• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbudsskylt?

F

F.d. 25291

Guest
Skall försöka skicka en bild från Sant Filiu som vi tycks ha olika uppfattning om vad den vill säga.

image.jpg
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Till höger...parkering tillåten, dock inte för husbilar. Rätt eller fel, men kom jag med min husbil så skulle jag vända och leta efter annan parkeringsplats. Jag skulle också haja till och undra över de andra parkerade husbilarna och möjligen tvivla på min egen spontana tolkning.

å andra sidan kanske förbudsskylten enbart gäller tömning i brunnen nedanför skylten...svårt o veta vad avsikten med skylten är. Förstår att ni fundrar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Den officiella ställplatsen ligger i höger bildkant bortanför husen och har en trappa som förbinder upp till parkeringen som syns på bilden.
Ställplatsen, som är gratis, har c:a 20 platser, vatten samt tömmning och ligger bara en liten promenad från city och strand.
Ställplatsen var sällan full under vår vistelse, men ändå valde vissa att stå däruppe.
Anders kanske har rätt, för uppenbarligen tolkar vissa det så.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Förbudsskylt?

Hej.

Förstår att några vet var denna ställplats ligger, men inte jag....
var ligger Sant Filiu?

/Nyfiken
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Förbudsskylt?

Eftersom skyltar läses från höger till vänster ( där högertrafik gäller )
så tolkar jag bilden som att P förbudet ( om man nu kan kalla skylten för detta)
gäller för en parkering till vänster ( som inte syns i bild )

Enligt mitt resonemang,visas på bilden ingen skyltning om grusplanen där husbilarna står.

Lasse W
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Sant Feliu (nu fick jag bokstäverna på rätt plats) ligger en bit ovanför Barcelona, nära Lloret de Mar vid den spanska ostkusten.

Uno
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Förbudsskylt?

Någon vill inte ha husbilar på platsen. Fortsätter husbilsägarna att ej bry sig om förbud så blir det snart som på Franska Rivieran bommar överallt. 2.20 högt.
Jag hade kört vidare!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Jag skulle nog vilja ha det att det är tillåtet eftersom inte husbilen är överkryssad.
Olle.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Förbudsskylt?

Jag skulle nog vilja ha det att det är tillåtet eftersom inte husbilen är överkryssad.
Olle.

Andemeningen tolkar jag som förbud för husbil. Hade det varit tillåtet hade det räckt med P. Skylten vanlig i Spanien ibland med husvagn , vid denna skyltning så avvisas husbilar och husvagnar från platsen.

I Sverige så finns ingen officiell husbils vägmärke den officiella skylten är husvagn.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Hej,

Jag var inne på polisstationen och frågade om vi fick parkera på den parkeringsplatsen om den nedre var full. Svaret blev att om det skulle bli kontroll så skulle vi bli bötfällda.

Åk ett par km norrut utmed kusten, där finns en fin ställplats mitt i stan (200 m till Lidl)med alla faciliteter och som rymmer minst hundra bilar. Gratis fr. o m. November.
(41 48 38 N, 3 3 28 E).

Mvh Urszula
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbudsskylt?

Enligt min mening borde man ha streckat även husbilen om man vill ha förbud mot husbilar.
Skylten är hemmagjord och kan tolkas på olika sätt.

image.jpg
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Hej,

Jag var inne på polisstationen och frågade om vi fick parkera på den parkeringsplatsen om den nedre var full. Svaret blev att om det skulle bli kontroll så skulle vi bli bötfällda.

Åk ett par km norrut utmed kusten, där finns en fin ställplats mitt i stan (200 m till Lidl)med alla faciliteter och som rymmer minst hundra bilar. Gratis fr. o m. November.
(41 48 38 N, 3 3 28 E).

Mvh Urszula

Tack för ditt initiativ att ta reda på hur lokala ordningsmakten tolkar skylten och agerar. Känns som viktigast att veta hur de resonerar.
Kul att gissa och även ta del av andras gissningar... en del säkra på sin sak (och de ger sig säkert ännu inte:)) ... andra mindre säkra (bland annat jag själv)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Förbudsskylt?

Enligt min mening borde man ha streckat även husbilen om man vill ha förbud mot husbilar.
Skylten är hemmagjord och kan tolkas på olika sätt.

Visa bilaga 78098

Skylten är en förbudstavla och inget annat, röd varningsbård. Påbudstavlor är blå. Det är väghållare eller markägare som bestämmer hur skylten ska se ut.
//Åke
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Förbudsskylt?

Skylten är hemmagjord. Det är en husbilssymbol som är klistrad ovanpå förbudsskylten. Syns tydligt om man granskar.
Förbud eller inte tar jag inte hänsyn till.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Förbudsskylt?

Fundering kring val

A) Gå markägare till mötes genom att inte parkera husbil på plats han inte önskar... trots att han ev använt sig av en felaktig skylt för att vissa sin vilja

B) Gå emot markägaren genom att parkera husbil på plats han inte önskar...för han har ev uttryckt sin vilja med felaktig skylt.

Jag väljer A särskilt om jag befinner mig som gäst i ett främmande land

Att andra gör andra val är jag medveten om.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Förbudsskylt?

Markägaren kan använda sig av vilken skylt eller skriftlig anvisning han vill för att tala om vad som gäller på hans mark, att han använder sig av en känd skylt som han hoppas folk ska förstå, kan ju bero på att det kan vara lite jobbigt att sätta upp skyltar på 17 språk som talar om vad som gäller. Han har ingen skyldighet att följa Vägmärkesförordningen.
//Åke
 
Toppen