• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För stora bilder...

F

F.d. 15549

Guest
Hur ska man göra när man lägger upp bilder här?
jag provade igår men dom var för stora, ska jag förminska dom i ett program och isåfall hur gör jag:confused:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: För stora bilder...

Hej har du xp eller vista, picture rezize men det går nog bara till xp.Själv så kör jag förminskningen i paint.
Men jag har laddat upp bilder på sidan som varit stora o det har funkat.Men det funkade inte för ca 1 år sedan.
Så sista gångerna har jag ej behävt förminska:confused:/susanne
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: För stora bilder...

Det finns utmärkta program för fotoredigering att hämta hem gratis på nätet, dom är inte lika bra som Photoshop som jag använder, men fullt användbara för att göra lättare redigeringar på foton, Gimp är ett exempel. Ut på nätet och leta.
Mvh Curt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: För stora bilder...

HBK:s server gillar inte alla stora bilder (tar mycket plats) och det gör inte min dator heller eftersom jag numera endast använder mobilt bredband. Lite långsammare uppkoppling gör att det tar lång tid att ladda ner bilderna i en tråd och det gör att hela tråden blir "hoppig".

Försök att lägga in mindre bilder! Det finns många bra fotoprogram som fixar det lätt och elegant. Exempel på bra program finns i denna tråd och i Fotohörnan!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 721

Guest
Sv: För stora bilder...

Vet någon nåt bra program att förminska många bilder samtidigt med? Häromdagen hade jag 120 st som jag var tvungen att förminska, då sitter man ju ogärna med en bild i taget.
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: För stora bilder...

Hej jag kör ett program som heter ACDSee , markera och förminska. det sköter sig själv! Men spara dom du ska minska först i en speciell mapp, så har kvar dom i orginalstorlek!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: För stora bilder...

For JPG bilder er det 2 parametere som påvirker størrelsen på filen uavhengig av hverandre:
1. Størrelsen på bildet i piksler - husk å beholde forholdet bredde / høyde.
2. Kvaliteten dvs. hvilket tap av informasjon som tillates under kompresjon. De forskjellige programmer har forskjellige skalaer - ofte i % av orginal informasjon. Velger en 70% i stedet for 90% blir ofte filen halvert i størrelse uten at det betyr stort på skjermen for de fleste. Det en først mister er de fine overgangene i f.eks. skyer. Skal et bilde printes så bør en ikke komprimere med tap.
 
Toppen