• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbättring – monitor backkamera

F

F.d. 6270

Guest
Problem:

Original installationen på min Bürstner är inget vidare, monitorn sitter placerad på instrumentpanelen till vänster om ratten.
Svårt att se när ljuset ligger på från vindrutan.
Den blir dammig snabbt.
Konstig vinkel, den vridbara axeln är för kort.

Lösning:

Ny och bättre placering.
Dokumenthållaren i mitten, visade sig vara ett lock som var fastskruvat.
Med ett IKEA gångjärn, ett par U-profiler, en brädbit så blev den öppningsbar.
Profilerna behövs för att kunna skjuta in luckan och låsa med plasttapparna som sitter i bakkant
Lite kardborrband så sitter kameran perfekt på luckan och den får plats nedsänkt.
Luckan i sig skuggar monitorn, så att man ser mycket bättre.
Skall se om jag kan få dit en ”mini latch” trycköppnare, går inte det får det bli en ögla av nylonband för öppning.
När man inte använder backkameran så slipper man se den. :D

hb005.jpg

hb009.jpg

hb011.jpg

hb014.jpg

hb015.jpg

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Förbättring – monitor backkamera

Har du inte krockkudde i din HB. Isåfall har du gjort en katapult av din GPS!
// Göte J

F

F.d. 6270

Guest

Nja, GPSen den får bara en liten skum vinkel när man backar, brukar aldrig titta på den när jag backar :wink:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om luckan är öppen eller öppnar sig vid en olycka kan den punktera passagerarens krockkudde och kanske göra den oduglig.
Det är därför luckan endast är öppningsbar på bilar utan krockkudde på passagerarsidan.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Jag har kollat på en del bilar och nästan alla har backkameran placerad i mitten, borde inte den vara placerad till höger så att man ser en backspegel och kameran samtidigt.
Bara en tanke....

F

F.d. 25270

Guest

Jag har kollat på en del bilar och nästan alla har backkameran placerad i mitten, borde inte den vara placerad till höger så att man ser en backspegel och kameran samtidigt.
Bara en tanke....

Har min backkameraskärm placerad till vänster, då ser jag en backspegel samtidigt som jag kikar på skärmen. Är nybörjare och tycker den här varianten funkar bra.
Mvh
Harry Hymer

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Spiller egentlig ingen rolle om skjermen er mellom ratt og sidefønster eller på midten - en skal bruke begge utvedige speil og monitoren så det blir noe virring med hodet uansett.

Toppen