• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Föra över musik från LP till dator

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Vi ska föra över musik från LP-skivor till datorn. Har köpt en skivspelare med USB.
Hur gör man för sedan kunna söka på enskilda låtar i datorn?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Föra över musik från LP till dator

Hej.

Ladda ner ett gratisprogram som heter Audacity. I det kan du separera varje låt till en egen fil som du själv namnger. Programmet sparar filerna som waw-filer. Eftersom waw-filer är stora så rekommenderar jag att du tar hem ett program som heter media.io/sv/ där du kan konvertera filerna till mp3 eller wma-filer som tar betydligt mindre plats. Om du vill sortera filerna ytterligare eller ev. byta namn på filerna kan du ladda ner ett program som heter Tag&Rename där man kan göra det. Du har 30 dagars gratistest av det programmet men när tiden är slut är det bara att avinstallera det och ladda hem det på nytt så har du 30 nya dagar. Det är svårt att förklara hur man gör men läs instruktionerna och prova dig fram. Var beredd på att det kommer att ta tid att föra över vinylskivor till datorn.

Mvh / Roland

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hoppsan Roland var snabbare :)

Har ej provat denna metod (ännu).
Men vill du ha en speciell låt/album i digitalt format så hämtar man den ju annars snabbt i musiktjänster som Spotify m.fl,
är man dock ute efter "gramofonknastret" så vete tusan.

Misstänker att en sida på en LP blir en stor fil av alla spåren,
kanske i .mp3-format.
Det finns gratis program som kan klippa detta typ detta

mp3DirectCut - Download

Sen får man väl döpa filerna med lämpligt namn.

Lycka till :)

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Föra över musik från LP till dato

Eftersom allt inte finns på Spotify (plus att det som finns ibland plötsligt försvinner) så gjorde jag just en sådan konvertering för några år sedan. Jag testade lite olika varianter, som exempelvis lp-ripper, men det var inte alltid det var tyst mellan låtarna, så det slutade med att jag gjorde allt med Audacity som nämnts ovan.

Jag valde att spara det "lossless" med formatet .flac, eftersom hårddisk är billigt idag och jag tyckte det var synd att försämra kvaliteten när jag nu gjorde en såpass stor insats som det trots allt var.

Efter ett tag hade jag fått kläm på de snabbkomandon som krävdes för att zooma in, ut och sätta markör med låttitlarna. När det var klart valde man att spara filen till disk och splitta filerna vid markören. Det gjorde att alla låtar fick rätt nummer och titel rakt av. Som sagt meckigt innan jag kom på hur jag skulle göra men sedan gick det ganska snabbt. Dessutom spelade jag av LP i 45varv och lät programmet konvertera till rätt hastighet. :)

Jag lekte också med brusredusering och annat, men övergav det snabbt då det oftare försämrade kvaliteten istället för att förbättra den...

//Stefan

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Är det ett seriösare arkiv man vill skapa och dessutom med bra kvalitet så duger inte dom här billiga "plastskivspelarna".
Runt 3000:- plus separat RIAA (förförstärkaren mellan skivspelare och förstärkare) ca 1000:- kan du komma undan med. Vill du inte ha en skivspelare för att spela skivorna utan bara få över dom digitalt kan du kanske kontakta någon via något forum som kan göra det åt dig. Och då som ovan, spara i losslessformatet .flac.

Peter :)

Toppen