• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbränningstoaletter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo, så är det ju. Men att straffa dem som ändå byter med 100000 kr i skatt de tre första åren... Var är logiken i det?

Som jag tolkar det hela så blir klimatet bara bättre o bättre tack vare alla nybilsköpare, hörde även att det nu knappt går att finna en icaplastkasse i floden Ghanges, ifall vi dubblar nuvarande miljöskatter så når vi snart någons mål :twitcy:


(obs ironi)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jo, så är det ju. Men att straffa dem som ändå byter med 100000 kr i skatt de tre första åren... Var är logiken i det?
Det finns väl ingen normal logik eller vett i något sådant. Bara rent hat mot bilar från de som har makten att hitta på dumheter, och då särskilt mot bilar som man har för nöjes skull, vilket troligen ses som totalt onödigt när det finns cyklar och ryggsäckar.
På engelska har ju husbilar benämningen RV.... Recreation Vehicle ........... fordon för vila och rekreation så man orkar med vardagen.
Så husbilarna gör säkert mycket nytta som inte kommer fram i deras funderingar, kanske mycket viktigare för folkhälsan än man tror.

M.v.h. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Angående Cinderella räknade jag på det tidigare.
Med filter och gasol förbrukning så rörde det sig om ca 6 kr per toabesök.
Och då har jag inte räknat med att anläggningen ska servas en gång om året. Vet inte riktigt hur det går till - och om man kan göra själv..!?
Hej !
Förutom kostnaden så åtgår ca 150 kubikmeter luft per toabesök vid förbränningen. Mänsklig avföring består, förutom vätska, av fett, äggvita och socker. Dessa produkter övergår i avgaser och leds via skorsten ut i atmosfären. Detta faktum bortser man i från i reklamen när man påstår att restprodukten endast är lite aska. Jag kommer inte att byta till förbränning. Avloppsvattnet renas till ca 90% och restprodukterna återvinns i dag i allt större utsträckning.
BBa
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hej !
Förutom kostnaden så åtgår ca 150 kubikmeter luft per toabesök vid förbränningen. Mänsklig avföring består, förutom vätska, av fett, äggvita och socker. Dessa produkter övergår i avgaser och leds via skorsten ut i atmosfären. Detta faktum bortser man i från i reklamen när man påstår att restprodukten endast är lite aska. Jag kommer inte att byta till förbränning. Avloppsvattnet renas till ca 90% och restprodukterna återvinns i dag i allt större utsträckning.
BBa
Oj, ännu en vetenskaplig kunnig
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har räknat på en förbränningstoalett i ett mer "seriöst" användningsområde.
I vårt fritidshus finns, sedan 100år, ett utedass.
Fungerar ypperligt och billigt men inget vidare att sitta där på vintern.
Nu har vi byggt en isolerad friggebod med dusch och plats för wc.
Eftersom gården saknar avloppssystem tänkte vi göra rätt för oss och fixa det.
Så beräkningen blev ett kök/bad avlopp och förbränningstoa eller ett avlopp anpassat för allt.
Hade vi redan haft ett avlopp för kök/bad så hade vi lätt installerat en förbränningstoa.
Men skillnaden vid nyinstallation är försumbar.

Att, i en husbil, byta ut ett system som fungerar och är billigt i drift mot ett som fungerar och är dyrt i drift känns väldigt onödigt.
Möjligen om jag hade obegränsat med pengar och ville bräcka grannen.
Men det vete f-n om jag skulle åkt husbil då.....
 
Toppen