• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring av bil vid import

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
För ett drygt år sedan plockade. I hem vår bil från Tyskland. Vi tecknade en försäkring hos LF som gällde under hemresan. Minns jag rätt så kostade den ca 3000kr
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tecknade också hos LF. Eftersom den inte hade svenskt reg.nummer så tecknade vi på chassinumret. Om jag minns rätt så kostade det ca. 3000:- & försäkringen ändrades till en ordinarie försäkring när husbilen inregistrerats. Jag hade alltså ingen temporär importförsäkring. För själva hemresan ingick i köpet en 2-veckors tysk interimförsäkring utfärdad på dom tyska reg.skyltarna som utfärdades & jag fick vid ägarbytet.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Oki. Kan man inte köpa en helförsäkring direkt för helår?

Om samma regler gäller i dag som 2017 då vi importerade vår bil så är svaret "Nej, endast trafikförsäkring kan tecknas."

För att kunna teckna helförsäkring krävs svenskt registreringsnummer.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
LF har olika villkor i landet, Jag kunde bara försäkra upp till 500.000 kr, så jag var tvungen ta Folksam.
Finns en tråd där jag skrev i mars priser hos fler bolag!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Jag fick till svar av Folksam att jag kunde försäkra via chassinumret jag fick ett helår helförsäkring och assistanshjälp 12600kr. Dyrt eller inte men jag vet att jag kan åka tryggt. Vad betalar ni andra i försäkring?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Under importen 2017 betalade vi ca 3000kr för en månad (30 dagar). Men eftersom jag snabbt fixade svenska skyltar (inom 6 dagar) återstod 24 dagar. Dvs 2400kr när man räknar om till pengar, som vi kunde använda för den helförsäkringen vi tecknade.

Vi har en årspremie på ca 6500kr för helförsäkring.
 

mhuusko

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
27343
Medlemskap
2025
Importerade 7.5t i mars, tog import försäkring via caravanclub och kunde sedan konvertera den till vanlig försäkring. LF i Stockholm ville endast försäkra upp till 3.5t.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
LF är en samling av regionala suveräna föreningar som konstigt nog har olika regler & begränsningar. När jag förde in min husbil så var det inga problem med försäkringen hos LF Älvsborg trots att den vägde 4,5 ton.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag hade alltså ingen temporär importförsäkring. För själva hemresan ingick i köpet en 2-veckors tysk interimförsäkring utfärdad på dom tyska reg.skyltarna som utfärdades & jag fick vid ägarbytet.

Det finns ju en annan variant. Om införseln (import inom EU finns ej) sker från Tyskland så erbjuder registreringsmyndigheten en helförsäkring av bilen på det nya tyska reg.numret när bilen registreras på svensk ägare.

Det är värre än så, de har inte bara ett registreringsställe (Zulassungsstelle) i varje delstat utan massor, i varje större ort eller stad.
De säljer inga försäkringar utan är en typ kommunal myndighet. Försäkringar liksom skyltarna tillhandahålls o säljs av privata aktörer i direkt anslutning.

Jag är i färd med att importera plåtis nu i nära framtid (från Mecklenburg-Vorpommern, i norra Tyskland). Har läst både den här och tråden "Importförsäkring Länsförsäkringar" och börjar väl få en bild över vad som krävs. Men inte helt klart än...

Stämmer det att man kan köpa trafik-, halv- eller helförsäkring både på hemmaplan (via svenskt försäkringsbolag) innan man åker ner och nere på eller i anslutning till tillståndskontoret?
Gäller den svensktecknade försäkringen (trafik, halv eller hel) även nere i Tyskland på den tillfälliga plåten, innan man ens åkt in i Sverige?
Om jag tänker rätt på båda punkterna här så borde det ju vara billigare att teckna i förväg hemma, än att ta försäkring på plats? Kan det stämma?
 
Toppen