• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För mycket olja i motorn.

stenor11

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
37789
Medlemskap
2024
Ny som husbilsägare.
Vi köpte en Burstner Elegance för någon månad sedan och husbilen var nyservad vid köpet.
Den säger att det är för mycket motorolj, på stickan är det knapp en centimeter över maxmarkeringen.
Det bör väl innebära ca en halv liter för mycket.
Motorn går helt normalt men är detta något som kan skada den?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Största risken är att det kan komma ut olja i vevhusventilationen. Då kan motorn börja gå på denna olja och övervarva, men med endast en ½ liter är det nog inte så farligt.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Kontrollera nivån vid varm motor, har jag hört och alltid gjort. mvh Rolf.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Jag vet att vag bilar som Audi med nivågivare och display känner av och varnar i text om man fyllt för mycket olja.
Men din Fiat kanske inte har digital visning, ( min 21a har det).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ny som husbilsägare.
Vi köpte en Burstner Elegance för någon månad sedan och husbilen var nyservad vid köpet.
Den säger att det är för mycket motorolj, på stickan är det knapp en centimeter över maxmarkeringen.
Det bör väl innebära ca en halv liter för mycket.
Motorn går helt normalt men är detta något som kan skada den?
Det beror på att verkstaden fyller olja efter FIAT spec. och det är för mycket, jag brukar fylla drygt en halvliter mindre, sug ur olja så du kommer under max.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Det beror på att verkstaden fyller olja efter FIAT spec. och det är för mycket, jag brukar fylla drygt en halvliter mindre, sug ur olja så du kommer under max.
Vid den senaste servicen angavs 6,5 liter i offerten (modell 2011, 2,3)
När jag kollade på stickan var nivån ca 1cm för högt.
Påpekade det för märkesverkstaden som sa att Fiat har ökat mängden olja i instruktionen och att ”egentligen borde oljestickan bytas ut”
Då jag tyckte det var konstigt att efter så många år på befintlig modell ändra volymen, bad jag de att korrigera nivån till max-strecket, vilket jag tycker borde vara ”lagom” oavsett.
Den drar ju ingen olja, så nivån kommer att ligga där till nästa oljebyte.
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Vid den senaste servicen angavs 6,5 liter i offerten (modell 2011, 2,3)
När jag kollade på stickan var nivån ca 1cm för högt.
Påpekade det för märkesverkstaden som sa att Fiat har ökat mängden olja i instruktionen och att ”egentligen borde oljestickan bytas ut”
Då jag tyckte det var konstigt att efter så många år på befintlig modell ändra volymen, bad jag de att korrigera nivån till max-strecket, vilket jag tycker borde vara ”lagom” oavsett.
Den drar ju ingen olja, så nivån kommer att ligga där till nästa oljebyte.
Är dom obildbara, samma problem 3 gånger!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Då ska du absolut suga ur till rätt nivå är min åsikt.
Och min bedömning av en cm på stickan är nära 1 liter för mycket. Jag brukar fylla 6,3 liter vid oljebyte.
Man kan väl anta att man klantigt fyllt 7 liters flaskor.
Det verkar mycket rimligt att man ska följa instruktion. Det är konstigt att verkstad överfyller.
Jag undrar hur suger man ut överskott av olja? Finns det specifika redskap för det? Oljestickan är ganska lång och själva kanalen den går i motor har liten diameter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det verkar mycket rimligt att man ska följa instruktion. Det är konstigt att verkstad överfyller.
Jag undrar hur suger man ut överskott av olja? Finns det specifika redskap för det? Oljestickan är ganska lång och själva kanalen den går i motor har liten diameter.
En smal slang av hård plast förs ner i röret för oljestickan, och sen pumpas lämplig mängd olja ut. En del verkstäder gör även oljebyte på detta sätt.

Oljebytarpumpar båt - Biltema.se
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En del oljesticksrör går ned i botten på oljetråget, då kan man suga diret ur oljesticksröret.
Det är enkelt att kolla, blås i oljesticksröret och hör om det bubblar. (med motorn avstängd :yes:)
Tack för intressant råd.

För ett år sedan hade jag fått för mycket olja vid service (på Fiat auktoriserad verkstad). Först ville de suga ut överskott med plaströr som lades in via oljestickskanalen och kopplades till någon el driven sugpump. Tyvärr var plaströr för kort. Man fick ingenting ut. Så åkte jag hem tog tunnaste plast rör som jag hade hemma (tror det var 4mm i diameter) och för säkerhetsskull (om man på verkstan skulle inte ha kunnat koppla deras pump till detta lilla röret) även tog stor 20ml spruta (som man har på läkarmottagning). Tillbaka till verkstan, där man kunde inte få placera även den långa tunna röret så långt att det skulle vara möjligt att pumpa ut olja (något tog emot vid passage av past röret). Till sist har man tömd ut hela oljan, och fylld på nytt och kollat olje nivån 3 gånger under påfyllningensprocedur.
 
Toppen