• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Förbrukning på Fiats nya motorer?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!
Undrar om det är nån som har koll på dieselförbrukningen för de nya motorerna och den 9-växlade automatlådan, det brukar ju vara angivet i boken.
Dom har lite högre effekt nu, 140, 160 hk mot tidigare 130, 150 hk. Jag vill bara ha en jämförelse vad Fiat skriver, ingenting om olika körsätt o.s.v.

En annan sak som borde ingå i förbrukning är hur mycket Ad-Blue det går åt per mil, finns det någon siffra där på liter och kronor?
Verkar konstigt att man måste ha i tillsatser i en ny och modern motor!

Vi har nu en 150 hk med robotlåda som tar mellan 0,85 till 0,95 lit/mil utan tillsatser men då beroende på olika körsätt och vägar.
Har funderingar på att byta, därav frågan.

Hälsningar Göran S.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Hej alla!
Undrar om det är nån som har koll på dieselförbrukningen för de nya motorerna och den 9-växlade automatlådan, det brukar ju vara angivet i boken.
Dom har lite högre effekt nu, 140, 160 hk mot tidigare 130, 150 hk. Jag vill bara ha en jämförelse vad Fiat skriver, ingenting om olika körsätt o.s.v.

En annan sak som borde ingå i förbrukning är hur mycket Ad-Blue det går åt per mil, finns det någon siffra där på liter och kronor?
Verkar konstigt att man måste ha i tillsatser i en ny och modern motor!

Vi har nu en 150 hk med robotlåda som tar mellan 0,85 till 0,95 lit/mil utan tillsatser men då beroende på olika körsätt och vägar.
Har funderingar på att byta, därav frågan.

Hälsningar Göran S.
Hei!
Carthago Charming Coupe Van, 2020 mod. Etter en 3000km lang testtur langs kysten av Sørlandet i september ligger
forbruket på 0,93 l/mil . 160hk/9 trinns automat, med tre valg; normal, økonomi eller speed. Jeg har, under innkjøringen
bare kjørt på normal. Aldri kjørt med bedre automatkasse

Beste hilsen fra Regent.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej alla!
Undrar om det är nån som har koll på dieselförbrukningen för de nya motorerna och den 9-växlade automatlådan, det brukar ju vara angivet i boken.
Dom har lite högre effekt nu, 140, 160 hk mot tidigare 130, 150 hk. Jag vill bara ha en jämförelse vad Fiat skriver, ingenting om olika körsätt o.s.v.

En annan sak som borde ingå i förbrukning är hur mycket Ad-Blue det går åt per mil, finns det någon siffra där på liter och kronor?
Verkar konstigt att man måste ha i tillsatser i en ny och modern motor!

Vi har nu en 150 hk med robotlåda som tar mellan 0,85 till 0,95 lit/mil utan tillsatser men då beroende på olika körsätt och vägar.
Har funderingar på att byta, därav frågan.

Hälsningar Göran S.
ADblue påverkar inte bränsleförbrukningen är till för att klara avgaskraven,förbrukningen av ADblue kan uppgå till 5% beroende på belastning.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
[U I de dieselbilar som utrustat med denna typ av SCR-reningssystem har även lite annan extra utrustning. Adblue kan nämligen inte hällas direkt i bränsletanken utan skall fyllas på i en egen tank varifrån medlet sedan pumpas ut i avgaserna vid rätt tillfälle under förbränningen. Denna speciella Adblue-tanken sitter ofta i anslutning till den vanliga bränsletanken och har vanligt väl ett blått tanklock eller är tydligt märkt på annat sätt så att du inte riskerar att förväxla tankarna. RL unfurl="true"]https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/adblue/[/URL]
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej jag hade 3 liters 177 hk 2012 årsmodell 5 ton bil (robot låda) tog ca 12 l/ 100 km Nu har jag 2,3 liters 177 hk 2020 med nya 9 växlad automatlåda 5 ton bil har kört bara 15000km ca 14 l/ 100 km och den är euro 6 d. nånting har gått fel för dom som tänkte till
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Effektiviteten på dieselmotorer har ikke endret seg mye de siste årene, det som påvirker forbruket er hvor mye effekt du forbruker for å oppnå den hastighet du ønsker er luftmotstand, rullemotstand og akselreasjon. Har du mye effekt tilgjengelig og bruker denne så bruker du mer drivstoff enn om du ikke benytter effekten. Men det var noe som kom for endel år siden som økte forbruket direkte - partikkelfilteret krever endel mer drivstoff. SCRser ikke ut til å gi utslag direkte på forbruket av diesel. Mengden med adblue som tilsettes i eksosen er styrt av hvor mye NOx som finnes fra motoren, dette igjen styres noe av hvor effektiv EGR ventilen er. En moderne dieselmotor er veldig mye mer komplisert enn de gamle fra før år 2000. Fiat var den produsent som klarte avgasskravene lengst uten SCR.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tankar Ad-blue i vanlig pump på Såifa. Kostar 6,95 litern minus HBK rabatten, tror det var drygt 5kr litern. I personbilen går det åt 1-3 liter / 100 liter. I husbil kanske 5 liter så 25-30kr / 100 mil är nog nära sanningen. Köp inte ad-blue på dunk inne på mackar eller verkstäder, mycket dyrare.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Har en Rapido V68 160Hk / 3500kg. Har kört 600mil, ToR Frankrike - mest motorväg 90-100km/tim och mycket A/C.
Förbrukning 0,94. AdBlue 3,5 l/100mil. AdBlue (i pump) kostade 3,50 SEK i Fr och 8,50 SEK i Danmark - har inte tankat i SE.
Lådan kändes lite trög när den var ny, men efter ett par hundra mil helt fantastisk. Tror inte jag kört någon smidigare...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
för brukning på fjatsmot orer är inte så i ntreasant intresant are är förbruknjng på merzede s 170 hästars motor med 9v automat 1liter milen, ryktas det om intresan om det stämmer
 
Toppen