F
F.d. 22252
Guest
En annan fördel är ju att man slipper vinterdäck i varje fall i sverige.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En annan fördel är ju att man slipper vinterdäck i varje fall i sverige.
När vi var unga, Bengt o jag, då körde man sällan på vinterdäck, man anpassade hastigheten efter väglaget och det funkade då, funkar nog nu också.
Året runt däcken på husbilen
Det stämmer ,hur idiotisk än låterSlipper vinterdäck, menar du att man skall köra med sommardäck på vintern?
Ja varför inte? Anpassa hastigheten efter väglaget. Jag har kört tunga fordon i över 40 år och de flesta åren utan vinterdäck. Var där vinterdäck så var de på drivaxeln. Har varit av vägen 3 ggr varav två ggr berodde det på att det var plogat utanför vägbanan. Tredje gången blåste jag av vägbanan i nästan stillastående, kanske dubbdäck hade räddat mig den gången.Du menar väl inte allvar, jag gjorde också det med personbil i brist på pengar, men att göra det med husbil..?
Ja varför inte? Anpassa hastigheten efter väglaget. Jag har kört tunga fordon i över 40 år och de flesta åren utan vinterdäck. Var där vinterdäck så var de på drivaxeln. Har varit av vägen 3 ggr varav två ggr berodde det på att det var plogat utanför vägbanan. Tredje gången blåste jag av vägbanan i nästan stillastående, kanske dubbdäck hade räddat mig den gången.
Då lägger man på snökedjorna.
Om man höll de hastigheterna vid halka så hade man sluppit att läsa rubrikerna ”Halkan orakade trafikolyckor”. Det är inte halkan utan felaktig hastighet i förhållande till väglaget som orsakar olyckor.Skall man anpassa hastigheten efter väglaget med sommardäck på vintern så bör man väl ligga runt 60-70 på 110 motorväg, 50 på 70 väg och kanske 30 på 50 väg
Jag vill inte uttala mej om hur Transportstyrelsen tänkte när de införde skattefrihet vinterdäcksfrihet och besiktningsfrihet om bilen är riktigt gammal, jag vill gärna tro att man ville stödja alla som har gamla bilar som hobby. Finns ingen siffra för körsträckan, det kan ju bli några mil till träffar också. Enligt min privata uppfattning är allt som är norr om stockholm är en felkörning. Lagen om vinterdäck kom 10år efter att min bil är tillverkad -89. Och den tillbringade ett antal år långt uppe i norrland. Den och andra veteraner har alltså rullat ganska många mil på sommardäck, sen får man ju tänka på hur en gammal hederlig bil t.ex fiat är byggd jämfört med en modern husbil. Den lär ju tåla en smäll bättre om man skulle kasa av. Har vad jag minns bara en dikeskörning sen 1966 och bilen var helt skadefri med 1mm sommardäck och isgata. Alla som har gamla bilar har dem nog som hobbyfordon eftersom det krävs mycket pyssel för att hålla dom rullande. Sen har man kanske inte en miljon kr till övers, har man det ska man nog investera i vinterdäck och betala skatten. Jag tror också att alla komfortdetaljer fjärmar en från verkligheten det går tyst med alla elektroniska anordningar för att hålla den på vägen.
Man sitter i ett vardagsrum och känner inte riktigt att man ligger på gränsen hela tiden förrän man överskrider den.
I en gammal veteran får man kämpa ganska mycket man känner hela tiden hur bilen rör sig man känner både i ratten om det spinner och i ljudet från motorn.
Och ofta i kombination med undermålig utrustning. Läs däck.Om man höll de hastigheterna vid halka så hade man sluppit att läsa rubrikerna ”Halkan orakade trafikolyckor”. Det är inte halkan utan felaktig hastighet i förhållande till väglaget som orsakar olyckor.
Det finns husbilar av den gamla årgång som är lika fina som dagens miljonbilar..i alla fall min och den kommer längre än många nyare bilarAtt äga en gammal raritet innebär ofta att det inte går att få tag i vinterdäck och att det förväntas att ägarna endast tar ut sitt fordon när solen skiner. Sen den andra gruppen av veteranfordon som körs dagligen året runt med tex sommardäck, tills silvertejpen lossnar och bilen ramlar isär! Var tog trafiksäkerheten vägen?