• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får ni beställda bilar?

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Vi beställde en ny Adria i Augusti i fjol. Skulle komma till påsk, sedan September, nu December. Antar att de bara skjuter fram datumet och att verklig leverans är helt okänt även för dem. Har funderat på att dra mig ur affären, men priset är ju låst och säsongen drar mot sitt slut.

Är det lika för alla större märken eller har jag otur/oärlig handlare?

Blev lite suspekt då jag tittade förbi i påskas och det stod en exakt likadan bil för leverans. Säljaren skruvade på sig och sade att den bilen skulle till en bilskola och att "de hade tur" med sin. Skulle inte bli förvånad om han gav dem vår för att de är en större kund.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är enorm leveranstid på nya bilar just nu.
Pratade med en biljournalist i somras som sa att vissa tillverkare som haft ett stort antal bilar i lager passade på att göra prishöjningar med upp mot 150 000:- per bil. De säljs ändå eftersom efterfrågan är större än tillgången.
Vi har fått släppa några nybilsbeställningar på jobbet och ta nya eller lätt begagnade lagerbilar (avvikande färg framförallt) pga långa leveranstider.
Enligt branschen kommer man komma ikapp men det kan ta upp till 5 eller 6 år....
Ska man ha en ny bil nu måste man tänka långsiktigt.
Har flera bekanta vars leasing går ut inom några månader som fått köpa begagnade bilar i väntan på sina nya bilar....
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Vi beställde en ny Adria i Augusti i fjol. Skulle komma till påsk, sedan September, nu December. Antar att de bara skjuter fram datumet och att verklig leverans är helt okänt även för dem. Har funderat på att dra mig ur affären, men priset är ju låst och säsongen drar mot sitt slut.

Är det lika för alla större märken eller har jag otur/oärlig handlare?

Blev lite suspekt då jag tittade förbi i påskas och det stod en exakt likadan bil för leverans. Säljaren skruvade på sig och sade att den bilen skulle till en bilskola och att "de hade tur" med sin. Skulle inte bli förvånad om han gav dem vår för att de är en större kund.
Hej
Vi beställde vår plåtis sept -21 blev då lovade leverans maj -22, sedan juni, efter det juli eller aug, Sedan sa de, det är kaos, vi vet inte alls när den kan levereras. Sedan har vi nu fått besked att Rapido får Chassiet nu i höst från Fiat, och att all inredning mm som Rapido ska installera är på plats i Frankrike, så att bilen ska vara klar i oktober för leverans till Sverige i November...
Men när världen är som den är har jag svårt att tro att ens det skulle vara sant.

För oss är det säsong året runt, så vi avbeställer inte affären. Dels för att, om vi gör det får vi inte någon ny förrän ännu längre bort i tiden.
Köper vi en som finns på lager (vilket det inte gör) så får vi inte en bil utrustad så som vi vill ha den.
Samt skulle vi välja att avsluta affären, och helt sluta åka HB, och Säljaren låter bilen hamna i butiken, kan de få ca. 200kkr mer för bilen än det fasta pris vi har. Så är läget idag.

Så den som väntar på nått gott, får vänta länge ;-)
/Lennart
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Vi beställde en ny Adria i Augusti i fjol. Skulle komma till påsk, sedan September, nu December. Antar att de bara skjuter fram datumet och att verklig leverans är helt okänt även för dem. Har funderat på att dra mig ur affären, men priset är ju låst och säsongen drar mot sitt slut.

Är det lika för alla större märken eller har jag otur/oärlig handlare?

Blev lite suspekt då jag tittade förbi i påskas och det stod en exakt likadan bil för leverans. Säljaren skruvade på sig och sade att den bilen skulle till en bilskola och att "de hade tur" med sin. Skulle inte bli förvånad om han gav dem vår för att de är en större kund.
det är tråkigt att höra ! lider med dig ! hoppas du får bilen innan intresset lagt sig ?
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
finns inga måsten ! finns andra alternativ men du har inte upptäckt dem än ?
Det är sant. Alternativet med en månad i svärmors 2:a finns alltid.. Vi åker från norr och spenderar semestern i Skåne i stora delar och åker omkring en massa. Hade jag varit några år yngre, kanske färre barn hade taktält nog tilltalat mig.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Fick nys besked om vår bil som vi väntat på i 14 månader nu, att det inte finns något besked om leverans, surt. Inte ens den prognos om leverans i November är aktuell längre.

Allt hänger på FIAT som inte kan leverera chassin. FIAT får bara ut ca. 30% av normal produktion från sin fabrik. Därför vänder sig karosstillverkarna mer och mer till andra fabrikat.

Hoppas andra som väntar slipper samma besked som vi.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Det är bara att beklaga, branschen har fått totalt tuppjuck!

Vi hade turen att få vår bil i juni efter knappt ett års (förväntad) leveranstid, sedan beställning har vår bil höjts vid 4 tillfällen och listpriset ökat med 33%, tack och lov hade vi påskrivet avtal med bundet pris - vilket vår ÅF också hedrade utan knot.

Har läst på annat håll att Fiats produktion för 2023 i princip är bokad/slut, att man ska leverera 100 000 Ducato till Amazon - har dock bara hört det via andra så oklar sanningshalt i det påståendet. Men prisökningarna tyder på att efterfrågan vida överstiger tillgången, man undrar vad som händer när pluggen går ur och hallarna fylls med både nya och begagnade bilar ingen vill eller anser sig ha råd att köpa..
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Det är bara att beklaga, branschen har fått totalt tuppjuck!

Vi hade turen att få vår bil i juni efter knappt ett års (förväntad) leveranstid, sedan beställning har vår bil höjts vid 4 tillfällen och listpriset ökat med 33%, tack och lov hade vi påskrivet avtal med bundet pris - vilket vår ÅF också hedrade utan knot.

Har läst på annat håll att Fiats produktion för 2023 i princip är bokad/slut, att man ska leverera 100 000 Ducato till Amazon - har dock bara hört det via andra så oklar sanningshalt i det påståendet. Men prisökningarna tyder på att efterfrågan vida överstiger tillgången, man undrar vad som händer när pluggen går ur och hallarna fylls med både nya och begagnade bilar ingen vill eller anser sig ha råd att köpa..
Precis
FIAT har stängt sina orderböcker för all beställning redan sommaren 2022, oc man har inget datum för att öppna dem igen förr 2023. Allt beroende på komponentbristen. :-(
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Den senaste informationen från försäljaren är att våran bil står färdig men väntar på en elkomponent. Ska komma en stor laddning nu i oktober början av november. Så kanske lev i slutet av november.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Vi beställde en ny Adria i Augusti i fjol. Skulle komma till påsk, sedan September, nu December. Antar att de bara skjuter fram datumet och att verklig leverans är helt okänt även för dem. Har funderat på att dra mig ur affären, men priset är ju låst och säsongen drar mot sitt slut.

Är det lika för alla större märken eller har jag otur/oärlig handlare?

Blev lite suspekt då jag tittade förbi i påskas och det stod en exakt likadan bil för leverans. Säljaren skruvade på sig och sade att den bilen skulle till en bilskola och att "de hade tur" med sin. Skulle inte bli förvånad om han gav dem vår för att de är en större kund.
Vi skrev kontrakt på elmia mässan 9-9 hämtade bilen efter en del påbyggnad 20-10 Carthago hos Bengt i örkelljunga :cool:
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Fick min i fredags, drygt ett år efter första leverans besked o ca 22 månader efter beställning så dom kommer till slut.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nej. Modellår är 2022, chassiet är säkert 2021. Dom börjar ju inte bygga din bil samma dag du beställer. Beställer du idag får du en 2024 osv. Min bil har dom nya tillval som kom till 2022. Min bil började byggas mars 2022 stod sedan still i väntan på delar och div andra orsaker mellan juni - okt.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Nej. Modellår är 2022, chassiet är säkert 2021. Dom börjar ju inte bygga din bil samma dag du beställer. Beställer du idag får du en 2024 osv. Min bil har dom nya tillval som kom till 2022. Min bil började byggas mars 2022 stod sedan still i väntan på delar och div andra orsaker mellan juni - okt.
Aha, det är så det fungerar.
 
Toppen