• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbjud friktions däck

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.567
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2026
Stämmer det att friktionsdäck förbjuds i Spanien Enl.
 
Den enda referensen jag hittar går till:

Där kan man läsa:
(maskinöversatt från Italienska)
Undantag ges för dem som använder M+S-godkända helårsdäck eller däck med ett hastighetsindex som passar fordonets registreringsdokument. Detta innebär en besparing för många bilister, särskilt i regioner med milt klimat.

Hittar inget om att detta gäller Spanien.
 
Den här information måste nog faktagranskas närmare, tex, inte lätt att skilja vinterfriktion från åretrunt båda har alptopp/snöflinga.
Det blir väldigt många bilar som skulle behöva byta däck OM detta stämmer??
 
Senast ändrad:
"Meddelandet" kommer ju också från däcksbranschen, som väl inte tjänar tillräckligt med pengar på åretruntdäck.
Det borde väl komma mer rejäl info om böter uppåt 17.000:- skulle drabba en ovetande förare "om polisen avslöjar dig" som får det att låta som man verkligen vill smita undan ett allvarligt brott.
Om just Sverige så handlar det ju om en ev. framlagd motion bara.

M.v.h. JANKRO.
 
"Meddelandet" kommer ju också från däcksbranschen, som väl inte tjänar tillräckligt med pengar på åretruntdäck.
Det borde väl komma mer rejäl info om böter uppåt 17.000:- skulle drabba en ovetande förare "om polisen avslöjar dig" som får det att låta som man verkligen vill smita undan ett allvarligt brott.
Om just Sverige så handlar det ju om en ev. framlagd motion bara.

M.v.h. JANKRO.
Det är väl bra att man tar tag i det, ett friktionsdäck, är förutom att det slits extremt snabbt när det är varmt, helt olämplig på sommaren, tack vare mycket mjukt gummi och väldigt mycket sajpning. Detta ger bromssträckor som kan vara uppåt tio meter längre och mycket sämre väghållning än med ett sommardäck.
 
Vad Italienarna och Spanjorerna har på gång vet jag inte men det är många svenskar som åker på friktionsdäck ner till Spanien. Och det kan ju vara befogat framförallt om man startar från Norrland mitt i vintern, men det stora problemet är då att dom inte lägger på sommardäck vid hemkomst till Sverige på våren, utan dom fortsätter att köra på friktionsdäcken hela sommaren. Därför pågår diskussioner även i Sverige om något förbud mot friktionsdäck på sommaren kanske är aktuellt. Och detta gäller alltså inte Åretruntdäcken trots att det är samma vinterdäcksmärkning rätt över. Håller med om att Åretruntdäck skulle vara tydligare med egen märkning men en sydeuropé ser bara att dom Nordiska vinterdäcken är farliga på sommaren.
 
Vad Italienarna och Spanjorerna har på gång vet jag inte men det är många svenskar som åker på friktionsdäck ner till Spanien. Och det kan ju vara befogat framförallt om man startar från Norrland mitt i vintern, men det stora problemet är då att dom inte lägger på sommardäck vid hemkomst till Sverige på våren, utan dom fortsätter att köra på friktionsdäcken hela sommaren. Därför pågår diskussioner även i Sverige om något förbud mot friktionsdäck på sommaren kanske är aktuellt. Och detta gäller alltså inte Åretruntdäcken trots att det är samma vinterdäcksmärkning rätt över. Håller med om att Åretruntdäck skulle vara tydligare med egen märkning men en sydeuropé ser bara att dom Nordiska vinterdäcken är farliga på sommaren.
Det blir väldigt svårt för polisen att avgöra om du kör på vinterdäck eller åretruntdäck, en tydlig märkning hade löst det.
 
Är det åretruntdäck så är de godkända för vinterkörning. Alltså har de alptopp/snöflinga (3PMSF). Alltså är även åretruntdäcken vinterdäck.

Vissa däck kallas åretruntdäck eller 4-säsongsdäck. Dessa är alltså även vinterdäck (dock troligen dåliga som vinterdäck och kanske även som sommardäck).
Andra däck kallas 3-säsongsdäck. De behöver inte vara godkända med alptopp/snöflinga (3PMSF).

I Sverige anser Michelin att deras Cross Climate inte ska användas som vinterdäck. De är i så fall 3-säsongsdäck. Trots det är de märkta med alptopp/snöflinga (3PMSF). Förmodligen för att de anses vara lämpliga som 4-säsongsdäck i vissa länder.

Ja, en väldig röra.
 
Är det åretruntdäck så är de godkända för vinterkörning. Alltså har de alptopp/snöflinga (3PMSF). Alltså är även åretruntdäcken vinterdäck.

Vissa däck kallas åretruntdäck eller 4-säsongsdäck. Dessa är alltså även vinterdäck (dock troligen dåliga som vinterdäck och kanske även som sommardäck).
Andra däck kallas 3-säsongsdäck. De behöver inte vara godkända med alptopp/snöflinga (3PMSF).

I Sverige anser Michelin att deras Cross Climate inte ska användas som vinterdäck. De är i så fall 3-säsongsdäck. Trots det är de märkta med alptopp/snöflinga (3PMSF). Förmodligen för att de anses vara lämpliga som 4-säsongsdäck i vissa länder.

Ja, en väldig röra.
Nu är det du som rör ihop det. Alla däck med 3PMSF märkning är godkända för vinterkörning, men sen är det ju olika var man befinner sig och vad är vinter, det är förarens ansvar att ta reda på vad däcket är lämpligt för. Åretruntdäcken förklaras ofta som tre säsongsdäck för oss Svenskar vilket är förståeligt i vårat klimat. Ikyla och snö är det Nordiska vinterdäck som gäller men dom funkar inte på sommaren. Det är alltså alla däck som har lite bättre framkomlighet och även i minusgrader får godkänt som vinterdäck enkelt förklarat.
 
Nu är det du som rör ihop det. Alla däck med 3PMSF märkning är godkända för vinterkörning, men sen är det ju olika var man befinner sig och vad är vinter, det är förarens ansvar att ta reda på vad däcket är lämpligt för. Åretruntdäcken förklaras ofta som tre säsongsdäck för oss Svenskar vilket är förståeligt i vårat klimat. Ikyla och snö är det Nordiska vinterdäck som gäller men dom funkar inte på sommaren. Det är alltså alla däck som har lite bättre framkomlighet och även i minusgrader får godkänt som vinterdäck enkelt förklarat.
Jag håller med dig i det du skriver. Förutom att JAG rör ihop det (men kanske min text blev rörig). Det är tillverkarna som rör ihop det eftersom t ex Michelin har ett däck godkänt för vinterkörning i Sverige men de rekommenderar inte det. Alltså anses det vara ett 3-säsongsdäck i Sverige. Men det är tillåtet att användas även på vintern och i vinterväglag. Då är det ju ett 4-säsongsdäck.

Jag vet vad som gäller för mig och där jag kör. Och det är inte rörigt.
 
Tillbaka
Toppen