• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fönsterputs

Status
Stängd för vidare inlägg.

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Diskmedel är bra för att diska men inte för rutorna och speciellt inte yes det har jag från en fönsterputsare. Glas behöver lite surt rengöringsmedel. Biltema har på avdelningen för hem ett bra fönsterputs mycket billigare än på bilavdelningen!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Diskmedel är bra för att diska men inte för rutorna och speciellt inte yes det har jag från en fönsterputsare. Glas behöver lite surt rengöringsmedel. Biltema har på avdelningen för hem ett bra fönsterputs mycket billigare än på bilavdelningen!
Plastrutorna tål inte fösterputs eftersom det är alkohol i fönsterputsen.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Plastrutorna tål inte fösterputs eftersom det är alkohol i fönsterputsen.
Jag läste på etiketten och det står inget om alkohol men det är brännbart så förmodligen någon sort alkohol levereras i plastflaska men det finns ju olika plaster. Fungerar bra på vindrutan. Plastrutor kan vara svåra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag läste på etiketten och det står inget om alkohol men det är brännbart så förmodligen någon sort alkohol levereras i plastflaska men det finns ju olika plaster. Fungerar bra på vindrutan. Plastrutor kan vara svåra.
Plastrutorna är inte svåra, vatten med bilschampoo och en riktigt mjuk svamp, massor av vatten. Spola av utsidan före manuell tvätt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
använder spolarvätska
Man bör nog vara försiktig med att använda spolarvätska på plastrutorna.
Jag hade läckage i alkovfönstret pga små sprickor i plasten som jag skulle täta.
Jag rengjorde med rödsprit där sprickorna var och lite till runt om.
Det resulterade att hela plastrutan krackelerade runt om. Totalt kvaddad. Det gick åt en och en halv tub fogmassa. Rutan är nu ersatt med plexiglas.
Plastrutorna är känsliga för kemikalier.

Jag borde ha fattat bättre men man kan inte veta allt.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Använd vatten och en mjuk svamp. Rutor i plast
kommer att krackelera med tiden om ni använder starka kemikalier. Jag har erfarit detta själv på vår första husbil för 20 år sedan. Inte ens tvättmedel på rutorna bara vatten. Dessa rutor är svindyra dessutom.
 

Farmor

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39260
Medlemskap
2024
Använd vatten och en mjuk svamp. Rutor i plast
kommer att krackelera med tiden om ni använder starka kemikalier. Jag har erfarit detta själv på vår första husbil för 20 år sedan. Inte ens tvättmedel på rutorna bara vatten. Dessa rutor är svindyra dessutom.
Hur tar du bort fett som blir vid "köksfönstret" när det lagas mat?
 

Farmor

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39260
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
Nu ska jag ordna så vårsolen även kommer IN i husbilen :)
Mirakeltrasa, ljummet vatten och bilschampoo.

Moderator kan stänga tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen