• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förminskning

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Söker med ljus och lykta efter en förminskning från 10 mm gasolrör av stål till 8 mm dito. Det skall vara bara själva konan. Har sökt överallt men hittar ingen vilket är konstigt för till vanliga kopparrör finns det alla möjliga förminskning.

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Förminskning

Finns i Reimo-katalogen. Kolla med Henrikssons husvagnar i Enköping, som för Reimo och har en Webshop med artiklarna.
Förminskning komplett med konor 10 - 8 mm för stålrör. Har en sådan över.
Konor för stålrör 8 resp 10 mm artnr 751190 och 752550. Har 2 st 8 mm över.
Alla nr från min papperskatalog 2009.
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Kanske lite dålig förklaring av mig.
Har köpt en Truma DuoControl CS. På den är det en anslutning för 10 mm rör
och det medlevereras också en adapter från 8 till 10 mm rör men den bygger ytterligare 40 mm. Mitt problem är att jag inte har plats för dessa ytterligare 40 mm utan då måste jag kapa befintligt gasolrör och det är ganska krångligt på min bil. Ville därför ha en kona som passar på ett 8 mm rör men ytterdiametern skall passa i 10 mm's kopplingen på regulatorn. På så sätt så blir totala längden på regulatorn inte längre. Sådana förminskning finns i olika dimensioner för kopplingar inom VVS-branshen.

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Har inte sett någon sådan kona. Godstjockleken blir ju rätt stor och undrar om en sådan kona kommer att täta på rätt sätt i sätet och röret! Det är ju stål du behöver i konan för stålrör.
Kan du inte lägga en skarv från 8 till 10 mm på ett ställe i "slingan" där det finns bättre utrymme och då gå över till 10 mm koppar, som är lättera att jobba med?
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har inte sett någon sådan kona. Godstjockleken blir ju rätt stor och undrar om en sådan kona kommer att täta på rätt sätt i sätet och röret! Det är ju stål du behöver i konan för stålrör.
Kan du inte lägga en skarv från 8 till 10 mm på ett ställe i "slingan" där det finns bättre utrymme?
Roadglider

Jag håller på att undersöka det. Med min lösning hade det varit enkelt men det skall det inte vara förstår jag.:):)

Toppen