• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Förpump på en Fiat Ducato Hymer 87

RobinboySweden

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Karlstad
Hej.
Jag har en fråga.
På morfars husbil som är en Ducato från 87. undrar jag var finns färdpumpen placerad. Är det någon som kan hjälpa mig med den informationen? skulle vara super.
Vi har stora problem med starten efter en kortslutning i kabelhärvan i motorrummet.
Vi har bytt glödstiften 4st.
"Celenoidventilen" till diesel pumpen.
Nu är den super trög att kallstart och rycker och hostar väldigt. kanske Korona :)
Skulle vara tacksamt för svar.

mvh
Robin

Rubriken justerad. //Michael, HBK Web
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har en fråga.
På morfars husbil som är en Ducato från 87. undrar jag var finns färdpumpen placerad. Är det någon som kan hjälpa mig med den informationen? skulle vara super.
Vi har stora problem med starten efter en kortslutning i kabelhärvan i motorrummet.
Vi har bytt glödstiften 4st.
"Celenoidventilen" till diesel pumpen.
Nu är den super trög att kallstart och rycker och hostar väldigt. kanske Korona :)
Skulle vara tacksamt för svar.

mvh
Robin

Om du söker en matningspump för diesel från tanken, så är jag rätt säker på att det inte finns någon, utan dieselpumpen suger upp bränslet.
Om du har svårt att få igång bilen, byt slangarna mellan tank och pump, om slangarna är gamla och spröda suger den tjuvluft den vägen när du
försöker starta. När bilen sedan står parkerad kommer det in luft och bränslet rinner tillbaka ur pumpen och slangarna ner i tanken.
 

RobinboySweden

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Karlstad
Sorry skrev fel. Ska vara en "förpump" alltså innan huvudpumpen, brukar att vara inne i tanken. Jag undrar om denna modellen har en sådan. Och vad heter det i så fall. Jag ställer frågorna men det är inte jag som gör felsökningen. så duktig är jag inte alls.
Alltså en pump innan huvudpumpen. Frågan är om den om det finns är det som krånglar. och gör att det inte startar som det ska och hostar en massa grå rök först. Andra och tredje starten går fint. Grejen är stänger man av och provar igen efter en timma bara så är det likadant.
Hostig när den startar vid tredje eller fjärde försöket.
vet inte om det förstås :)
tack alla.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Finns ingen förpump.
Det finns en manuel pump uppepå filtret för att lufta systemet.
Tror du får omvärdera detta med bränslepump. Se bilder från Fiats verkstadshandbok 1989-1994 så ser du den mekaniska pumpen
 

Bilagor

  • 371A4870-ADA8-4EE0-863C-AA4EEF1F67C4.jpeg
    371A4870-ADA8-4EE0-863C-AA4EEF1F67C4.jpeg
    783,3 KB · Visningar: 44
  • 2BDD148E-CEBC-4640-B96B-0621661865AB.jpeg
    2BDD148E-CEBC-4640-B96B-0621661865AB.jpeg
    966,6 KB · Visningar: 44
Toppen