• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För tjock sängmadrass

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Tycker att när man lägger en extra bäddmadrass på originalmadrassen i bilen så blir det väl högt, c:a 25 cm tjockt och c:a 90 cm till golvet. Funderar på om det går att klyva originalmadrassen i två delar. En på 5 cm och en på 15 cm och sy om överdragen.
Tips önskas om var man kan:
1. Klyva madrassen. Måste väl vara någon apparat med någon värmetråd som gör detta.
2. Sy om befintliga överdrag till dom nya madrasserna.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: För tjock sängmadrass

Hustrun vill ha en lös bäddmadrass ovanför den ordinarie madrassen.
5 cm madrassen var tänkt till det. Varför jag vill använda dom gamla är att det är lite speciell form på dom och min tanke var att kunna använda befintligt överdrag och dela det också och sy nya undersidor i dom med liknande tyg.
Men jag är ingen sömmare så tanken kanske är helt feltänkt.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Skummadrasser går utmärkt att såga till i bandsåg. Dock är det väl svårt att hitta en bandsåg som klarar att klyva på det hållet som du tänkt dig!
Jag tänkte närmast att du köper en lämpligt tjock madrass på tex Jysk och sågar till till rätt form. Sen kan du ta madrassfodralet från Jysk och modifiera det till nya madrassformen, då har du orginalmadrassen intakt till den dag du säljer husbilen.
// Göte J

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Lika bra att avsluta denna tråden efter att ha talat med flera madrasstillverkare.
Det går inte att minska tjockleken som jag tänkt utan det blir som ovanstående säger, köpa två nya och modifiera.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vi hämtade idag en bäddmadrass till vår fransk säng som smalnar av i fotänden, alltså inga standardmått. Betalade endast knappt 1200 för en 7 cm tjock med specialsytt madrassöverdrag (finns olika kvaliteer och därmed priser, vår var mellanklassen). Vet flera HB ägare som varit där, dom är brapå IDEA i Karlstad.

IDEA

Toppen