• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Företag som bygger om

F

F.d. 19992

Guest
Hej!

Finns det något företag i Sverige som bygger om skåpbilar och mindre bussar typ VW Transporter storlek. Har hittat Reimo i Tyskland, några i England och många i USA men inget i Sverige. Finns det?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Företag som bygger om

Hej. Min dotter har köpt en vwT5 med höjbart tak av ett företag i Blekinge. Dom köper in nyare VW-bilar och bygger om dom. Av någon anledning så är dom reggade som pb1 trots att det är ett husbilsbygge.
Undrade varför man köper en sådan bil. Kan användas som vanlig personbil, går in i garaget, finns plats för barnen att sova när taket är höjt säger hon.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Företag som bygger om

Kan det vara så att de inte registreringsbesiktigar bilarna efter ombyggnationen? Kan bli dyrt om det upptäcks vid kontrollbesiktning - eller om de blir stoppade av "farbror blå".

Eller kan det vara så att inredningen är så spartansk att bilarna inte lever upp till definitionen på "bostadsinredning"?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Företag som bygger om

Kan det vara så att de inte registreringsbesiktigar bilarna efter ombyggnationen? Kan bli dyrt om det upptäcks vid kontrollbesiktning - eller om de blir stoppade av "farbror blå".

Eller kan det vara så att inredningen är så spartansk att bilarna inte lever upp till definitionen på "bostadsinredning"?

Jag vet inte vad du tycker är spartanskt men bilen har gasolkök, kyl o frys, bord med sittplatser fyra liggplatser, vändbara framstolar. Om man vill kan man välja till solpanel och annat. Allt är nybyggt. Reggad av företaget och garanti.
/sören
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Företag som bygger om

Vi tycker inte någonting, men Transportstyrelsen har definierat hur ett fordon ska vara utrustat för att räknas som "husbil".

Om ett fordon byggs om, ska det registreringsbesiktigas i det nya utförandet. (Enda undantaget är när en personbil, dock ej Pb2, förses med dragkrok.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Företag som bygger om

Det finnes til T5 bodels moduler som en kan løfte ut og sette inn etter behov. Disse blir i Norge ikke godkjent som bobil selv om bilen utstyres med hevetak og seng permanent. Hva svenske myndigheter bestemmer om slike løsninger vet jeg ingen ting. Men i Norge er det lavere første gangs avgift for bobil enn for p-bil.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Företag som bygger om

PB1 registrering är väl perfekt om det går att få.
Slippa speciella parkeringsregler för PB2.

Man får väl helt enkelt lämna tex bordet hemma när man åker till bilprovningen, Utan bord ingen PB2 tex som jag fattar det. ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Företag som bygger om

De ombyggda bilarna borde väl ha lätt lastbilreg. från början och då bråkar nog knappast ingen efter byte av last därbak, så har jag klarat mej utan problem, med en caddy en televerks opel två folkabussar.
Ingen har brytt sej om lastutrymmet överhuvudtaget utom den fasta gasolen i en av bilarna.
Har funderat på att skära till lite firmabilsdekaler allmänt hållet seviceföretag så kan man nog parkera lite varstans, securitas värdetransport kanske inte är så bra men då kan man nog parkera överallt i närheten av en bank eller uttagsautomat även på trottoaren. Felstavat namn på någon känd byggfirma borde gå hem, eller varför inte Piketbuss.
:blabla:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Företag som bygger om

Vi tycker .inte någonting, men Transportstyrelsen har definierat hur ett fordon ska vara utrustat för att räknas som "husbil".

Om ett fordon byggs om, ska det registreringsbesiktigas i det nya utförandet. (Enda undantaget är när en personbil, dock ej Pb2, förses med dragkrok.)

Skitsnack Pålle, du är mycket bestämd i dina åsikter som jag gärna vill slippa framöver. Jag har lämnat en annan tråd som du drev om TS bestämmelser m.m. och nu väntar på ett svar från Skatteverket, allt annat är bara löst snack! TS hänvisar bestämt till SV (Skatteverket) och då är det slutdiskuterat om vad TS har med PB2 eller andra skattefrågor att göra... Tack för dina kommentarer men nu är det dags att gå vidare till nästa instans som inte har med HBK medlemmars åsikter att göra. Återkommer med ett svar från SV... ...om någonting kommer överhuvud taget. Pensionär som jag numera är så har jag all tid i världen...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Företag som bygger om

Vill bara tillägga att signaturen pålle har fel en lätt lastbilsreggad husbil eller annat fordon som egentligen alla våra äldre bilar är, behöver inte registreras om för ett drag bara att besikta som vanligt vid normal inställelse, drar man inte mer än 1200kg går det bra med hemsvetsat drag.
Det kan vara bra att vara uppdaterad om man hänvisar till bestämmelser från en myndighet, mycket här kan vara hörsägen men inte såna saker.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Företag som bygger om

Tycker det verkar vara dyrt att få en typ VW-buss ombyggd av firma i Sverige! Bättre att inhandla en från Tyskland. Firman i Blekinge har jag sett lite annonser ifrån på blocket, ofta långmilare och dyra jämfört med originalbyggda, varför då köpa en sådan? Andrahandsvärdet måste ju också bli lägre om man behöver sälja i sin tur.
/VW T5 California Biker Polyroof 2009 (min 6:e California varav den 4:e från Tyskland)
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Företag som bygger om

Om man har kunskap och tid så är att bygga själv ingen ekonomisk dum idé. Finns ju hur mycket delar som helst till folkabussarna! Leta reda på en fin VW T4 lågmilare med 2.5 Tdi-motorn! Min första VW-buss byggde jag inredningen själv till men det var på 80-talet, det var nog den buss jag har kört mest med, efter det har det bara blivit fabriksbyggda.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.616
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Företag som bygger om

Hej igen. Blev lite orolig när jag läste alla tveksamheter om ombyggda bilar till bobil. Bad min dotter, som nyss köpt en vwT5 att nu när det var dags för besiktning, be gubbarna på besiktningen kolla extra på regbeviset, om det är rätt gjort och stämmer med bilen. Allt var ok och det var bara att lugnt åka vidare. Bra att veta och tack för varningarna.
/sören
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Företag som bygger om

Hej igen. Blev lite orolig när jag läste alla tveksamheter om ombyggda bilar till bobil. Bad min dotter, som nyss köpt en vwT5 att nu när det var dags för besiktning, be gubbarna på besiktningen kolla extra på regbeviset, om det är rätt gjort och stämmer med bilen. Allt var ok och det var bara att lugnt åka vidare. Bra att veta och tack för varningarna.
/sören

Hur är bilen registrerad och varför kunde det vara tveksamt?
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Företag som bygger om

Hur är bilen registrerad och varför kunde det vara tveksamt?

Någon i tråden ifrågasatte detta och att det blir dyrt om man åker fast, därav min oro. Den är reggad som PB1 vilket ger större parkeringsmöjligheter, blir nästan lite avundsjuk.
/sören
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Företag som bygger om

Det finns olika tolkningar av vad en bil är.
Trygghansa betraktar alla bilar som husbilar om det finns boinredning som dom själva bedömer, oavsett regbeviset.
Kanhända fler företag som parkeringsbolag och liknande gör sina egna bedömningar.
 
Toppen