäller inte för de personer som är mantalsskrivna på samma adress som försäkringstagaren.
Lennart
Det var ju precis vad TS skrev när han startade tråden. Sen är vi många som är särbos eller som vi säger ”gladbos” och då gäller det att undvika LF
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Har nu haft en dialog med LF Östgöta och som sägs här så får man gå till villkorsbilagan och leta upp vilkor på sidan 14

726 Självrisker Försäkringen gäller med en extra självrisk på 10.000 kronor vid vagnskada om det var en annan förare än du som framförde husbilen. Gäller inte om den andra föraren är registrerad på samma folkbokföringsadress som du. Anställd hos försäkringstagaren likställs med förare som är folkbokförd på samma adress.

JAg har framfört att på villkorssidan när man teckanr försäkring och på mitt försäkringsbrev står det väldigt tydlitgt

*Om föraren är yngre än 24 år och inte är den registrerade ägaren av fordonet tillkommer en självrisk på 1 000 kronor.

Men att självrisken är 10 ggr högre om jag lånar ut till min dotter står inte !

Jag föreslog att man skulle kunna få enskilda personer godkända att köra så som när man hyr en bil men det händer väl inget med det förslaget.

Rekommenderar dock alla som har LF att ta upp diskussionen och klaga på detta villkor så kanske det händer något.

Synd för LF är väldigt bra i övrigt (dock kan man inte försäkra motorcykeln där med eras fantasipriser)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har nu haft en dialog med LF Östgöta och som sägs här så får man gå till villkorsbilagan och leta upp vilkor på sidan 14

726 Självrisker Försäkringen gäller med en extra självrisk på 10.000 kronor vid vagnskada om det var en annan förare än du som framförde husbilen. Gäller inte om den andra föraren är registrerad på samma folkbokföringsadress som du. Anställd hos försäkringstagaren likställs med förare som är folkbokförd på samma adress.

JAg har framfört att på villkorssidan när man teckanr försäkring och på mitt försäkringsbrev står det väldigt tydlitgt

*Om föraren är yngre än 24 år och inte är den registrerade ägaren av fordonet tillkommer en självrisk på 1 000 kronor.

Men att självrisken är 10 ggr högre om jag lånar ut till min dotter står inte !

Jag föreslog att man skulle kunna få enskilda personer godkända att köra så som när man hyr en bil men det händer väl inget med det förslaget.

Rekommenderar dock alla som har LF att ta upp diskussionen och klaga på detta villkor så kanske det händer något.

Synd för LF är väldigt bra i övrigt (dock kan man inte försäkra motorcykeln där med eras fantasipriser)

O.T
Jag har 3st mc i LF Bergslagen, 2 HD och en RE den dyraste 1400kr/år helförsäkring, tycker det är överkomligt.
 
Toppen