• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får jag köra på vintern?

F

F.d. 11332

Guest
Hej alla
Jag har en husbil med totalvikt 4000 kg. kl pb2. Boggi med 6 hjul.
Får jag köra på vintern med mina sommardäck?
Hör en massa olika. Tacksam för svar.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Får jag köra på vintern?

Transportstyrelsen : Vinterdäck - Transportstyrelsen

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas numer av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.



Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Tunga fordon och vinterdäck


Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.

Da din bil er klass II, kan du köra med sommerdäck, bare vär opmärksom på mönsterdjupet.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Får jag köra på vintern?

Hej Duvis,
och välkommen till vårt forum. Såg att det var ditt första inlägg.
Längst ner på denna sida hittar du flera trådar som handlar just om att köra med husbil som väger mer än 3,5 ton.
V-backen :wink:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Får jag köra på vintern?

Transportstyrelsen : Vinterdäck - Transportstyrelsen

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas numer av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.



Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Tunga fordon och vinterdäck


Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.

Da din bil er klass II, kan du köra med sommerdäck, bare vär opmärksom på mönsterdjupet.
Denna text tål att lyftas!!! Jag har träffat många Svenskar som har kört utomlands i vinterväglag i tron om att det gamla undantaget gäller. Vinterväglag är det vad jag förstår
i hela Sverige. Tråkigt om någon får böter eller om försäkringsbolaget drar ner ersättningen om någon krockar pga sommardäcken. Så övervintrarna med sommardäck välkomna hem 1 april. Transportstyrelsen har misslyckats med att nå ut med denna lagändring och gjort den känd!!!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Får jag köra på vintern?

Denna text tål att lyftas!!! Jag har träffat många Svenskar som har kört utomlands i vinterväglag i tron om att det gamla undantaget gäller. Vinterväglag är det vad jag förstår
i hela Sverige. Tråkigt om någon får böter eller om försäkringsbolaget drar ner ersättningen om någon krockar pga sommardäcken. Så övervintrarna med sommardäck välkomna hem 1 april. Transportstyrelsen har misslyckats med att nå ut med denna lagändring och gjort den känd!!!!

Menar du de som åkt med sommardäck utomlands och åker hem före 1 april? Men ska de ha med sig vinterdäck och byta vid gränsen annars? Låter besvärligt!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Får jag köra på vintern?

Tyvärr finns det ingen direkt definition på vad som anses vara vinterväglag. Det är tydligen upp till varje polisman att bedöma, så lite snö vid vägkanten kan räcka som vinterväglag.

Men det borde väl finnas lite självbevarelsedrift även hos husbilsåkare för att man nog per automatik borde välja vinterdäck under den kalla årstiden. Och väljer man odubbad är ju tiden för däckbytet inget problem.
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Får jag köra på vintern?

Någon som har erfarenhet av att köra odubbade vinterdäck i t ex Spanien? Hur är hållbarheten?

Kjell :D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får jag köra på vintern?

På vår förra Husbil (3,5 ton) hade vi året om odubbade vinterdäck, det fungerade helt utmärkt. De bästa=tystaste var Michelin Agility snow and ice. Med tanke på att husbilar ofta inte körs så långa sträckor är ett eventuellt ökat slitage försumbart och någon försämrad bromsförmåga upplevde vi inte.

För de som kör mycket på vintervägar skulle jag rekommender dubbade vinterdäck men för de som endast i undantagsfall gör det, finns det ingen anledning att ha två uppsättningar däck. Däck är färskvara och bör enligt ADAC förbrukas inom 5 år.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Får jag köra på vintern?

Tyvärr finns det ingen direkt definition på vad som anses vara vinterväglag. Det är tydligen upp till varje polisman att bedöma, så lite snö vid vägkanten kan räcka som vinterväglag.

.

Fån Transportstyrelsens hemsida :
Vinterväglag

Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

// Pär
 
F

F.d. 29827

Guest
Sv: Får jag köra på vintern?

Någon som har erfarenhet av att köra odubbade vinterdäck i t ex Spanien? Hur är hållbarheten?

Kjell :D

Vi har kört odubbat året om, hållbarhet fram 91.000 km bak 112.000 km. Varit ner till Europa. Vi hade Michelin ringar till vår förra transit som var bakhjulsdriven.
 
Toppen