Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
OÄr det privat mark så måste man ju ha markägarens tillstånd för att stå där i vilket fall som helst.
Så är det inte där jag bor (i Kämpinge, Höllviken), där gäller allemansrätten. Man kan alltså slå upp tält på privat mark 30-40 m från en villa utan att någon kan göra något. Vi har haft ett flertal sådana situationer i sommar där markägaren fått polisen att besikta, dock utan att ingripa.
Vad betyder "Camping förbjuden" i detta fall? Campar jag om jag parkerar husbilen för att ta ett dopp eller laga till en middag för att äta i bilen? Eller är camping övernattning? Kanske är det camping att sova middag i husbilen en stund innan den fortsatta resan mot okända mål? Får jag stanna till för att ta en bild av skylten eller campar jag då?
....
Har varit i tät kontakt med länsstyrelsen och kommunen på uppdrag från de boende i vårt område. Allemansrätten ger rätt att t ex slå upp ett tält 30-40 m från bostadshus som jag skrivit tidigare, sedan kan man ju tycka att det är olämpligt.
Enligt terrängkörningslagen får man inte köra på mark som inte är avsedd och byggd för fordonstrafik, inte ens markägaren får köra där utan dispens.
Och någon skillnad på privat eller kommunal mark är det inte.
Att sedan polisen inte ingriper mot terrängkörning, i vårt fall en fornminnesskyddad vall, beror väl på att de har andra, angelägnare saker att syssla med.
Ovanstående är fakta jag fått från länsstyrelsens naturenhet, inget jag gissat.