• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbränningsfläkt Alde 3010 gnisslar

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Efter bara 2 års användning har Förbränningsfläkten på Alde 3010 börjat gnissla inne i husbilen. Det hörs inget utanför utan där blåser bara varmluften ut.

Gnisslet blir irriterande när pannan går upp på brännarsteg 2 men är även hörbart på brännarsteg 1.

Har någon mer upplevt detta och fått byta fläkten eller finns det något annat tips??
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningsfläkt Alde 3010 gnisslar

Hej, har ingen erfarenhet av ditt aktuella problem,
men jag tror att grundorsaken är torra bronslager i fläkten.
Jag skulle (eftersom jag har gott om tid o inte använder bilen på vintern) plocka ut värmaren o lösgöra gaveln där fläkten sitter, sen får man bedömma vidare åtgärd.
Dessutom blir det säkert billigare o snabbare att ta Alde'n till servicestället på detta viset.
Ps kan bli en hel del demontering av inredning, men allt är ju skruvat DS
Lycka till
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Förbränningsfläkt Alde 3010 gnisslar

Den både gnisslar och "murrar". Fläkten verkar kosta mellan 1500 och 2000 så det är väl inte hela världen men man tycker ändå att de borde hålla längre.

Ska ringa Alde i morgon så får vi se vad de säger men tar gärna information från er som ev. känner till problemet.
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningsfläkt Alde 3010 gnisslar

Den både gnisslar och "murrar". Fläkten verkar kosta mellan 1500 och 2000 så det är väl inte hela världen men man tycker ändå att de borde hålla längre.

Ska ringa Alde i morgon så får vi se vad de säger men tar gärna information från er som ev. känner till problemet.


Hej Håkan, hur gick det med kontakten med alde, tror att vi har samma problem och det är bara några veckor kvar på garantin.Tacksam för snabbt svar/ Bosse
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Förbränningsfläkt Alde 3010 gnisslar

Alde tog det som reklamation och jag inte fått någon räkning från PR.

Jag plockade dock ner och återställde inredningen själv eftersom jag hade bråttom och inte ville vänta tills PR hade tid i verkstaden.

Kan nämna att man inte skulle återmontera en skyddskåpa över kretskortet till fläkten så det verkar som det kan ha varit problem med värmen runt drivstegen.
 
Toppen