• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud av fristående förtält i Danmark

F

F.d. 6222

Guest
Hur blir det med de nya danska campingreglerna där fristående förtält och och tältgolv förbjuds. Visserligen har reglerna blivit uppskjutna i tid ett till två år pga all kritik regeln fick. Är det någon som har aktuell status i frågan? En synnerligen korkad idé! Drabbar ju verkligen oss som husbilar!

Hittade några av de länkar jag hämtat uppgifterna från.
Huvudlänken är (kommer inte ihåg exakt var jag hittade infon på sidan):
Altomcamping.dk - Campingvogne, autocampere, telte og udstyr -

Diskuteras på nedanstående länkar:
Förtältsförbud i Danmark - Husbil & Husvagn
Sv:Förbjuda förtältsmattan? - Husvagnsforum

Mona


En dansk man har lämnat ett trevligt meddelande på mitt mobilsvar att "det är ok att campa överallt i Danmark där det inte står annat så länge man inte sätter ned benen på markisen – isåfall är det campingplats som gäller". Nu var det så att det inte var det som var frågan. Den klubbade lagen är just CAMPINGPLATSER där tex inte husbilar kan ställa upp fristående förtält framöver, utan ett tält måste stå sammankopplat med en husvagn och INTE separat. Likaså får inte tältgolv sticka ut utanför tältet – fortfarande på CAMPING. Fricamping är ett helt annat kapitel som min fråga inte avsåg alls.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbud av fristående förtält i Danmark

Förbudet innebär i alla fall att fler får plats på campingplatserna. Vissa campare breder ut sig långt utöver 4-metersregeln!
 
F

F.d. 6222

Guest
Sv: Förbud av fristående förtält i Danmark

Fast de som breder ut sig är ju de "fasta" camparna, de med husvagn, som har halva bohaget och lite till med sig! Är åtminstonde min erfarenhet nu i sommar på Gotland ...

... enligt danska campingförbundet kommer regeln till för att öka mobiliteten på campingarna ... vilket jag anser är en paradox, det blir väl snarare tvärtom när man favoriserar och prioriterar de fasta ekipagen!?

Mona
 
Senast redigerad av en moderator:

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Toppen